Browsing Çocuk Gelişimi Bölümü Tez Koleksiyonu by Type "info:eu-repo/semantics/doctoralThesis"
Now showing items 1-20 of 26
-
10-18 Yaş Arası Gençlerin İzledikleri Dizilerin İçerik Açısından İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2017)This research was designed in two stages for purposes of content review that is the most watched TV series by young people between the ages 10-14 and 15-18. In the first stage of the research was determined the most watched ... -
2-12 Yaşındaki Çocukların Uyum Düzeyleri ile Çocuk Evlerinde Bakım Elemanı Olarak Çalışan Ebeveynlerinin Yeterlik, Psikolojik İyi Oluş ve Algılanan Sosyal Destek Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aimed to examine the relationship between the adjustment levels of children aged 2-12 years and their parents' efficacy, psychological well-being, and perceived social support levels. Purposeful sampling method ... -
48-72 Aylık Çocuklardaki Saldırganlık Davranışlarına Müdahale Yöntemi Olarak Ebeveyn Eğitim Programı Geliştirilmesi ve Etkililiğinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2014)This study was carried out to aims to determine the effects of the Parent Training Program for Prevention of Children‟s Aggressive Behavior (SADEP), which was developed based on the needs of parents of children who shows ... -
Anaokullarında 48-60 Ay Çocuklara Uygulanan Yapılandırılmış Kavram Haritası Temelli Kavram Eğitim Programının Çocukların Görsel - Uzamsal Algı Mekanizmalarına Etkisi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2017-05-18)This research was conducted to investigate the effect of the structured concept map-based training program on the visualspatial perception mechanisms of children aged 48-60 months. It is known that visual-spatial related ... -
Anasınıfına Devam Eden Dört Beş Yaş Çocukların Yaratıcı Düşünme Becerilerine Duyu Eğitim Programının Etkililiğinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2017)In this research, the differences in creative thinking abilities of three different groups of children before and after sensory training period was studied. The experimental groups were one of which receives planned ... -
Bilinçli Farkındalık Aile Eğitim Programının Ebeveynlerin Bilinçli Farkındalıkları, Yetkinlik Algıları ve İletişim Düzeyleri ile Çocukların Davranış Sorunları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2020-08-13)In this study, examining the effect of the Mindfulness parent training programme developed for the parents of preschool children (preschoolers) on parents’ mindfulness, perception of competence, communication levels and ... -
Çocuk Kitaplarında Oyun ve Oyuncak Kavramının İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study is to analyze the concept of “game and toy” in children’s books which have a power of affecting children’s game perceptions, choices, creativity and game behaviors and to reveal the game and toy ... -
Ergen ve Ailelerin Psikolojik Sağlamlığının Değerlendirilmesinde Kullanılan Araçların Güvenirlik Genellemesinin Meta Analiz Yöntemiyle İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024)Psychological resilience is defined as the capacity to adapt successfully to problems despite the factors that threaten the organism and its development. The number of instruments for the assessment of psychological ... -
Erken Dil Müdahalesinde Etkileşimli Kitap Okuma Uygulamasının Gelişimsel Dil Gecikmesi Görülen Çocuklar Üzerindeki Etkililiğinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2019-07-22)The main purpose of the study is to evaluate the effect of interactive book reading practice on expressive language word acquisition and home early literacy environments of children with developmental language delay. A ... -
Erken Matematiksel Akıl Yürütme Becerileri Değerlendirme Aracı Geliştirilmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2014)This study aimed to develop “Evaluation Instrument for the Early Mathematical Reasoning Skills” in order to determine the mathematical reasoning skills of children in the area of measurement and data analysis-probability ... -
Erken Okuryazarlık Becerileri Eğitim Programının Erken Okuryazarlık ve Erken Matematik Becerileri Üzerine Etkisinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2019)This study aimed to investigate the effects of early literacy skill educational program on early literacy and early mathematics skills of preschool children. The study group consisted of students attending the nursery class ... -
Ev Temelli Erken Müdahale Programının Geliştirilmesi: Bir Vaka Çalışması
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2014)In this thesis, it is aimed to develop a home-based early intervention program with help of activity based approach and to prove the effectiveness of the program on18 month old child with developmental delay/developmental ... -
İki Kere Farklı Çocuklara Yönelik Özgün Bir Gelişimsel Müdahale Programı: Bir Eylem Araştırması
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2022-05)Gifted children may have various conditions such as behavioral problems, learning difficulties, attention deficit-hyperactivity, and sensory integration disorders. The concept of "twice exceptional" is used in the literature ... -
Kaynaştırma Uygulaması Yapılan Okul Öncesi Sınıflarında Drama Eğitim Programının Çocukların Etkileşimi ve Sosyal Bilgi İşleme Sürecine Etkililiğinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2017-11-24)Şenol, F.B., The Effectiveness of Drama Teaching Program on Interacation and Social Information Processes at Preschool Classrooms Applying Inclusive Education, Hacettepe University Institute of Health Sciences Child ... -
Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin Adil Dünya İnançlarının Denetim Odağı ve Anne Baba Tutumu Açısından Gelişimsel Olarak İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2018-08)The aim of this study was to find out about adolescents’ beliefs in a just world and the development of this belief among middle school and high school students aged 13–18. Within this context, an original scale measuring ... -
Otizmden Kurtulma Yanılgısıyla Yaşamak: Annelerin Deneyimlerine İlişkin Bir Gömülü Teori Çalışması
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024-01-02)The aim of this research is to gain in-depth understanding of the experiences of mothers with children who have been diagnosed with autism spectrum disorder (ASD) or who are considered at risk of developing ASD. Charmaz's ... -
Otizmli çocuğa sahip ailelere uygulanan aile eğitim programının ailelerin stresle baş etme, yaşam kalitesi ve sosyal destek düzeylerine etkisinin incelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2022-11-29)In the study, it was aimed to examine the effect of the parent education program applied to the parents of children with autism on parents' levels of coping with stress, quality of life and social support. The study group ... -
Öğretmenlerin Ebeveynlikte ve Öğretimde Bilinçli Farkındalıkları ile İçsel Bilinçli Farkındalıkları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it was aimed to examine the relationships between teachers' dispositional mindfulness, mindfulness in parenting and mindfulness in teaching and their personality traits, adult parental acceptance/rejection ... -
Öykü Temelli ve Aile Katılımlı Sosyal Duygusal Gelişim Destek Programının Çocukların Farklılıklara Saygı Düzeyi ve Benlik Algısı Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2022-07-05)Pektaş D., Investigatıon of The Effect of Story Based and with Parent Involvement Social Emotional Development Support Program On Children’s Respect For Diversity And Self-Concept, Hacettepe University Graduate School ... -
Paylaşımlı Kitap Okuma Müdahale Programının Ebeveynlerin Deneyimlerine Bebeklerin Dil Gelişimine ve Erken Okuryazarlık Becerilerine Etkisi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2018-06-22)YUMUŞ, M. Investigating the Impacts of Shared Reading Intervention Program During Babyhood on the Early Literacy Abilities, Language Development and Parents’ Literacy Practices. Hacettepe University Institute of Health ...