• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   Ana Sayfa
  • Sağlık Bilimleri Fakültesi
  • Ergoterapi Bölümü
  • Ergoterapi Bölümü Tez Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   Ana Sayfa
  • Sağlık Bilimleri Fakültesi
  • Ergoterapi Bölümü
  • Ergoterapi Bölümü Tez Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hafif Zihinsel Engele Sahip Genç Bireylerin Mesleki Becerilerinin İncelenmesi

Göster/Aç
Yüksek Lisans Tezi (2.425Mb)
Tarih
2018
Yazar
DEMİROK, Tarık
Üst veri
Tüm öğe kaydını göster
Özet
People with intellectual disability are the least represented disability group in competitive employment in Turkey and worldwide. This study was planned to examine the vocational skills of young people with mild intellectual disability. Study included 18 participants with intellectual disability, aged between 15 – 24 years, who referred to Vocational Rehabilitation Center of Occupational Therapy Department, Hacettepe University (study group) and 18 healthy participants who matched the study group in terms of age, sex, and work experience (control group). Sociodemographic form and Vocational Fit Assessment (VFA) – Worker Form were applied to participants in both groups and VFA subscale sum scores were compared between groups. There was no statistically significant difference between two groups in physical abilities and lower task-related abilities subtest scores (p>0.05). There were statistically significant differences between groups in self-determination, work structure, cognitive abilities, computer skills, higher task-related abilities, communication skills, interpersonal skills, and safety skills subtest scores in favor of control group (p<0.05). When the frequencies of VFA item scores were examined, it was found that the control group performed significantly better in 72 of 88 items (p<0.05). It is suggested that vocational skill assessments and vocational rehabilitation programs for young people with mild intellectual disability should be a multi-faceted progress. It is necessary to consider individual strengths and needs of people with mild intellectual disability instead of generalized predictions towards them in vocational rehabilitation processes. It is suggested that future studies should conduct vocational skill assessments in participants in different age ranges, with homogenized work experience and educational status, and compare in terms of gender.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11655/4653
Koleksiyonlar
  • Ergoterapi Bölümü Tez Koleksiyonu [89]
Hacettepe Üniversitesi Kütüphaneleri
Açık Erişim Birimi
Beytepe Kütüphanesi | Tel: (90 - 312) 297 6585-117 || Sağlık Bilimleri Kütüphanesi | Tel: (90 - 312) 305 1067
Bizi Takip Edebilirsiniz: Facebook | Twitter | Youtube | Instagram
Web sayfası:www.library.hacettepe.edu.tr | E-posta:openaccess@hacettepe.edu.tr
Sayfanın çıktısını almak için lütfen tıklayınız.
İletişim | Geri Bildirim



DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Theme by 
Atmire NV
 

 


DSpace@Hacettepe
huk openaire onayı
by OpenAIRE

Hakkımızda
Açık Erişim PolitikasıVeri Giriş RehberleriÜyeliklerİletişim

livechat

sherpa/romeo

Göz at

Tüm Açık ArşivBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreBölüme GöreYayıncıya GöreDile GöreErişim Şekline GöreDizinleme Kaynağına GöreFonlayan Kuruma GöreAlt Türe GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreBölüme GöreYayıncıya GöreDile GöreErişim Şekline GöreDizinleme Kaynağına GöreFonlayan Kuruma GöreAlt Türe Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Kullanım İstatistiklerini Göster

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Theme by 
Atmire NV