dc.contributor.advisor | Ülger, Özlem | |
dc.contributor.author | Emirzeoğlu, Murat | |
dc.date.accessioned | 2018-07-31T07:23:07Z | |
dc.date.available | 2018-07-31T07:23:07Z | |
dc.date.issued | 2018-07 | |
dc.date.submitted | 2018-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/4740 | |
dc.description.abstract | The aim of this study was to investigate the acute effects of two different trainings on balance and performance of healthy young footballers. Forty-ninemale soccer players who were playing in the substructure of two professional soccer teams participated in the study. Alongside with activities specific to football, 16 soccer players were present in Cognitive Based Neuromascular Education (CBNE) which covers the the ability to focus on different tasks simultaneously and maintaining coordination over neuromascular functions. 17 soccer players were present in the Game Based Education (GBE) group which contains football, tennis, bowling, shooting, racing and climbing games and 16 soccer players were present in the control group. The Star Excursion Balance Test was used to evaluate the dynamic balance. The measurements were taken for both right and left side in 8 directions as anterior (A), anterolateral (AL), lateral (L), posterolateral (PL), posterior (P), posteromedial (PM), medial (M) and anteromedial (AM). Performance was assessed using the Speed Dribbling test. Measurements were made just before and after the educations. Significant improvement was observed in all other directions except the A, AL and AM directions in the CBNE group (p<0,05). The balance of individuals who received GBE improved in all directions (p<0,05). Significant improvement was observed in all the directions except for A and AM directions in the control group (p<0,05). CBNE and GBE provided significant improvement in the performance of footballers (p<0,05). The improvement in the performance of the individuals in the control group was not significant (p>0,05). As a result; It has been shown that CBNE and GBE can provide contributions in terms of dynamic balance and performance and it has been shown that if they are included in the training of the players, they will have successful results. | en |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Postüral Denge | tr_TR |
dc.subject | Atletik Performans | |
dc.subject | Sportif Yaralanmalar | |
dc.subject | Egzersiz | |
dc.title | Sağlıklı Genç Futbolcularda Kognitif Temelli Nöromusküler Eğitim ve Oyun Temelli Eğitimin Denge ile Performans Üzerine Akut Etkisi | tr_TR |
dc.title.alternative | Acute Effects of Cognıtıve Based Neuromuscular Educatıon and Game Based Educatıon on the Balance and Performance of Healthy Young Football Players | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı iki farklı eğitimin sağlıklı genç futbolcuların denge ve performansları üzerindeki akut etkisini araştırmaktı. Çalışmaya iki farklı profesyonel futbol takımı alt yapısındaki 49 erkek futbolcu katıldı. Futbola özgü hareketlerin yanı sıra aynı anda farklı görevlere odaklanma ve nöromusküler fonksiyonlar üzerindeki koordinasyonu sağlama içeriğine sahip Kognitif Temelli Nöromusküler Eğitim (KTNE) grubuna 16 birey, içerisinde futbol, tenis, bowling, atıcılık, yarış ve tırmanma oyunları olan Oyun Temelli Eğitim (OTE) grubuna 17 ve kontrol grubuna 16 birey dâhil edildi. Dinamik dengeyi değerlendirmek için Yıldız Denge Testi kullanıldı. Ölçümler sağ ve sol taraf için anterior (A), anterolateral (AL), lateral (L), posterolateral (PL), posterior (P), posteromedial (PM), medial (M) ve anteromedial (AM) olmak üzere 8 yönde alındı. Performans, Sürat Dribling testi ile değerlendirildi. Ölçümler eğitimlerden hemen önce ve hemen sonra yapıldı. KTNE grubunda A, AL ve AM yönler dışında diğer tüm yönlerde anlamlı gelişim görüldü (p<0,05). OTE alan bireylerin dengeleri tüm yönlerde gelişim gösterdi (p<0,05). Kontrol grubundaki bireylerde A ve AM yön hariç diğer tüm yönler için anlamlı iyileşme görüldü (p<0,05). KTNE ve OTE eğitimleri futbolcuların performansında anlamlı gelişim sağladı (p<0,05). Kontrol grubundaki bireylerin performansında gelişim anlamlı bulunmadı (p>0,05). Sonuç olarak; KTNE ve OTE’nin dinamik denge ve performans açısından katkılar sağlayabileceği ve futbolcuların antrenmanlarına dâhil edilmeleri halinde başarılı sonuçlar ortaya çıkarabileceği gösterilmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 266169 | tr_TR |