dc.contributor.advisor | Mutlu, Binark | |
dc.contributor.author | Buluş, Berkay | |
dc.date.accessioned | 2017-12-20T08:22:47Z | |
dc.date.available | 2017-12-20T08:22:47Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.date.submitted | 2017-11-03 | |
dc.identifier.citation | APA 6 | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/4118 | |
dc.description.abstract | In this study, in an attempt to evaluate new media literacy studies that actors of European
Union and Turkey have been conducting, contents, scopes and dispositions of the related
studies were revealed. Descriptive content analysis which is a qualitative research method was
applied to the study. Forming a critical pedagogy that is basedon new media literacy
education model in the framework of the necessities of active citizenship is another goal of
this study.
This study forms a theoretical / conceptual bridge from verbal, written culture and basic
literacy approaches to current, criticism and new media literacy. In addition, in the light of
educational science, education models and adult education theories that are appropriate for
adult new media literacy were discussed.
The research includes predictions on how adult media literacy training program acquisitions
regarding content analysis data, new media theories / researchs, and adult education theories /
that are based on educational sciences, and objectives of acquisition for adult individuals that
receive this training. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY……………………………………………………………….…….i
BİLDİRİM……………………………………………………………………….……..ii
YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI…………………………….iii
ETİK BEYAN………………………………………………………..………...………iv
TEŞEKKÜR ……………………………………………………………………….......v
ÖZET………………………………………………………………………...................vi
ABSTRACT……………………………………………………………………...……vii
İÇİNDEKİLER…………………………………………………………………….…viii
TABLOLAR DİZİNİ …………………………….……….........................................xiii
ŞEKİLLER DİZİNİ ………………………………..…………………………….…..xiv
GİRİŞ…………………………………………………………………………………....1
1. BÖLÜM OKURYAZARLIK VE MEDYA OKURYAZARLIĞI İLE İLGİLİ
TEMEL KAVRAMLAR……........................................................................................7
1. 1. Okuryazarlık Ve Medya İlişkisi……………….…………….......................7
1. 1. 1. Temel Okuryazarlık…………………………………………….....8
1. 1. 1. 1. Sözlü, Yazılı Kültür ve Özellikleri…………………………....9
1. 1. 1. 2. Okuryazarlık Kavramı ve Ortaya Çıkışı……………..............12
1. 1. 1. 3. Okuryazarlık Türleri………………........................................14
ii
1. 2. Eleştirel Okuryazarlık……………………………………………………19
1. 3. Medya Okuryazarlığına Farklı Bakış Açıları.………………………….21
1. 3. 1. Medya Okuryazarlığı Kavramı Ortaya Çıkışı ve Gelişimi..........23
1. 3. 2. Ana Akım Medya Okuryazarlığı.………………………………25
1. 3. 3. Eleştirel Medya Okuryazarlığı.………………………………...27
2. BÖLÜM YENİ MEDYA VE YENİ MEDYA OKURYAZARLIĞI…................31
2. 1. Medya Okuryazarlığından Yeni Medya Okuryazarlığına.......................31
2. 2. Yeni Medya Kavramı Ve Yeni Medyanın Özellikleri…………...............34
2. 3. Yeni Medya Okuryazarlığıyla İlgili Çağdaş Tartışmalar………............36
2. 3. 1. Rene Hobbs: Dijital Medya ve Medya Okuryazarlığı………….38
2. 3. 2. Sonia Linvingstone: İnternet Okuryazarlığı…………………....40
2. 3. 3. Dougles Kellner: Yeni Teknolojiler/Yeni Okuryazarlıklar….....42
2. 3. 4. Gunter Kress: Yeni Medya Çağında Okuryazarlık………..........42
2. 3. 5. Henry Jenkins: Katılımcı Kültür ve Yeni Okuryazarlık………..43
2. 3. 6. Yeni Medya Okuryazarlığı Alanında Diğer Çağdaş
Çalışmalar................................................................................................45
iii
3. BÖLÜM YETİŞKİN EĞİTİMİ VE YETİŞKİN YENİ MEDYA
OKURYAZARLIĞI EĞİTİMİ………………………………....................................49
3. 1. Yetişkin Eğitiminde Temel Yaklaşımlar…………………………............49
3. 1. 1. Öğrenim Kuramlarının Yetişkin Yeni Medya Okuryazarlığı
Bağlamında İncelenmesi……………………….....……………….........55
3. 2. Yetişkin Okuryazarlığı Ve Yetişkin Medya Okuryazarlığı Alanında
Yapılan Çalışmalar……………………………………....................................59
3. 2. 1. Avrupa’da Yetişkin Yeni Medya Okuryazarlığı………..............59
3. 2. 1. 1. Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Kuruluşu
(UNESCO)…………………………………..................................61
3. 2. 1. 2.Uluslararası Medya Eğitimi Birliği (Mentor International
Media Education Association)…....................................................65
3. 2. 1. 3. Avrupa Komisyonu (European Commission)………....67
3. 2. 1. 4. Uluslararası Çocuknet (Childnet International)……….68
3. 2. 1. 5. Avrupa Çevrimiçi Çocuklar (EU Kids Online)………..69
3. 2. 1. 6. Digilitey………………………………………………..71
3. 2. 1. 7. Avrupa İzleyiciler Çıkarları Derneği EAVI (Media
Literacy for Citizenship)…………………………….....................72
3. 2. 1. 8. Pan European Game Information (PEGI Online)..........73
3. 2. 1. 9.Avrupa Medya Okuryazarlığı Merkezi (ECML European
Center of Media Literacy)……………………..............................74
3. 2. 1. 10. Avrupa Parlamentosu ve Konseyi (Council of the
European Union)…………………………………........................75
3. 2. 2. Türkiye’de Yetişkin Yeni Medya Okuryazarlığı.........................76
iv
3. 2. 2. 1. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK)…….............77
3. 2. 2. 1. 1. Medya Okuryazarlığı Resmi Web Sitesi….......78
3. 2. 2. 2. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB)…………………….......80
3. 2. 2. 3. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK)……......81
3. 2. 2. 3. 1. GüvenliWeb İnternet Sitesi…………......81
3. 2. 2. 3. 2. Güvenlinet İnternet Sitesi…………........82
3. 2. 2. 4. Türkiye’de Yetişkin Yeni Medya Okuryazarlığı Sivil
Toplum Kuruluşları…………………………………………........84
3. 2. 2. 4. 1. Habitat Derneği……………………….............85
3. 2. 2. 4. 2. Halk Evleri Derneği………………………......86
3. 2. 2. 4. 3. Alternatif Bilişim Derneği………………........87
3. 2. 2. 5. Türkiye’de Yetişkin Yeni Medya Okuryazarlığı Alanında
Yapılan Bazı Akademik Çalışmalar...............................................88
3. 2. 2. 5. 1. Uluslararası Medya Okuryazarlığı
Konferansı….......................................................................89
3. 2. 2. 5. 2. Yeni Medya Çalışmaları I. Ulusal
Kongresi..............................................................................90
3. 2. 2. 5. 3. Yeni Medya Çalışmaları II. Ulusal
Kongresi..............................................................................91
v
3. 3. Avrupa Birliği’nde Ve Türkiye’de Yetişkin Yeni Medya Okuryazarlığı
Konusunda Yapılan Çalışmaların Genel Değerlendirmesi Ve İçerik
Çözümlemesi ……................................................................................................92
3. 4. Yetişkin Yeni Medya Okuryazarlığı Nasıl Olmalıdır?..................107
3. 4. 1. Yetişkin Yeni Medya Okuryazarlığı Eğitimi Model
Önerisi…....................................................................................109
3.4. 1. 1. Dijital Yurttaşlık ve Çevrimiçi Haklar…........109
3. 4. 1. 2. Yeni Medyada Doğrulama……………….....111
3. 4. 1. 3. Çevrimiçi Güvenlik……………………........114
3. 4. 1. 4. İfade Özgürlüğü………………………….....115
3. 4. 1. 5. Dijital Eşitsizlikler ve Sayısal Uçurum…......116
3. 4. 1. 6. Yeni Medyada Nefret Söylemi………….......119
3. 4. 1. 7. Mahremiyet, Dijital Gözetim ve Kişisel
Verilerin Korunması………………………...................120
SONUÇ ve ÖNERİLER……………………………………………..........................122
KAYNAKÇA…………………………………………………………………...........128
EK 1. İngilizce, Almanca ve Fransızca Karşılıklar ….............................................138
EK 2. Orijinallik Raporu...................................................................................................139
EK 3. Etik Kurul İzin Muafiyet Formu.....................................................................140 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | tr_TR |
dc.subject | yeni medya okuryazarlığı | tr_TR |
dc.subject | yetişkin yeni medya okuryazarlığı | |
dc.subject | medya okuryazarlığı | |
dc.subject | yaşam boyu öğrenme | |
dc.subject | yetişkin eğitimi | |
dc.subject | yeni medya | |
dc.title | Yetişkin Yeni Medya Okuryazarlığı: Avrupa Birliği Ve Türkiye Örnekleri | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmada; Avrupa Birliği ve Türkiye’deki aktörlerin, yetişkin yeni medya okuryazarlığı
alanında yapmış/yapmakta olduğu çalışmaları değerlendirmek amacıyla Avrupa Birliği ve
Türkiye’deki aktörlerin yetişkin yeni medya okuryazarlığı alanındaki çalışmaları, kapsam ve
eğilim durumları ortaya konulmuştur. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olan
betimsel içerik çözümlemesi yöntemi kullanılmıştır. Bu izlekte, yetişkin yeni medya
kullanıcılarına, aktif yurttaşlığın gerekliliklerine uygun eleştirel pedagojiden beslenen, yeni
medya okuryazarlığı eğitim modeli çerçevesi oluşturmak araştırmanın amacıdır.
Araştırma, sözlü, yazılı kültür ve temel okuryazarlık yaklaşımlarından hareketle ana akım,
eleştirel akım ve yeni medya okuryazarlığına kadar kuramsal/kavramsal bir köprü
oluşturmaktadır. Ayrıca, eğitim bilimlerinde yetişkin eğitimine ilişkin farklı yaklaşımlar temel
alınarak, yetişkin yeni medya okuryazarlığı eğitimine uygun eğitim modelleri ve yetişkin
eğitim kuramları tartışılmıştır.
Araştırma, içerik çözümlemesi verilerine, yeni medya kuramlarına/araştırmalarına ve eğitim
bilimleri temelindeki yetişkin eğitim kuramlarına/modellerine bağlı olarak yetişkin yeni
medya okuryazarlığı eğitim programı kazanımlarının nasıl olması gerektiğine dair öngörüler
sunmayı amaçlamaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | İletişim Bilimleri | tr_TR |