Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorYıldız, Mete
dc.contributor.authorCoşkun, Ahmet
dc.date.accessioned2018-05-31T07:20:18Z
dc.date.available2018-05-31T07:20:18Z
dc.date.issued2018-05-09
dc.date.submitted2018-05-09
dc.identifier.citationAPAtr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/4511
dc.description.abstractThe public administration reform issue has always been an area about which opinions widely are expressed. It is sometimes found on the top of the Turkish political and administrative agenda and sometimes in the bottom. On the other hand, institutional structures and mechanisms that will achieve continuity and sustainability of reform have not seen to be on the agenda. Qualitative research method was used in this thesis study. In this framework the “document analysis” technique was mainly applied. Formal documents and reports in addition to related legislation regarding the structure and mechanism of reform were examined with a descriptive approach. In Turkey, a certain structure and mechanism constituting the public administration reform in an institutional basis has somehow been established over time. Within this structure and mechanism many different institutions have authority and duty to a certain degree for some parts of the reform process. However due to the absence of a holistic reform policy, there is no permanent coordination mechanism among such scattered institutions. Several factors seem to play a role of hindering a successful implementation of a public administration reform scheme in the country. It is thought that these factors can be gathered under the headings of fragmented structure and lack of institutional leadership, lack of political will and leadership and lack of a reform policy with a holistic perspective. It is considered that a successful reform process in the public administration system can be established in Turkey when the reform institutions are examined and the relevant factors are taken into account. Therefore, a new structure and mechanism of public administration reform, which will be constructed under the institutional leadership of the Presidency receiving its powers from the President and the Vice President, has the potential to make the reform institutionalized and sustainable.tr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY i BİLDİRİM ii YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI iii ETİK BEYAN iv TEŞEKKÜR v ÖZET vi ABSTRACT vii İÇİNDEKİLER viii KISALTMALAR DİZİNİ xiii TABLOLAR DİZİNİ xv ŞEKİLLER DİZİNİ xvii GİRİŞ 1 1.BÖLÜM: PLANLI DÖNEMDE HAZIRLANAN RESMÎ ARAŞTIRMA RAPORLARI İLE KALKINMA PLANLARINDA KAMU YÖNETİMİ REFORMUNA DAİR YAPI VE MEKANİZMA SORUNSALI 5 1.1.KAVRAMSAL ÇERÇEVE VE KURAMSAL TARTIŞMALAR 5 1.1.1.Kamu Yönetimi Reformuna İlişkin Tanım Çerçevesi 5 1.1.2.Türk Kamu Yönetiminde Reform Tanımları 6 1.1.2.1.İdari Reform/Kamu Yönetimi Reformu 8 1.1.2.2.İdareyi Geliştirme 9 1.1.2.3.Yeniden Düzenleme/Yapılandırma 10 1.1.3.Kamu Yönetiminde Reformun Çıkış Noktası ve Genel Unsurları 11 1.1.3.1.Reform İhtiyacı 11 1.1.3.2.Reformun Genel Kapsam ve Çerçevesi 14 1.1.3.3.Sürekli Değişim ve Gelişim Perspektifi 16 1.1.3.4.Ekonomik Gelişme-Kamu Yönetimi Reformu İlişkisi 17 1.1.4.Kamu Yönetimi Reformunu Hayata Geçirici Yapı ve Mekanizma 19 1.1.4.1.Reformda Süreklilik ve Sürdürülebilirlik Olgusu 19 1.1.4.2.Reformun Aşamaları 21 1.1.4.3.Kamu Yönetimi Reformunu Hayata Geçirici Yapılanma İhtiyacı 25 1.2.PLANLI DÖNEMDE HAZIRLANAN RESMÎ ARAŞTIRMA RAPORLARINDA KAMU YÖNETİMİ REFORMUNA YÖNELİK YAPI VE MEKANİZMA SORUNSALI 29 1.2.1.İdarî Reform ve Reorganizasyon Hakkında Ön Rapor (1961) 30 1.2.1.1.Genel Tespitler 30 1.2.1.2.Reform Sürecine Yönelik Genel Esaslar 31 1.2.1.3.Reforma Dair Mevcut Yapı 32 1.2.1.4.Kurumsal Mekanizma Önerisi 33 1.2.1.5.Genel Değerlendirme 36 1.2.2.Merkezî Hükümet Teşkilâtı Araştırma Projesi Raporu (1963) 36 1.2.2.1.Genel Tespitler 38 1.2.2.2.Reforma Dair Mevcut Yapı 38 1.2.2.3.Kurumsal Mekanizma Önerisi 39 1.2.2.4.Genel Değerlendirme 42 1.2.3.İdarî Reform Danışma Kurulu Raporu (1972) 44 1.2.3.1.Genel Tespitler 46 1.2.3.2.Kurumsal Mekanizma Önerisi 47 1.2.3.3.Genel Değerlendirme 56 1.2.4.Kamu Yönetimi Araştırması Genel Raporu (1991) 57 1.2.4.1.Genel Tespitler 58 1.2.4.2.Kurumsal Mekanizma Önerisi 59 1.2.4.3.Genel Değerlendirme 60 1.3.KALKINMA PLANLARINDA KAMU YÖNETİMİ REFORMUNA YÖNELİK YAPI VE MEKANİZMA SORUNSALI 61 1.3.1. Birinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (1963-1967) 61 1.3.2. İkinci Beş Yıllık Kalknma Planı (1968-1972) 63 1.3.3. Üçüncü Beş Yıllık Kalknma Planı (1973-1977) 64 1.3.4. Dördüncü Beş Yıllık Kalknma Planı (1979-1983) 65 1.3.5. Beşinci Beş Yıllık Kalknma Planı (1985-1989) 67 1.3.6. Altinci Beş Yıllık Kalknma Planı (1990-1994) 67 1.3.7. Yedinci Beş Yıllık Kalknma Planı (1996-2000) 68 1.3.8. Uzun Vadeli Strateji ve Sekizinci Beş Yıllık Kalknma Planı (2001-2005) 69 1.3.9. Dokuzuncu Kalknma Planı (2007-2013) 71 1.3.10.Onuncu Kalknma Planı (2014-2018) 74 2.BÖLÜM: PLANLI DÖNEMDE KAMU YÖNETİMİ REFORMUNUN YAPI VE MEKANİZMASINA YÖNELİK ÇALIŞMA VE GERÇEKLEŞMELER 78 2.1.1960-1980 ARASI DÖNEMDE KAMU YÖNETİMİ REFORMUNUN YAPI VE MEKANİZMASINA DAİR ÇALIŞMA VE GERÇEKLEŞMELER 78 2.1.1.Reforma Dair Kurumsal Yapı ve Mekanizma Tesisi 79 2.1.1.1.Devlet Planlama Teşkilatı ve Devlet Personel Dairesi Teşkili 79 2.1.1.2.İdareyi ve İdari Metotları Yeniden Düzenleme Komisyonu Teşkili 80 2.1.1.3.Yeniden Düzenleme Şubesi Müdürlüğü Teşkili 81 2.1.1.4.Siyasi Sorumlu Tayini 82 2.1.2.Diğer Çalışma ve Gerçekleşmeler 83 2.1.2.1.TODAİE Organizasyon ve Metot Şubesinin Yürüttüğü Reform Çalışmaları 83 2.1.2.2.Yıllık Programlar ve Devlet Planlama Teşkilatının Reform Çalışmalarını Koordinasyon Rolü 85 2.1.2.3.Maliye Bakanlığının Yürüttüğü Çalışmalar ve Kamu Yönetimi Yüksek Kurulu Teşkil Önerisi 87 2.1.2.4.Devlet Organizasyon ve Araştırma Geliştirme Teşkilatı ile İdareyi Düzenleme Yüksek Kurulu Teşkil Önerileri 87 2.2.1980-2002 ARASI DÖNEMDE KAMU YÖNETİMİ REFORMUNUN YAPI VE MEKANİZMASINA DAİR ÇALIŞMA VE GERÇEKLEŞMELER 88 2.2.1. Reforma Dair Kurumsal Yapı ve Mekanizma Tesisi 88 2.2.1.1. Kamu Yönetimi Komisyonu Teşkili 88 2.2.1.2.Başbakanlık İdareyi Geliştirme Başkanlığı ile Devlet Personel Başkanlığı Teşkilat ve Yönetim Geliştirme Dairesi Başkanlığının Teşkili 93 2.2.1.3. Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Birimleri ile Organizasyon ve Metot İşlevinin Yasal Görev ve Yapılanma Çerçevesine Dâhil Edilmesi 94 2.2.1.4. Türkiye’de Saydamlığın Artırılması ve Kamuda Etkin Yönetimin Geliştirilmesi Komisyonu Teşkili 96 2.2.1.5. Kamu Harcama Yönetimi Reformu Yönlendirme Komitesi Teşkili 99 2.2.2.Diğer Çalışma ve Gerçekleşmeler 100 2.2.2.1. Başbakanlığın Yeniden Yapılandırılmasına ve Yönetimi Geliştirme Genel Müdürlüğü Teşkiline Dair Düzenleme Teklifi 100 2.2.2.2.Sayıştay ve Mali Yönetim Odaklı Gelişmeler 102 2.2.2.3. e-Devlet Çalışmalarının Başlaması 103 2.2.2.4. Avrupa Birliği’ne Aday Ülke Statüsünün Elde Edilişi 104 2.3.2002-2017 ARASI DÖNEMDE KAMU YÖNETİMİ REFORMUNUN YAPI VE MEKANİZMASINA DAİR ÇALIŞMA VE GERÇEKLEŞMELER 104 2.3.1.Reforma Dair Kurumsal Yapı ve Mekanizma Tesisi 105 2.3.1.1. Kamu Yönetiminde Yeniden Yapılanma Çalışmalarının Koordinasyonu 105 2.3.1.2. 4982 Sayılı Bilgi Edinme Kanunu ve Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulu Teşkili 108 2.3.1.3. 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ve Stratejik Yönetim Uygulamasının Başlaması 110 2.3.1.4. Kamu Görevlileri Etik Kurulu Teşkili 112 2.3.1.5. Strateji Geliştirme Birimleri Teşkili 113 2.3.1.6. Kamu Denetçiliği Kurumu Teşkili 114 2.3.1.7. Reformlara Yönelik Siyasi Sorumlu Tayini ile Reformların İzlenmesi ve Koordinasyonu Kurulu Teşkili 115 2.3.2.Diğer Çalışma ve Gerçekleşmeler 117 2.3.2.1. Kamu Yönetiminin Temel İlkeleri ve Yeniden Yapılandırılması Hakkında Kanun Tasarısı (2003-2004) 117 2.3.2.2. Avrupa Birliğine Tam Üyelik Müzakerelerine Başlanması 124 2.3.2.3. Strateji ve Eylem Planı Uygulamaları 124 3. BÖLÜM:KAMU YÖNETİMİ REFORMUNA YÖNELİK KURUMSAL GÖREV VE YETKİ DURUMU 133 3.1.GÖREVLİ BAKANLIKLAR 133 3.1.1.Bakanlar Kurulu ve Başbakanlık 133 3.1.1.1. Kurum Mevzuatında Reforma Dair Görev ve Yetki Durumu 134 3.1.1.2. Görevli Kurum İçi Birimler 134 3.1.1.3.Stratejik Plan’da Kamu Yönetimi Reformu 139 3.1.1.4. Genel Değerlendirme 142 3.1.2.Kalkinma Bakanlığı 143 3.1.2.1. Kurum Mevzuatında Reforma Dair Görev ve Yetki Durumu 143 3.1.2.2. Görevli Kurum İçi Birimler 145 3.1.2.3.Stratejik Plan’da Kamu Yönetimi Reformu 149 3.1.2.4. Genel Değerlendirme 152 3.1.3.Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı 155 3.1.3.1. Kurum Mevzuatında Reforma Dair Görev ve Yetki Durumu 155 3.1.3.2. Görevli Kurum İçi Birimler 157 3.1.3.3.Stratejik Plan’da Kamu Yönetimi Reformu 158 3.1.3.4. Genel Değerlendirme 160 3.1.4.Maliye Bakanlığı 161 3.1.4.1. Kurum Mevzuatında Reforma Dair Görev ve Yetki Durumu 161 3.1.4.2. Görevli Kurum İçi Birimler 165 3.1.4.3.Stratejik Plan’da Kamu Yönetimi Reformu 166 3.1.4.4. Genel Değerlendirme 168 3.1.5.İçişleri Bakanlığı 169 3.1.5.1. Kurum Mevzuatında Reforma Dair Görev ve Yetki Durumu 169 3.1.5.2. Görevli Kurum İçi Birimler 170 3.1.5.3.Stratejik Plan’da Kamu Yönetimi Reformu 172 3.1.5.4. Genel Değerlendirme 176 3.1.6.Avrupa Birliği Bakanlığı 176 3.1.6.1. Kurum Mevzuatında Reforma Dair Görev ve Yetki Durumu 177 3.1.6.2. Görevli Kurum İçi Birimler 179 3.1.6.3.Stratejik Plan’da Kamu Yönetimi Reformu 181 3.1.6.4. Genel Değerlendirme 184 3.2.GÖREVLİ DİĞER KURUM VE KURULUŞLAR 185 3.2.1.Devlet Personel Başkanlığı 185 3.2.1.1. Kurum Mevzuatında Reforma Dair Görev ve Yetki Durumu 185 3.2.1.2. Görevli Kurum İçi Birimler 187 3.2.1.3.Stratejik Plan’da Kamu Yönetimi Reformu 190 3.2.1.4. Genel Değerlendirme 191 3.2.2.TODAİE 192 3.2.2.1. Kurum Mevzuatında Reforma Dair Görev ve Yetki Durumu 192 3.2.2.2. Görevli Kurum İçi Birimler ve Faaliyetler 193 3.2.2.3.Stratejik Plan’da Kamu Yönetimi Reformu 195 3.2.2.4. Genel Değerlendirme 197 3.2.3.Kamu Denetçiliği Kurumu 199 3.2.3.1. Kurum Mevzuatında Reforma Dair Görev ve Yetki Durumu 199 3.2.3.2. Kurumun Başlıca Faaliyetleri 200 3.2.3.3.Stratejik Plan’da Kamu Yönetimi Reformu 201 3.2.3.4. Genel Değerlendirme 204 3.2.4.Sayıştay 205 3.2.4.1. Kurum Mevzuatında Reforma Dair Görev ve Yetki Durumu 205 3.2.4.2.Kamu Yönetimine Dair Proje ve Faaliyetler 209 3.2.4.3.Stratejik Plan’da Kamu Yönetimi Reformu 211 3.2.4.4. Genel Değerlendirme 216 3.3.KAMU YÖNETİMİ REFORMUNA YÖNELİK KURUMSAL DÜZEYDE GÖREV VE YETKİ DURUMU 218 3.3.1.Strateji Geliştirme Birimleri 218 3.3.1.1. Kurumsal Görev ve Yetki Durumu 218 3.3.1.2. Genel Değerlendirme 222 3.3.2.İç Denetim Birimleri 225 3.3.2.1. Kurumsal Görev ve Yetki Durumu 225 3.3.2.2. Genel Değerlendirme 226 3.2.TEFTİŞ KURULLARI/DENETİM BİRİMLERİ 229 3.3.2.3. Kurumsal Görev ve Yetki Durumu 229 3.3.2.4. Genel Değerlendirme 232 3.4.TEMEL BULGULAR 234 4.BÖLÜM: KAMU YÖNETİMİ REFORMU UYGULAMASININ GENEL DEĞERLENDİRMESİ VE REFORMA YÖNELİK YAPI VE MEKANİZMA ÖNERİSİ 236 4.1.KAMU YÖNETİMİ REFORMU UYGULAMASININ GENEL DEĞERLENDİRMESİ 236 4.1.1.Genel Tespitler 236 4.1.2.Siyasi İrade ve Liderlik Eksikliği 241 4.1.2.1. Genel Tespitler 241 4.1.2.2. Retorik-Uygulama Uyumsuzluğu 242 4.1.2.3. Kısa Ömürlü Hükümet Sorunsalı 244 4.1.2.4.Kamu Yönetimi Reformundan Sorumlu Siyasal Kişi Yokluğu 246 4.1.3.Parçalı Yapı Sorunu ve Kurumsal Liderlikten Yoksunluk 248 4.1.3.1. Genel Tespitler 248 4.1.3.2.Parçalı Yapı Sorunu ve Koordinasyon Eksikliği 249 4.1.3.3.Tek Sorumlu, Güçlü Bir Kurumsal Merkezin Mevcut Olmayışı 251 4.1.3.4. Kurumsal Düzey Örgütlenme Eksikliği 253 4.1.4.Bütüncül Perspektifli Reform Politikası Eksikliği 253 4.1.4.1. Genel Tespitler 253 4.1.4.2. Bütüncül Perspektif Sıkıntısı 254 4.1.4.3. Süreklilik Unsurunun İhmali 255 4.1.4.4. Çevresel Faktörlerin İhmali 257 4.1.4.5. Uygulama Zafiyeti 258 4.1.4.6. İzleme ve Değerlendirme Zafiyeti 260 4.1.4.7.Uygun İklim ve Katılımcı Yaklaşım Eksikliği 261 4.2.KAMU YÖNETİMİ REFORMUNA YÖNELİK YAPI VE MEKANİZMA ÖNERİSİ 262 4.2.1.Siyasi İrade ve Liderlik Eksikliğine Yönelik Öneriler 265 4.2.1.1. Genel Tespit ve Tartışmalar 265 4.2.1.2. Öneri Çerçevesi 268 4.2.2.Kurumsal Liderlik Eksikliği ve Parçalı Yapı Sorununa Yönelik Öneriler 269 4.2.2.1. Genel Tespit ve Tartışmalar 269 4.2.2.2. Öneri Çerçevesi 273 4.2.3.Bütüncül Perspektifli Reform Politikası Eksikliğine Yönelik Öneriler 302 4.2.3.1. Genel Tespit ve Tartışmalar 302 4.2.3.2. Öneri Çerçevesi 304 4.2.4.Reformun Yapı ve Mekanizmasına Yönelik Ortaya Konulan Öneri Setinin Özeti 326 SONUÇ VE DEĞERLENDİRME 332 KAYNAKÇA 337 EK 1. Orijinallik Raporu 371 EK 2. Etik Kurul Muafiyet Formu 372tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectKamu yönetimi, reform, kamu yönetimi reformu, kamu yönetimi reformunun yapı ve mekanizması, bütüncül yaklaşımtr_TR
dc.subjectkamu yönetimi
dc.subjectreform
dc.subjectkamu yönetimi reformu
dc.subjectkamu yönetimi reformunun yapı ve mekanizması
dc.subjectbütüncül yaklaşım
dc.titleTürkiye’de Planlı Dönemden İtibaren Kamu Yönetimi Reformunun Kurumsal Yapı ve Mekanizmasıtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetKamu yönetimi reformu meselesi Türk siyasal ve yönetsel gündeminin bazen üst sıralarında, bazen gerilerinde de yer alsa her daim hakkında fikir beyan edilen bir alan olmuştur. Buna karşın reforma süreklilik kazandıracak kurumsal yapı ve mekanizmaların pek gündem konusu yapılmadığı görülmüştür. Bu tez çalışmasında nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu çerçevede ağırlıklı olarak “belge analizi” tekniği uygulanmış, betimsel bir yaklaşımla reformun yapı ve mekanizmasına dair ilgili resmî belge ve raporlar ile mevzuat incelenmiştir. Türkiye’de kurumsal anlamda kamu yönetimi reformunun parçalarını teşkil eden bir yapı ve mekanizma zaman içerisinde oluşmuştur. Fakat pek çok farklı kurumun reformun bir yönüyle yetki ve görev sahibi olduğu bu yapı ve mekanizma dağınık bir nitelik arz etmektedir. Bütüncül bir reform politikasının yokluğunun da etkisiyle söz konusu kurumlar arasında sürekli bir eşgüdüm mekanizması bulunmamaktadır. Başarılı bir kamu yönetimi reform düzeneğinin ülkede kalıcılaşıp kurumsallaşamamasında çeşitli faktörlerin rol oynadığı görülmektedir. Bu faktörleri, parçalı yapı ve kurumsal liderlikten yoksunluk, siyasi irade ve liderlik eksikliği ile bütüncül perspektifli reform politikası eksikliği başlıkları altında toparlamanın mümkün olduğu düşünülmektedir. Reform ile ilgili kurumların yapıları incelemeye tabi tutulup söz konusu faktörler göz önünde bulundurulduğunda başarılı bir kamu yönetimi reform düzeneğinin Türkiye’de kurulabileceği düşünülmektedir. Buna göre gücünü Cumhurbaşkanı ve yardımcısından alan Cumhurbaşkanlığının kurumsal liderliğinde inşa edilecek kamu yönetimi reformu yapı ve mekanizması, ülkede reformu kalıcılaştırıp sürekli kılacak bir potansiyel taşımaktadır.tr_TR
dc.contributor.departmentSiyaset Bilimi ve Kamu Yönetimitr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster