Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÖzcebe, Esra
dc.contributor.authorSezin, Rıza Korhan
dc.date.accessioned2017-10-31T12:57:40Z
dc.date.available2017-10-31T12:57:40Z
dc.date.issued2017
dc.date.submitted2017-10-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/4035
dc.description.abstractBy virtue of their profession’s nature, theatre actors/actresses have to preserve and maintain their voice quality. Thus, voice therapists strongly advise them to engage in protective-preventive activities so as to eliminate the risk of voice disorders beforehand. The aim of this study is to investigate the effectiveness of a 12-week holistic vocal training program designed for theatre students. The program has been administered to 9 theatre students between 18-30 years of age, and different group of 9 students with similar characteristics were assigned to the control group. To measure the efficiency of the program, participants’ knowledge of vocal hygiene and vocal mechanisms were assessed pre and post-training via a questionnaire we developed, as well as objective and subjective voice measurements. Results showed that although there were no significant between-group differences, within-group comparisons revealed a significant increase in study group participants’ knowledge of vocal hygiene after training (p=0,011). Similarly, they outperformed the control group in vocal mechanism knowledge (p=0,027). In the objective measurements, Multi-Dimensional Voice Profile (MDVP) findings validated that vocal qualities of the control group deteriorated while no alterations were present in the study group. Although cepstral analysis identified deteriorations in vocal qualities of either group, they were observed to be more drastic in the control group. Subjective measurements of the Consensus Auditory-Perceptual Evaluation of Voice (CAPE- V)/Turkish did not introduce significant changes in the control group in grade and roughness parameters while these values decreased significantly in the study group (p=0,008). Based on these findings, it can be concluded that the holistic vocal training program is effective.en
dc.description.tableofcontentsONAY SAYFASI iii YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI iv ETİK BEYAN v ÖZET vii ABSTRACT viii İÇİNDEKİLER ix SİMGELER VE KISALTMALAR xi ŞEKİLLER xiii TABLOLAR xiv 1. GİRİŞ 1 2. GENEL BİLGİLER 4 2.1. Ses Üretimi 4 2.1.1. Solunum (Respirasyon) 4 2.2. Fonasyon 5 2.1.1. Larenks Anatomisi 6 2.2.2. Ses Üretiminin Fizyolojisi 14 2.2.3. Sesin Vokal Foldlarda Oluşumu 14 2.2.4. Perde (Pitch) Değişim Mekanizmaları 16 2.2.5. Ses Şiddetindeki Değişimin Mekanizmaları 17 2.3. Rezonans 18 2.4. Artikülasyon 19 2.5. Ses Değerlendirmesi 20 2.5.1. Objektif Ses Değerlendirmesi 20 2.5.2. Subjektif Ses Değerlendirmesi 22 2.6. Profesyonel Ses 24 2.6.1. Profesyonel Ses Uygulamaları 25 2.6.2. Profesyonel Ses Sağlığının Korunmasına ve Etkinliğine Yönelik Çalışmalar 27 3. GEREÇ VE YÖNTEM 28 3.1. Bireyler 28 3.2. Bütüncül Ses Eğitim Programının Oluşturulması ve Uygulanması 30 3.3. Ses Sağlığı Bilgi Düzeyi Formu 31 3.4. Ses Değerlendirmeleri 32 3.4.1. Sesin Objektif Değerlendirmesi 32 3.4.2. Sesin Subjektif Değerlendirmesi 33 3.5. Bulguların İstatistiksel Değerlendirmesi 33 4. BULGULAR 34 4.1. Demografik Bilgiler 34 4.2. Ses Sağlığı Bilgi Düzeyi Formu- Vokal Hijyen ve Vokal Mekanizma Bilgileri; 1. Ölçüm ve 2. Ölçüm Karşılaştırmaları 34 4.3. Sesin Objektif Değerlendirilmesi 36 4.3.1. MDVP (Multidimensional Voice Programme) Analizi Sonuçları 36 4.3.2. Kepstral Analiz Değerlendirmesi 38 4.4. Sesin Subjektif Değerlendirilmesi: Sesin İşitsel-Algısal Değerlendirmesi Konsensusu (CAPE-V/Türkçe) Sonuçları 52 5. TARTIŞMA 55 6. SONUÇ ve ÖNERİLER 63 7. KAYNAKLAR 65 8. EKLER EK-1: Girişimsel Olmayan Klinik Araştirmalar Etik Kurul Onayı EK-2: Ses Sağlığı Bilgi Düzeyi Formu EK-3: Sesin İşitsel-Algısal Değerlendirilmesi Konsensusu Ek-4: Ses Handikap İndeksi EK-5: (Çalışma Grubu İçin) Araştırma Amaçlı Çalışma İçin Aydınlatılmış Onam Formu EK-6: (Kontrol Grubu İçin) Araştırma Amaçlı Çalışma İçin Aydınlatılmış Onam Formu Ek-7: Katılımcının/Hastanın Beyanı 9. ÖZGEÇMİŞtr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectprofesyonel sestr_TR
dc.subjectvokal hijyen
dc.subjectvokal mekanizma
dc.subjectses egzersizleri
dc.titleTiyatro Öğrencilerinin Ses Sağlığını Koruma ve Ses Performanslarını Arttırmaya Yönelik Geliştirilmiş Uygulamalı Ses Eğitimi Programının Etkinliğinin Araştırılmasıtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisen
dc.description.ozetTiyatro oyuncuları meslekleri gereği ses kalitelerini korumak ve sürdürmek zorundadırlar. Bu durum ses terapistlerini ses bozuklukları ortaya çıkmadan önce koruyucu-önleyici çalışmalar yapmaya yönlendirmektedir. Bu çalışmanın amacı, tiyatro öğrencilerine yönelik oluşturulmuş bütüncül ses eğitimi programının etkinliğini ölçmektir. Çalışmamızda oluşturulan 12 haftalık eğitim programı, 18-30 yaşları arasında 9 tiyatro öğrencisine uygulanmış, aynı özelliklere sahip 9 tiyatro öğrencisi ise kontrol grubunu oluşturmuştur. Araştırmada uygulanan bütüncül ses eğitimi programının etkinliğini değerlendirmede, vokal hijyen ve vokal mekanizma bilgilerini ölçmek için geliştirilen bir anket, objektif ve subjektif ses değerlendirme araçları, çalışma öncesi ve sonrasında tüm katılımcılara uygulanmıştır. Anketten elde edilen puanlar, gruplar arası bir farklılık ortaya koymazken, grup içi puan karşılaştırmaları çalışma grubunda ikinci ölçümde vokal hijyen bilgisi puan ortalamasının yükseldiğini göstermektedir (p=0,011). Benzer olarak, vokal mekanizma bilgisi ortalama puanlarının ikinci ölçümde çalışma grubunda önemli ölçüde yükseldiği gözlenmiştir (p=0,027). Objektif ses değerlendirme sonuçlarına bakıldığında, Multi-Dimensional Voice Profile (MDVP) bulguları, çalışma grubunda ses kalitesinde ikinci ölçümde değişiklik olmadığını; kontrol grubundaki değerler ise ses kalitesinin kötüleştiğini işaret etmektedir. Kepstral analiz bulguları, her iki grupta da ses kalitesinde düşüşlerin olduğunu fakat bu düşüşün kontrol grubunda daha büyük oranda olduğunu göstermektedir. Subjektif ses değerlendirmesinde Consensus Auditory-Perceptual Evaluation of Voice (CAPE-V)/Türkçe kullanılmış, kontrol grubunda bir farklılık gözlenmezken, çalışma grubunda genel ses kısıklığı düzeyi ve kabalık değerlerindeki düşüşlerin istatistiksel olarak anlamlı olduğu görülmüştür (p=0,008). Sonuçlar, bütüncül ses eğitimi programının etkinliğini kanıtlar niteliktedir.tr_TR
dc.contributor.departmentOdyolojitr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster