Show simple item record

dc.contributor.advisorTunç, Tanfer Emin
dc.contributor.authorTutucu, Ufuk
dc.date.accessioned2018-09-27T13:06:02Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-05-28
dc.identifier.citationMLAtr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/4951
dc.description.abstractSouthern literature underwent a renaissance between the 1920s and 40s when authors of the era created works in a new literary mode called Southern Gothic and used grotesque elements to dismantle the idols and values of the Old South. Carson McCullers was one of them and her Southern Gothic style created a number of grotesque characters, many of whom were adolescents, who became the embodiment of southern society as it existed during the Great Depression in the 1930s and the Second World War in the 1940s. She told the stories of these socially-excluded children and ostracized teenagers who transgressed boundaries defined by the rigid social conventions in her short fiction. Using a queer theory framework, this thesis will analyze the grotesque children, adolescents, and families found in six of Carson McCullers‘s short stories—―The Haunted Boy‖ (1955), ―Breath from the Sky‖ (1971), ―Like That‖ (1971), ―Wunderkind‖ (1936), ―Court in the West Eighties‖ (1971), and ―The Orphanage‖ (1971)—with a special focus on expressions of loneliness, isolation, and sexuality. By examining these characters and their gothic manifestations, more insight can be gained into McCullers‘s thoughts on the crucial issues of her time, especially (homo)sexuality, gender expression (tomboys, masculinity, and femininity), sexual awakening, (dis)placement, and apathy. Analyzing these understudied characters is particularly important because they serve as significant forerunners to her later adolescent characters found in novels and plays such as The Heart is a Lonely Hunter, The Member of the Wedding and Clock Without Hands. Moreover, the adolescent characters in her short stories provide us with a window into American society, and especially the changing nature of the family unit, during the Great Depression and Second World War eras, which McCullers evaluates and critiques through a Southern Gothic lens.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectShort story
dc.subjectCarson mccullers
dc.subjectSouthern gothic
dc.subjectGrotesque
dc.subjectAdolescents
dc.subjectQueer theory
dc.titleLoneliness, Isolation and Sexuality: The Portrayal of Adolescents in Carson McCullers' Short Fictiontr_eng
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetAmerikan Güney Edebiyatı, 1920‘li ve 1940‘lı yıllarda dönemin yazarlarının Güney Gotiği adı verilen yeni bir edebi tarzda eserler yazmasıyla birlikte yeniden doğar. Bu yazarlar, Güney‘in eski değerlerini altüst etmek için grotesk ögelerden yararlanırlar. Bu yazarlardan Carson McCullers‘ın kendine has Güney Gotiği tarzı, Güney toplumunun 1930‘lardaki Büyük Buhran ve 1940‘lardaki İkinci Dünya Savaşı dönemlerinin grotesk ergen karakterlerini ortaya çıkarır. McCullers, öykülerinde toplum tarafından dışlanmış, ötekileştirilmiş ve 20. yüzyılın ilk yarısına ait katı toplum kuralları tarafından çizilmiş sınırları aşan ergenlerin öykülerini anlatır. Bu çerçevede, bu çalışma Queer kuramı kullanarak Carson McCullers‘ın altı öyküsünde—―The Haunted Boy‖ (1955), ―Breath from the Sky‖ (1971), ―Like That‖ (1971), ―Wunderkind‖ (1936), ―Court in the West Eighties‖ (1971), ve ―The Orphanage‖ (1971)—bulunan grotesk çocuk, ergen ve aileleri, yalnızlık, tecrit ve cinsellik ifadelerine odaklanarak incelemektedir. Çalışmada, öykülerindeki karakterler ve gotik görünüşleri irdelenerek homoseksüellik, cinsiyetin dışavurumu (erkeksi kız, erkeksilik ve kadınsılık), cinsel uyanış, aidiyet/toplumda yer bulamama ve umursamazlık gibi konular üzerine McCullers‘ın anlayışı ve düşünceleri yansıtılmıştır. Daha önce öykülerinde bahsetmiş olduğu ve üzerinde pek çalışılmamış olan bu karakterleri, McCullers‘ın The Heart is a Lonely Hunter, The Member of the Wedding ve Clock Without Hands gibi roman ve oyunlarında ortaya çıkan ergen karakterlerinin öncelleri olduğu için daha fazla irdelemek gerekmektedir. Tarihin bu çalkantılı ekonomik ve politik dönemi sırasında öykülerde yer alan ergen karakterler, McCullers‘ın Güney Gotiği objektifinden bakıp değerlendirdiği, değişen aile yapısı ve Amerikan toplumunu anlatan gerçek yaşantıların bir yansımasıdır.tr_TR
dc.contributor.departmentAmerikan Kültürü ve Edebiyatıtr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record