Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorKöse, Ayşen
dc.contributor.authorİncebay, Önal
dc.date.accessioned2018-01-24T08:54:00Z
dc.date.available2018-01-24T08:54:00Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-01-03
dc.identifier.citationÖnal İncebay, Türkçe Konuşan Çocuklarda Fonatuar Aerodinamik Özelliklerin Belirlenmesi, Ankara,2018tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/4224
dc.description.abstractVoice production is an aerodynamic process, and therefore the evaluation of airflow and air pressure provides meaningful information about the individual's phonation system. The main aim of this study is to determine the normative aerodynamic data in Turkish speaking children between age of 4.00-17.11 year, and to determine the age and / or gender-dependent variability of this data. Participants were 120 children between the ages of 4-17.11 years. Four groups were formed as follow; group I; 4.00 – 5.11 years, group II; 6.00 – 9.11 years, group III; 10.00 – 13.11 years and group IV; 14.00 – 17.11 years. There were thirty children (15 female, 15 male) in each group. Children with hearing loss, voice and speech disorders were excluded from the study. KAY-PENTAX PAS Model 6600 instrument was used for aerodynamic assessment, 56 different parameters were evaluated under 6 protocols. There were statistically significant differences in 49 parameters according to age and / or gender variables. These differences can be explained by the changes in the respiratory and laryngeal systems of girls and boys. Statistically significant differences were found (p<0.05) between 4 groups in expiratory airflow duration, expiratory volume, mean pitch, phonation time, peak expiratory airflow, mean expiratory airflow, SPL range, pitch range, target airflow, mean airflow during voicing, aerodynamic power, aerodynamic resistance and acoustic ohms parameters under five protocols except for the running speech protocol. For running speech protocol; significant differences were found (p<0.05) between group 2, group 3, and group 4 in seven parameters. Except for the running speech protocol, statistically significant differences (p<0.05) were found in all other five protocols according to sex (female > male) variable. It is conculuded that aerodynamic assessment can be used as an effective method for both diagnosing and determining the effectiveness of the intervention.en
dc.description.tableofcontentsONAY SAYFASI iii YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI iv ETİK BEYAN v TEŞEKKÜR vi ÖZET vii ABSTRACT viii İÇİNDEKİLER ix SİMGELER VE KISALTMALAR xi ŞEKİLLER xii TABLOLAR xiii 1. GİRİŞ 1 2. GENEL BİLGİLER 3 2.1. Larinksin Fonksiyonel Anatomisi ve Fizyolojisi 3 2.1.1. Larinks Anatomisi ve Fizyolojisi 3 2.1.2. Vokal fold 7 2.1.3. Pediatrik Larinks 8 2.2. Respirasyon Sistemi Anatomisi ve Fizyolojisi 9 2.2.1.Respirasyon Sisteminin Anatomisi 9 2.2.2 . Respirasyon Sisteminin Volüm ve Kapasiteleri 11 2.2.3 . Respirasyon Sisteminin Basınçları 11 2.2.4 . Konuşma ve Solunum 11 2.3. Ses Üretimi 12 2.3.1. Kaynak-Filtre Teorisi 12 2.3.2 . Bernoulli Etkisi 13 2.3.3. Miyoelastik Aerodinamik Teori 13 2.3.4. Venturi Etkisi 13 2.4. Ses Bozukluklarında Değerlendirme Yöntemleri 14 2.4.1. Çocuk/Aile Görüşmesi 14 2.4.2. Algısal Değerlendirme 14 2.4.3. Enstrümantal Değerlendirme 16 2.5. Sesin Aerodinamik Değerlendirilmesi 16 3. BİREYLER VE YÖNTEM 23 3.1. Bireylerin Seçim Kriterleri 24 3.2. Araçlar ve Yöntem 24 3.2.1. Odyolojik Değerlendirme 25 3.2.2. Aerodinamik Değerlendirme 25 3.3. İstatistiksel Değerlendirme 29 4. BULGULAR 30 4.1. Demografik Bilgiler 30 4.2. Aerodinamik Değerlendirme 31 5. TARTIŞMA 83 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 95 7. KAYNAKLAR 97 8. EKLER Ek 1 Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu Ek 2 Klinik Değerlendirme Formu Ek 3 Aerodinamik Değerlendirme Formu Ek 4 Pediyatrik Ses Handikap İndeksi Ek 5 Okuma Metni-Pinokyo 9. ÖZGEÇMİŞtr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccesstr_TR
dc.subjectSestr_TR
dc.subjectaerodinamik analiz
dc.subjectpediatrik ses
dc.subjectpediatrik ses profili
dc.subjectfonatuar aerodinamik sistem
dc.titleTürkçe Konuşan Çocuklarda Fonatuar Aerodinamik Özelliklerin Belirlenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetSes üretimi aerodinamik bir olaydır ve bu nedenle hava akışı ve hava basıncının değerlendirilmesi bireyin fonasyon sistemi hakkında anlamlı bilgiler vermektedir. Çalışmamızda, Türkçe konuşan 4.00-17.11 yaş arasındaki çocuklarda normatif veri oluşturulması ile yaş ve/veya cinsiyete bağlı değişkenlik gösteren aerodinamik verilerin belirlemesi amaçlanmıştır. Çalışmamıza 4.00-17.11 yaş arasında 120 çocuk katılımcı olarak alınmıştır. Grup I; 4.00-5.11 yaş, Grup II; 6.00-9.11 yaş, Grup III; 10.00-13.11 yaş ve Grup IV; 14.00-17.11 yaş olmak üzere dört grup oluşturulmuştur. Bu yaş gruplarının her birine 30'ar çocuk (15K,15E) yer almıştır. Çalışmamıza işitme kaybı, ses ve konuşma bozukluğu olmayan çocuklar dahil edilmiştir. Aerodinamik değerlendirme için KAY-PENTAX PAS Model 6600 cihazı kullanılmıştır ve 6 protokolde 56 parametrede değerlendirme yapılmıştır. Elli altı parametrenin 49' unda yaş ve/veya cinsiyete göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Bu farklılıklar kız ve erkek çocukların respiratuvar ve laringeal sistemindeki değişimlerle açıklanabilir. Expiratory airflow duration, expiratory volume, mean pitch, phonation time, peak expiratory airflow, mean expiratory airflow, SPL range, pitch range, target airflow, mean airflow during voicing, aerodinamik power, aerodinamik resistance ve acoustic ohms parametrelerinde running speech protokolü hariç diğer beş protokolde istatistiksel olarak 4 grup arasında anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0,05). Running speech protokolünde yedi parametrede istatistiksel olarak Grup II, Grup III ve Grup IV arasında anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0,05). Yedi parametrede running speech protokolü hariç diğer beş protokolde cinsiyete göre (erkek>kız) istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0,05). Dört parametrede running speech protokolü hariç diğer beş protokolde cinsiyete göre (kız>erkek) istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0,05). Aerodinamik değerlendirmenin hem tanı koyulurken hem de uygulanan tedavilerinin etkinliğinin belirlenmesinde uygun yöntem olarak kullanılabileceği düşünülmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentDil ve Konuşma Terapisitr_TR
dc.contributor.authorID223139tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster