• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • İletişim Fakültesi
  • İletişim Bilimleri Bölümü
  • İletişim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • İletişim Fakültesi
  • İletişim Bilimleri Bölümü
  • İletişim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Derviş Zaim Sinemasında Zaman-İmgesi

View/Open
10192796.pdf (7.782Mb)
Date
2018
Author
İşler, Bihter
xmlui.mirage2.itemSummaryView.MetaData
Show full item record
Abstract
The present study defines and explains Gilles Deleuze’s “the movement-image” and “the time-image” concepts, and to decide whether his films could be classified as a time-image movie, his selective films Waiting For Heaven (2006), Dot (2008), Shadows and Faces (2011), Cycle (2012) and Fish (2014) have been analyzed. For the analysis of the films, the scenes with the time-image characteristics are evaluated with respect to cinematic features such as time perception, narrating manner, characters, frame, sound-image elements and use of space. We widely see the use of fixed shot and pure optical and sound situations in all of the five films. These films are stories that do not depend on cause and effect chains. It is remarkable that time forks as defined by Deleuze, arise in the films when the character remembers the past at a specific time or the audience realize the image which makes a connection with the past. It is also notable that Zaim’s films aim to relate the audience to other films by means of sometimes similar themes, sometimes characters and sometimes objects. The analysis of his above mentioned films yielded the conclusion that Dervis Zaim's films have the characteristics of the time-image movies.
URI
http://hdl.handle.net/11655/4522
xmlui.mirage2.itemSummaryView.Collections
  • İletişim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu [89]
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation
KAYNAKÇA Kitaplar-Makaleler Akbal Süalp, Z. T. (2010). Geniş Zamanlı Tarihin Şiiri. A. Doğan Topçu (Haz.). Derviş Zaim Sineması: Toplumsalın Eleştirisinden Geleneğin Estetiğine Yolculuk (s. 10-25). Ankara: De ki. Akbulut, H. (2005). Nuri Bilge Ceylan Sinemasını Okumak, Anlatı, Zaman, Mekân. İstanbul: Bağlam. Aksoy, Ü. (2011). Kemalizmin Yedeğinde Politika yapmak: Fillere ve Çimenlere Dair. Andrew, J. D. (2010). Büyük Sinema Kuramları (Z. Atam, Çev.). İstanbul: Doruk. Armes, R. (2011). Sinema ve Gerçeklik: Tarihsel Bir İnceleme (Z. Ö. Barkot, Çev.). İstanbul: Doruk. Arınç, C. (2011). Derviş Zaim’in Film Coğrafyası: Gölgeler ve Suretler’de Kıbrıs Haritası. A. Pay (Haz.). Yönetmen Sineması: Derviş Zaim (s. 75-88). İstanbul: Küre. Baker, U. (2011). Beyin Ekran. İstanbul: Birikim. Bergson, H. (1998). Metafiziğe Giriş (B. Karacasu, Çev.). Ankara: Bilim ve Sanat. Bergson, H. (1997). Zaman ve Özgür İstenç (A. Tümertekin, Çev.). Cogito, (11), 7-16. Civan, C. (2011). Tabutta Rövaşata: Vicdanı Yaralamak. A. Pay (Haz.). Yönetmen Sineması: Derviş Zaim (s. 9-22). İstanbul: Küre. Çatalbaş, E. (2010). Nokta: Geleneksel Estetiğin Yaratıcı Yeniden Üretilmesi. A. Doğan Topçu (Haz.). Derviş Zaim Sineması: Toplumsalın Eleştirisinden Geleneğin Estetiğine Yolculuk (s. 218-220). Ankara: De ki. Deleuze, G. (1997). Cinema 2: The Time-Image (5. bs.). (H. Tomlinson ve R. Galeta, Çev.). Minneapolis: University of Minnesota Press. Deleuze, G. (2003). İki Konferans: Yaratma Eylemi Nedir? (U. Baker, Çev.). İstanbul: Norgunk. Deleuze, G. (2014). Sinema 1: Hareket-İmge (B. Yalım, E. Nahum ve E. Koyuncu, Çev.). İstanbul: Norgunk. Doğan Topçu, A. (2010). Derviş Zaim Sineması: Toplumsalın Eleştirisinden Geleneğin Estetiğine Yolculuk . Ankara: De Ki. Doğan Topçu, A. (2010). Minyatür Aynasından Sinemaya Yansıyanlar: Cenneti Beklerken’de Anlatı ve Anlam. A. Doğan Topçu (Haz.). Derviş Zaim Sineması: Toplumsalın Eleştirisinden Geleneğin Estetiğine Yolculuk (s. 167-188). Ankara: De ki. Elsaesser, T. ve Hagener, M. (2014). Film Kuramı: Duyular Yoluyla Bir Giriş (B. Yıldırım ve B. Soner, Çev.). Ankara: Dipnot. Er, F. (2011). Dünyalar Arasında: Cenneti Beklerken ve Nokta. A. Pay (Haz.). Yönetmen Sineması: Derviş Zaim (s. 57-74). İstanbul: Küre. Tonbaz Güler, Y. ve Tezcan, G. (2013). Derviş Zaim: “Modernizm Herkesi Birbirine Benzetmeye Çalışıyor. Film Arası, (32), 29-35. İpek, Ö. (2017). Gilles Deleuze Felsefesinde Düşüncenin İmge Hali. Erciyes İletişim Dergisi Akademia (ISSN:1308-3198), 5(1), (282-294). Kırel, S. (2010). Derviş Zaim’ler: Senaryo Yazarı Derviş Zaim ve Yönetmen Derviş Zaim. A. Doğan Topçu (Haz.). Derviş Zaim Sineması: Toplumsalın Eleştirisinden Geleneğin Estetiğine Yolculuk (s. 94-133). Ankara: De ki. Özçınar Eşli, M. (2012). Türk Sinemasının Felsefi Arka Planı: Sinemayı Felsefeyle Düşünmek. İstanbul: Doruk. Özçınar, M. (2010). Nun Harfinin Peşinde Bir Usta, Özgün Sinema Estetiğinin Peşinde Bir Yönetmen. A. Doğan Topçu (Haz.). Derviş Zaim Sineması: Toplumsalın Eleştirisinden Geleneğin Estetiğine Yolculuk (s. 195-217). Ankara: De ki. Pay, A. (2011). Derviş Zaim Sinemasında Kurgu Oyunları: Çamur. A. Pay (Haz.). Yönetmen Sineması: Derviş Zaim (s. 41-56). İstanbul: Küre. Pay, A. (2011). Yönetmen Sineması: Derviş Zaim . İstanbul: Küre. Rajchman, J. (2013). Deleuze Bağlantıları (B. Şannan, Çev.). İstanbul: Bağlam. Ranciere, J. (2016). Sinematografik Masal (T. Ertuğrul, Çev.). İstanbul: Küre. Rushton, R. (2012). Cinema After Deleuze. NY: Continuum International Publishing Group. Sauvagnargues, A. (2010). Deleuze ve Sanat (N. Sarıca, Çev.). İstanbul: De Ki. Suner, A. (2015). Hayalet Ev: Yeni Türk Sinemasında Aidiyet, Kimlik ve Bellek. İstanbul: Metis. Sütçü, Ö. Y. (2015). Gilles Deleuze’de İmge Hareketi Olarak Sinemanın Felsefesi. Bursa: Sentez. Turan, H. (2015). Devirde Yine Gelenek Var. C. Civan ve A. H. Yüksel (Ed.). Hayalperdesi Sinema Dergisi 2013 Yıllığı (s. 95-102). İstanbul: Küre. Tüysüz, D. (2013). Derviş Zaim’in Yan anlamlarla Kurduğu Evren: Nokta. L. Kabadayı (Ed.). Film Eleştirisi Kuramsal Çerçeve ve Sinemamızdan Örnek Çözümlemeler (s. 159-169). İstanbul: Ayrıntı. Yavuz, H. (2010). Derviş Zaim Filmlerinde İslam Estetiğinin Yeniden İnşası. A. Doğan Topçu (Haz.). Derviş Zaim Sineması: Toplumsalın Eleştirisinden Geleneğin Estetiğine Yolculuk (s. 190-194). Ankara: De ki. Yetişkin, E. B. (2011). Sinematografik Düşünebilmek: Deleuze’ün Sinema Yaklaşımına Giriş. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (40), 123-141. Tezler Akçora, E. (2015). Auteur Kuramı Perspektifinden Derviş Zaim Sineması. Yüksek lisans tezi, Ordu Üniversitesi, Ordu. Alkan H. (2007). Kent Ve Sinema İlişkisi Bağlamında 90 Sonrası Türk Sinemasında İstanbul. Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir. Atam, Z. (2010). “Yeni Sinemanın” Dört Kurucu Yönetmeni: Yeşim Ustaoğlu, Zeki Demirkubuz, Derviş Zaim, Nuri Bilge Ceylan. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul. Ayvaz, İ. (2011). 1995 Sonrası Türk Sinemasında Kurgu, Üç Yönetmen: Zeki Demirkubuz, Nuri Bilge Ceylan ve Derviş Zaim. Yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi, Erciyes. Çam, A. (2016). Derviş Zaim: Bir Mekân Sineması’na Doğru. Doktora tezi, Galatasaray Üniversitesi, İstanbul. Karabağ, Ç. (2005). 1990 Sonrasında Türk Sinemasında Sanat Filmleri. Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara. Özçınar, M. (2010). Sinematografik Zaman ve Mekan’ın Oluşumunda Felsefi Arka Plan. Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir. Özen, M. (2014). Derviş Zaim Sinemasında Öz-Biçim Bağlamında Dil ve Üslup Arayışları. Yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi, İstanbul. Saygılı, Y. K. (2015). Derviş Zaim Sineması’nda Estetik Arayış. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul. Yurtçiçek, S. (2015). Derviş Zaim Sinemasında Minyatür Sanatının Kullanılması. Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi, İstanbul. Ülkü, B. (2010). Coming To Terms With The Past In Turkish Cinema After The 1990s. Yüksek lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul. Zıraman, Z. (2014). Yeni Kavramı Çerçevesinde 1990 Sonrası Türkiye Sinemasında Yönetmen Üslupları. Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir. Elektronik Kaynaklar Değirmen, F. (2016). Gilles Deleuze’ün Sinema Felsefesi: Hareket İmge ve Zaman İmge. Erişim: 10 Ekim 2017, Cineritüel, http://www.cinerituel.com/2016/02/gilles-deleuzeun-sinema-felsefesi-hareket-imge-ve-zaman-imge.html
Hacettepe Üniversitesi Kütüphaneleri
Açık Erişim Birimi
Beytepe Kütüphanesi | Tel: (90 - 312) 297 6585-117 || Sağlık Bilimleri Kütüphanesi | Tel: (90 - 312) 305 1067
Bizi Takip Edebilirsiniz: Facebook | Twitter | Youtube | Instagram
Web sayfası:www.library.hacettepe.edu.tr | E-posta:openaccess@hacettepe.edu.tr
Sayfanın çıktısını almak için lütfen tıklayınız.
Contact Us | Send Feedback



DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Theme by 
Atmire NV
 

 


DSpace@Hacettepe
huk openaire onayı
by OpenAIRE

About HUAES
Open Access PolicyGuidesSubcriptionsContact

livechat

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherLanguageRightsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_indexFundingxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_subtypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherLanguageRightsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_indexFundingxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_subtype

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Theme by 
Atmire NV