Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorKayıhan, Hülya
dc.contributor.authorAkgöl, Pınar
dc.date.accessioned2017-11-29T11:58:03Z
dc.date.available2017-11-29T11:58:03Z
dc.date.issued2017
dc.date.submitted2017-11-21
dc.identifier.citationAkgöl, P., Duyusal İşlemleme Ölçeği Okul Öncesi Ev Formunun Türkçe Uyarlamasının Geçerlik ve Güvenirliği, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ergoterapi Programı Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2017.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/4082
dc.description.abstractThe present study aims to determine the validity and reliability of the Turkish version of the Sensory Processing Measure Pre-School Home Form (SPM-P-HF) through the Turkish translation of the text and the intercultural adaptation. The measure evaluates the sensory processing replies of pre-school children between ages 2 and 5. The study includes 115 typically developing children (TD) and 50 children in the Autism Spectrum Disorder (ASD). Beaton’s 6-step procedure was used for translation and intercultural adaptation. After the steps of the procedure were completed, the scale was sent to the Western Psychological Services (WPS), which owns the publication rights. Once the required controls and corrections were made, the meaure was finalized. The tests we carried out to measure the internal consistency and the validity and reliability analyses showed that the SPM-P-HF measure was found to be highly reliable (92%). It has been observed that the scale items could be grouped under 7 factors in the Varimax Rotation Exploratory Factor Analysis and that the SPM-P-HF variance could be explained by 41.68%. The repeatability and the temporal invariance of SPM-P-HF have been studied through biweekly tests and repeated test applications and the invariance was found out to be on an excellent level (ICC:0952; p=0.001). In order to show the distinctiveness of the SPM-P-HF grades, the results belong of the TD children and children in the same age group with ASD have been compared based on their gender and ages. It was found that SPM-P-HF is a sensitive measure distinguishing the TD children and children with ASD (p<0,01). As a result, it was found that SPM-P-HF is a valid and reliable evaluation scale in Turkish that can be used to evaluate the differences in sensory processing of pre-school children between ages 2 and 5.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER Sayfa ONAY SAYFASI iii YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI iv ETİK BEYAN SAYFASI v TEŞEKKÜR vi ÖZET vii ABSTRACT viii İÇİNDEKİLER ix SİMGELER ve KISALTMALAR xii ŞEKİLLER xiii TABLOLAR ix 1. GİRİŞ 1 2. GENEL BİLGİLER 4 2.1. Duyusal İşlemleme 4 2.2. 0-8 Yaş Arası Gelişimsel Duyu Bütünleme Aşamaları 5 2.2.1. Sıfır ve Birinci Aya Ait Aşamalar 6 2.2.2. İkinci ve Üçüncü Aylara Ait Aşamalar 7 2.2.3. Dördüncü Aydan Altıncı Aya Kadar Görülen Aşamalar 8 2.2.4. Altıncı Aydan Sekizinci Aya Kadar Görülen Aşamalar 9 2.2.5. Dokuzuncu Aydan On ikinci Aya Kadar Görülen Aşamalar 10 2.2.6. İkinci Yaşa Ait Aşamalar 11 2.2.7. Üçüncü Yaştan Sekizinci Yaşa Kadar Görülen Aşamalar 12 2.3. Duyusal İşlemleme Bozuklukları 15 2.3.1. Duyusal Modülasyon Bozuklukları 15 2.3.2. Duyusal Algı Bozuklukları (Ayırt Etme) 16 2.3.3. Duyu Temelli Motor Problemler 18 2.4. Duyusal İşlemleme Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri 18 2.4.1. Duyusal Modülasyonun Ölçme ve Değerlendirilmesi 19 Sayfa 2.4.2. Duyusal Algı ve Duyu Temelli Motor Süreçler/Praksi’nin Ölçümü 22 2.5. Otizm Spektrum Bozuklukları 24 2.5.1. Otizm Spektrum Bozukluklarının Tarihçesi 25 2.5.2. Otizm Spektrum Bozukluklarının İnsidansı 26 2.5.3. Otizm Spektrum Bozukluklarında Tanı 26 2.5.4. Otizm Spektrum Bozukluklarında Etiyoloji 27 2.5.5. Otizm Spektrum Bozukluklarında Nöropatoloji 28 2.5.6. Otizm Spektrum Bozuklukları ve Duyusal İşlemleme 28 3. BİREYLER ve YÖNTEM 30 3.1. Etik Kurul Onayı 30 3.2. Bireyler 30 3.3. Yöntem 32 3.3.1. Çalışmanın Genel Çerçevesi 32 3.3.2. Duyusal İşlemleme Ölçeği-Okul Öncesi Ev Formu 33 3.3.3. Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi 36 3.3.4. Çeviri ve Kültürlerarası Uyarlama Süreci 36 3.3.5. Geçerlilik ve Güvenilirliğin Test Edilmesi 37 3.3.6. İstatistiksel İncelemeler 38 4. BULGULAR 40 4.1. Tanımlayıcı Bilgiler 40 4.2. Velilerin Duyusal İşlemleme Ölçeğine Verdiği Yanıtlar 40 4.3. Duyusal İşlemleme Ölçeği Faktör Analizi Bulguları 43 4.4. Geçerlilik ve Güvenilirlik Analizi Bulguları 46 5. TARTIŞMA 58 6. SONUÇLAR VE ÖNERİLER 63 7. KAYNAKLAR 64 8. EKLER EK-1: Tez Çalışması İçin Western Psychologal Services’ten Alınan Onay EK-2: Tez Çalışması İçin Etik Kurul Onayı EK-3: Tez Çalışması İçin Aydınlatılmış Onam Formu 9. ÖZGEÇMİŞtr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccesstr_TR
dc.subjectDuyusal İşlemleme Ölçeğitr_TR
dc.subjectOkul Öncesi
dc.subjectGeçerlilik
dc.subjectGüvenilirlik
dc.titleDuyusal İşlemleme Ölçeği Okul Öncesi Ev Formunun Türkçe Uyarlamasının Geçerlik ve Güvenirliğitr_TR
dc.title.alternativeThe Validity and Reliability of the Turkish Version of the Sensory Processing Measure Pre-School Home Formtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışma, okul öncesi 2-5 yaş aralığındaki çocukların duyusal işlemleme yanıtlarını değerlendiren Duyusal İşlemleme Ölçeği Okul Öncesi Ev Formu’nun (DİÖ-OÖ-EF) Türkçeye çevirisi ve kültürler arası adaptasyonunun yapılarak geçerlilik ve güvenirliğinin belirlenmesi amacıyla yapıldı. Çalışmaya 115 tipik gelişen (TG) ve 50 Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) olan çocuk dahil edildi. Çeviri ve kültürler arası adaptasyon aşamaları için Beaton’un 6 aşamalı prosedürü kullanıldı. Prosedürün aşamaları tamamlandıktan sonra ölçek, yayın haklarına sahip olan Western Psychological Services’e (WPS) gönderildi, gerekli kontrol ve düzeltmeler alınarak son haline getirildi. Geçerlilik ve güvenilirlik analizlerinde iç tutarlılık için yaptığımız testlerde DİÖ-OÖ-EF’nin yüksek derecede güvenilir olduğu görüldü (%92). Ölçeğin maddelerinin Varimax Rotasyonuyla Keşfedici Faktör Analizinde 7 faktör altında toplanabildiği ve DİÖ-OÖ-EF’nin varyansının %41.68’ini açıklayabildiği saptandı. DİÖ-OÖ-EF’nin yinelenebilirliği ve zamana göre değişmezliği iki hafta arayla gerçekleştirilen test ve tekrar test uygulamalarıyla araştırıldı ve değişmezliğin mükemmel düzeyde olduğu saptandı (ICC: 0.952; p=0.001). DİÖ-OÖ-EF puanlarının ayırt ediciliğini gösterebilmek için TG çocuklarla aynı yaş grubundaki OSB olan çocuklara ait sonuçlar cinsiyet ve yaşlarına göre karşılaştırıldı. DİÖ-OÖ-EF’nin TG çocuklarla OSB’li çocukları hassas şekilde ayırt edebilen bir ölçek olduğu saptandı (p<0,01). Sonuç olarak, DİÖ-OÖ-EF’nin 2-5 yaş arası okul öncesi çocukların duyusal işlemleme farklılıklarını değerlendirmek için kullanılabilecek, Türkçe, geçerli ve güvenilir bir değerlendirme ölçeği olduğu belirlendi.tr_TR
dc.contributor.departmentErgoterapitr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster