Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorKutluay, Emir
dc.contributor.authorDousti, Morteza
dc.date.accessioned2023-06-05T13:32:56Z
dc.date.issued2023-01-30
dc.date.submitted2023-01-11
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/33327
dc.description.abstractThis study presents a novel intervention configuration for lane keeping assistance system. The goal of the new configuration is to increase the robustness of the lateral control of the vehicle by utilizing the force potential of three wheels by applying braking torque to one of the rear wheels in coordination with a steering angle input to the front axle. An LQR (Linear-Quadratic Regulator) controller is designed using a single-track vehicle model and then tested in a simulation environment using Simulink and CarMaker software. In order to observe the performance of the system, three test cases were designed in which yaw rate, yaw angle, and lateral error were used as test inputs. The performance of the proposed intervention configuration was compared with only steering and only braking configurations. Test results show that the coordinated steering and brake control configuration provided the best performance with the lowest control input compared to the other two configurations. The new intervention configuration improved the response speed of the lane keeping considerably. The predictive model controller (MPC) was designed to improve the configuration's performance and compared with the LQR performance with the clothoid ramp experiment. The new configuration with MPC has succeeded in displaying high-level performance.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherFen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectLane Keeping Assistancetr_TR
dc.subjectYawtr_TR
dc.subjectIntervention configurationtr_TR
dc.subjectCoordinated steering & braking interventiontr_TR
dc.subjectLQRtr_TR
dc.subjectMPCtr_TR
dc.subjectStep Responsetr_TR
dc.titleDesign and Testıng of A Novel Intervention Configuration For the Lane Keepıng System For Vehıclestr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışmada şerit takip sistemleri için yenilikçi bir müdahale konfigürasyonu sunulmuştur. Amacı taşıtın yanal kontrol gürbüzlüğünü arttırmak olan bu yeni konfigürasyon, ön aksa verilen direksiyon açısı ile eşgüdümlü olmak üzere taşıtın arka tekerleklerinden birine uygulanan frenleme torku ile üç tekerleğin kuvvet potansiyelinden faydalanmaktadır. Bunun için tek izli taşıt modeli kullanılarak bir Doğrusal Karesel Regülatör (LQR) kontrolcüsü tasarlanmış, Simulink ve CarMaker programları kullanılarak simülasyon ortamında test edilmiştir. Sistemin performansını gözlemek amacıyla savrulma hızı, savrulma açısı ve yanal mesafe değişkenleri test girdisi olarak kullanılmıştır. Geliştirilen müdahale konfigürasyonunun performansı yalnızca direksiyon ve yalnızca fren konfigürasyonlarıyla karşılaştırılmıştır. Test sonuçlarına göre, direksiyon ve fren kontrol konfigürasyonu en düşük kontrol girdisini vermeyi başarmış, diğer iki konfigürasyona kıyasla en yüksek performansı göstermiştir. Bu yeni konfigürasyon, şerit takip sisteminin tepki süresinde önemli ölçüde geliştirme sağlamaktadır. Konfigürasyonun performansını arttırmak için öngörücü model kontrolcüsü (MPC) tasarlanmıştır ve klotoyid rampa deneyinde LQR performansı ile kıyaslanmıştır. MPC ile yeni konfigürasyon üst düzey performans sergilemeyi başarmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentMakine Mühendisliğitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-06-05T13:32:56Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster