Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorKulak Kayıkcı , Maviş Emel
dc.contributor.authorKara , İlkem
dc.date.accessioned2018-07-13T13:22:35Z
dc.date.available2018-07-13T13:22:35Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-06-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/4682
dc.descriptionBu araştırma, Hacettepe Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü tarafından desteklenmiştir, proje kodu TSA-2017-12267.tr_TR
dc.description.abstract. In this study, it was aimed to evaluate the effectiveness of incorporating individual desensitization activities into intensive group therapy, to reveal some characteristics of stuttering and emotion relations and to propose a new stuttering therapy program for middle childhood children who stutter. The study was conducted at the Department of Speech and Language Therapy at Hacettepe University. Eleven children within the age interval of 96-133 months, who stutter with mild to moderate severity were included in the study. Children were assessed five times with SSI-4 and CALMS. Ten days of stuttering therapy was applied. Data for emotion analysis were collected via wearable technology and for the emotion facial action coding system via video and sound recordings. In the control group, at the stuttering level, a group improvement of >60% was observed, while in the remaining half of the group, 100% improvement was observed. In the study group, 100% improvement in three persons, 75% improvement in one person was observed. Statistically significant differences were not observed in pre- and post-stuttering moments in the data collected via wearable technology for emotion analysis (p > 0,05). Analysis made by the emotion facial action coding system revealed that children who exhibited positive emotional expressions prior to stuttering event benefited 12.5 times (p = 0,025) and children who exhibited neutral facial expressions were benefited 5 times (p = 0,005) more from therapy than children exhibiting negative emotional facial expressions. The results encourage continued research on this program.en
dc.description.sponsorshipHacettepe Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü, proje kodu TSA-2017-12267.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER Sayfa ONAY SAYFASI iii YAYINLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYAN SAYFASI iv ETİK BEYAN SAYFASI v TEŞEKKÜR SAYFASI vii ÖZET VE İNGİLİZCE ÖZET vii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ xiii ŞEKİLLER DİZİNİ xv TABLOLAR DİZİNİ xvi 1. GİRİŞ 1 2. GENEL BİLGİLER 4 2.1. Kekemelik: Temel Tanımlar ve Özellikleri 4 2.1.1. Kekemelik Tanımları 4 2.1.2. Kekemelik Kuramları 7 2.1.3. Kekemelik: Yaygınlığı, Sıklığı ve Cinsiyet 8 2.1.4. Okul Çağı Kekemelik Terapileri 8 2.1.5. Grup Terapisi 11 2.2. Kekemelik ve Duygu 13 2.3. Duygu: Tanımlar ve Objektif Ölçüm Yöntemleri 13 2.3.1. Duygunun Yüz İfadeleri ile Ölçülmesi 17 2.3.2. Fizyolojik Ölçümler 20 2.4. Giyilebilir Teknoloji 24 3. GEREÇ VE YÖNTEM 26 3.1. Bireyler 26 3.2. Veri Toplama Araçları ve Yöntemleri: Değerlendirme 28 3.2.1. Çocuk Değerlendirme Formu 28 3.2.2. Kekemelik Şiddeti Değerlendirme Aracı-4 28 3.2.3. Okul Çağı Çocuklar İçin Bilişsel Affektif, Linguistik, Motor ve Sosyal Değerlendirme Aracı 29 3.2.4. Kekemelik Şiddet Puanlama Tablosu 31 3.2.5. Akıcılık Şiddeti Puanlama Tablosu 31 3.2.6. Elektrodermal Aktivite ve Kalp Atım Hızı 32 3.2.7. Duygu Yüz Eylemleri Kodlama Sistemi 34 3.3. Veri Toplama Araçları ve Yöntemleri Yoğunlaştırılmış Kekemelik Terapisi 35 3.4. Bulguların Analizi 40 4. BULGULAR 42 4.1. Kekemelik Terapisi Değerlendirme Bulguları 42 4.1.1. Çalışma Grubu-1 Kekemelik Terapisi Değerlendirme Bulguları 42 4.1.2. Çalışma Grubu-1 için Bilişsel, Affektif, Linguistik ve Sosyal Değerlendirme Bulguları 45 4.1.3. Çalışma grubu-2 Kekemelik Terapisi Değerlendirme Bulguları 47 4.1.4. Çalışma Grubu-2 için Bilişsel, Affektif, Linguistik ve Sosyal Değerlendirme Bulguları 50 4.1.5. Çalışma Grubu- ve Çalışma Grubu-2 Kekemelik Terapisi Sonuçları ve Karşılatırma Bulguları 52 4.1.6. Doğallık Değerlendirmesi Sonuçları 55 4.2. Çalışma Grubu-2 Duygu Yüz Eylemleri Kodlama Sistemi Bulguları 55 4.3. Çalışma Grubu-2 Duygu Yüz Eylemleri ve Kekemelik Terapisi Sonucu Bulguları 55 4.4. Kekemelik Şiddet Puanlama Tablosu 56 4.5. Çalışma Grubu-2 Fizyolojik Bulgular 56 4.5.1. Kalp Atım Hızı 56 4.5.2. Elektrodermal Aktivite 57 5. TARTIŞMA 59 5.1. Bulgulara Genel Bakış 59 5.2. Yoğunlaştırılmış Kekemelik Grup Terapisi Müdahale Programı 59 5.3. Çocuğa Özel Duyarsızlaştırma Bileşeni 65 5.4. Duygu Yüz İfadeleri ve Kekemelik 67 5.5. Giyilebilir Teknoloji Ölçümleri 68 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 71 7. KAYNAKLAR 74 8. EKLER Ek-1. Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurul İzni Ek-2. Çocuk Değerlendirme Formu Ek-3. Kekemelik Şiddet Puanlama Tablosu Ek-4. Akıcılık Şiddeti Puanlama Tablosu Ek-5. Tepe noktası-analizi için kullanılan tepe-çıkarma-ayarları ve değişkelerin tanımları Ek-6. Günlük terapi akış planı Ek-7. Kekemeliğin arttığı durumlara ilişkin tablo 9. ÖZGEÇMİŞtr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccesstr_TR
dc.subjectKekemeliktr_TR
dc.subjectOkul-çağı
dc.subjectDuygu yüz eylemleri kodlama
dc.subjectGiyilebilir teknoloji
dc.subjectTerapi
dc.titleOrta Çocukluk Çağı Kekemeliği Olan Çocukların Bireysel Değişkenlerinin Yoğunlaştırılmış Grup Terapisine Entegrasyonutr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışmada, kekemeliği olan orta çocukluk çağı çocukları için yoğunlaştırılmış grup terapisine bireysel duyarsızlaştırma aktivitelerinin dahil edilmesinin etkinliğinin değerlendirilmesi, kekemelik ve duygu ilişkisinin bazı özelliklerinin açığa çıkartılması ve yeni bir kekemelik terapisi programı önerilmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma Hacettepe Üniversitesi Dil ve Konuşma Terapisi Bölümü’nde 96-133 ay yaş aralığında, hafif-orta şiddette kekemeliği olan 11 çocuğun dahil edildiği 2 grup üzerinde yapılmıştır. Çocuklar, KEŞİDA-4 ve CALMS ile beş kere değerlendirilmişlerdir. On günlük kekemelik terapisi uygulanmıştır. Duygu analizleri için, giyilebilir teknoloji ile ve duygu yüz eylemleri tanıma kodlama sistemi için video ve ses kayıtları ile veriler toplanmıştır. Çalışma grubu-1’de kekemelik seviyelerinde, grubun yarısında >%60 oranında bir iyileşme, grubun geri kalan yarısında %100’lük iyileşme; çalışma grubu-2’de üç kişide %100, bir kişide %75 oranında iyileşme gözlenmiştir. Giyilebilir teknoloji ile duygu analizi için toplanan verilerde kekemelik anlarında, öncesi ve sonrasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık gözlenmemiştir (p > 0,05). Duygu yüz eylemleri kodlama sistemi ile yapılan analizler, terapiden yarar sağlama oranı kekemelik anları öncesinde olumlu duygu yüz ifadesi sergileyen çocukların olumsuz duygu yüz ifadesi sergileyen çocuklara göre 12,5 kat daha fazla (p = 0,025); nötr yüz ifadesi sergileyen çocukların, olumsuz duygu durumu sergileyenlere göre 5 kat daha fazla çıkmıştır (p = 0,005) Çalışmanın sonuçları bu programın araştırılmaya devam edilmesini teşvik edicidir.tr_TR
dc.contributor.departmentOdyolojitr_TR
dc.contributor.authorID122734tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster