dc.contributor.advisor | Çobanoğlu, Özkul | |
dc.contributor.author | Durmaz, Uğur | |
dc.date.accessioned | 2017-01-18T12:39:46Z | |
dc.date.available | 2017-01-18T12:39:46Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.date.submitted | 2016-12-28 | |
dc.identifier.citation | APA | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/3075 | |
dc.description.abstract | It is developing together with the culture history of mankind in the world. There are contributions of different nationalities in this development. These contributions can sometimes unite on a common product. county fairs also considered as one of the joint products that provide cultural contributions of many nations. County fairs, roaming protect their long presence in human history as a commercial and cultural center, and many people also take part in cultural treasures.
In this study, in order to see the place in Turkish culture and put forward the concept of the county fair the impact in the community. Considering the work done in Turkey about the county fairs that they mostly made in economy and history, but it has been noticed that such a study in the field of folklore. Just as examining the development of the county fair, an important economic and cultural history is not so necessary. This aspect of the county fair concept, content, to assess the functioning and effects in terms of folklore have been requested to make a study on this issue. In the study, established in Balıkesir and Çanakkale were selected as the sample area for county fairs. The structure of the county fair established within the borders of these two cities, features and content are evaluated by explaining the concept of fair Turkish culture; fair social, cultural and economic effects are intended to be shown. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY
BİLDİRİM
TEŞEKKÜR v
ÖZET vii
ABSTRACT viii
İÇİNDEKİLER ix
KISALTMALAR xvii
ÖN SÖZ xviii
GİRİŞ 1
1. Amaç, Yöntem ve Problemler 1
2. Çalışma Alanının Genel Özellikleri ve Seçilme Nedeni 3
1. BÖLÜM 7
PANAYIRLA İLGİLİ KAVRAMLAR, PANAYIRLARIN TARİHSEL ÇÖZÜMLEMESİ VE PANAYIR HAKKINDA YAPILAN ÇALIŞMALAR 7
1.1. Panayır İle İlgili Tanımlar, Genel Görüşler, İsim Değişmeleri 7
1.2. Panayırların Tarihsel Çözümlemesi 20
1.2.1. Dünyada Panayırların Ortaya Çıkışı ve Tarihi Gelişimi 21
1.2.2. Türk Dünyasında ve Anadolu Coğrafyasında Panayırlar Ortaya Çıkışı ve Tarihi Gelişimi 31
1.2.3. Güney Marmara Panayırlarının Tarihsel Çözümlemesi 44
1.3. Panayır İle İlgili Yapılan Çalışmalar 52
1.3.1. Kitaplar 53
1.3.2. Tezler 58
1.3.3. Makaleler/Bildiriler 61
2. BÖLÜM 71
GÜNEY MARMARA PANAYIRLARININ YAPISI 71
2.1. Güney Marmara Panayırlarının Genel Durumu 71
2.2. Güney Marmara Panayırlarının Ortak ve Farklı Yönleri 72
2.3. Emtia Panayırları 75
2.3.1. Lapseki Emtia Panayırı 17-21 Ağustos 75
2.3.2. Gelibolu Emtia Panayırı 17-21 Ağustos 76
2.3.3. Balıkesir Emtia Panayırı/Fuarı 20-Ağustos 20 Eylül 76
2.4. Emtia Panayırı ve Yağlı Güreşler 77
2.4.1. Kepsut Emtia Panayırı ve Yağlı Güreşleri 16-22 Ağustos 77
2.5 Hayvan ve Emtia Panayırları 79
2.5.1. Bayramiç Hayvan ve Emtia Panayırı, 17-20 Mayıs/ 27-30 Ağustos 79
2.5.2. Ezine Hayvan ve Emtia Panayırı 21-23 Mayıs/1-4 Eylül 81
2.5.3. Ayvacık Hayvan ve Emtia Panayırı 24-28 Mayıs 82
2.5.4. Yenice Hayvan ve Emtia Panayırı 30 Mayıs-1 Haziran 85
2.5.5. Manyas Hayvan ve Emtia Panayırı 1-4 Haziran/ 15-16 Eylül 86
2.5.6. Çan Hayvan ve Emtia Panayırı 3-5 Haziran/ 5-7 Eylül 87
2.5.7. Biga Hayvan ve Emtia Panayırı 8-12 Haziran/18-21 Eylül 89
2.5.8. Balya Orhanlar Hayvan ve Emtia Panayırı 13-15 Haziran 90
2.5.9. Gönen Hayvan ve Emtia Panayırı 16-20 Haziran 91
2.5.10. Yenice-Akçakoyun Hayvan ve Emtia Panayırı 17-19 Haziran 93
2.5.11. Yenice-Pazarköy Hayvan ve Emtia Panayırı 22-25 Haziran 94
2.5.12. Balıkesir-Şamlı Hayvan ve Emtia Panayırı 25-26 Haziran 96
2.5.13. Bigadiç Hayvan ve Emtia Panayırı 17-21 Ağustos 98
2.5.14. Sındırgı Hayvan ve Emtia Panayırı 29 Ağustos-1 Eylül 99
2.5.15. İvrindi-Büyükyenice Hayvan ve Emtia Panayırı 3-5 Eylül 99
2.5.16. İvrindi-Korucu Hayvan ve Emtia Panayırı 6-8 Eylül 100
2.5.17. İvrindi Hayvan ve Emtia Panayırı 9-11 Eylül 101
2.5.18. Savaştepe Hayvan ve Emtia Panayırı 17-21 Eylül 102
2.6. Hayvan ve Emtia Panayırı ve Yağlı Güreşler 103
2.6.1. Dursunbey Hayvan ve Emtia Panayırı ve Yağlı Güreşleri 10-15 Ağustos 103
2.6.2. Lapseki-Çardak Hayvan ve Emtia Panayırı ve Yağlı Güreşleri 22-26 Ağustos 105
2.7. Dini Panayırlar 107
2.7.1. Bozcaada-Ayazma (Aya Paraskevi) Panayırı 26 Temmuz 107
2.7.2. Çanakkale-Gökçeada Meryem Ana Panayırı 14-16 Ağustos 108
3. BÖLÜM 110
PANAYIRLARIN OLUŞUMU, DEĞİŞİMİ VE YOK OLUŞU 110
3.1. Panayırların Oluşum Açısından Değerlendirilmesi 110
3.2. Panayırların Değişim Açısından Değerlendirilmesi 119
3.2.1. Ticari Açıdan Değişim 119
3.2.2. Eğlence Açısından Değişim 128
3.2.3. Beslenme Kültürü Açısından Değişim 140
3.2.4. Sosyal ve Kültürel Açıdan Değişim 148
3.2.5. Yerel Yönetimler Açısından Değişim 166
3.2.6. Panayırların Kültürel Ekonomi ve Kültür Turizmi Açısından Değerlendirilmesi 170
3.3. Panayırların Değer Kaybı ve Son Bulma Nedenlerinin Değerlendirilmesi 179
3.3.1. Değer Kaybı ve Son Bulmaya Neden Olan İç Etmenler 180
3.3.1.1. İçerik ve Ürün Yapısının Etkisi 180
3.3.1.2. Eğlencenin İçeriğin Değişmesinin Etkisi 183
3.3.1.3. Panayır Mekanının Değişmesinin Etkisi 184
3.3.2. Değer Kaybı ve Son Bulmaya Neden Olan Dış Etmenler 185
3.3.2.1. Ulaşımın Etkisi 186
3.3.2.2. Teknoloji ve Bilişimin Etkisi 188
3.3.2.3. Yerel Yönetimlerin ve Esnafın Etkisi 190
3.3.2.4. Nüfus Hareketleri ve Kimlik Değişiminin Etkisi 197
SONUÇ 210
KAYNAKÇA 216
EKLER 235
Fotoğraf 1 Bayramiç Panayır Alanı 235
Fotoğraf 2 Ezine Panayır Alanı Hazırlık Aşaması 235
Fotoğraf 3 Ayvacık Panayır Alanı 236
Fotoğraf 4 Yenice Panayır Alanı 236
Fotoğraf 5 Çan Panayır Alanı 237
Fotoğraf 6 Biga Panayır Alanı (Kapanmadan Önceki Son Hali) 237
Fotoğraf 7 Balya-Orhanlar Panayır Alanı 238
Fotoğraf 8 Gönen Panayır Alanından Bir Bölüm 238
Fotoğraf 9 Yenice-Akçakoyun Panayır Alanı 239
Fotoğraf 10 Yenice- Pazarköy Panayır Alanı 239
Fotoğraf 11 Şamlı Panayır Alanı 240
Fotoğraf 12 Ayazma Manastırı ve Panayır Alanı 240
Fotoğraf 13 Dursunbey Panayır Alanı 241
Fotoğraf 14 Kepsut Panayır Alanı 241
Fotoğraf 15 Lapseki Panayır Alanı 242
Fotoğraf 16 Lapseki-Çardak Panayır Alanı 242
Fotoğraf 17 İvrindi-Büyükyenice Panayır Alanı 243
Fotoğraf 18 İvrindi-Korucu Panayırı 243
Fotoğraf 19 İvrindi Panayır Alanı 244
Fotoğraf 20 Savaştepe Panayır Alanı 244
Fotoğraf 21 Sındırgı Panayır Alanı (Kapanmadan Önceki Son Alan) 245
Fotoğraf 22 Bir Tuhafiye Tezgahı (Ezine Panayırı) 245
Fotoğraf 23 Manifatura Tezgahı (Çan Panayırı) 246
Fotoğraf 24 Giyim Tezgahları (Ayvacık Panayırı) 246
Fotoğraf 25 Ayakkabı Tezgahları (Pazarköy Panayırı) 247
Fotoğraf 26 Nişanlık ve Gelinlik Satan Bir Tezgah (Kepsut Panayırı) 247
Fotoğraf 27 Kilimci (Bayramiç Panayırı) 248
Fotoğraf 28 Halıcı (Ayvacık Panayırı) 248
Fotoğraf 29 Mobilya/ Ev Eşyası Tezgahı (Savaştepe Panayırı) 249
Fotoğraf 30 Bir Zücaciye Tezgahı (Ayvacık Panayırı) 249
Fotoğraf 31 Hediyelik Eşya Tezgahı (Çardak Panayırı) 250
Fotoğraf 32 Ahşap Ev Eşyası Satan Tezgah (Savaştepe Panayırı) 250
Fotoğraf 33 Kazan vb Ürünlerin Satıldığı Bir Tezgah (Pazarköy Panayırı) 251
Fotoğraf 34 Toprak Ürünler Satılan Bir Tezgah (İvrindi Panayırı) 251
Fotoğraf 35 Bir Bıçak Tezgahı (Çan Panayırı) 252
Fotoğraf 36 Bir Kitapçı (Gönen Panayırı) 252
Fotoğraf 37 Sarraf (Orhanlar Panayırı) 253
Fotoğraf 38 Takıcı (Gönen Panayırı) 253
Fotoğraf 39 Oyuncak Tezgahı (Çan Panayırı) 254
Fotoğraf 40 Uçan Sandalye (Savaştepe Panayırı) 254
Fotoğraf 41 Lunapark Bölümü (İvrindi Panayırı) 255
Fotoğraf 42 Kamikaze (Çan Panayırı) 255
Fotoğraf 43 Panayırda Modern Bir Eğlence 9D Sinema (Bayramiç Panayırı) 256
Fotoğraf 44 Motosiklet Kiralama (Şamlı Panayırı) 256
Fotoğraf 45 Çocuklar İçin Portatif Havuz (Büyükyenice Panayırı) 257
Fotoğraf 46 Kadın Kaleciye Gol Atma (Ayvacık Panayırı) 257
Fotoğraf 47 Langırt (Korucu Panayırı) 258
Fotoğraf 48 Tüfek Atışı (Gönen Panayırı) 258
Fotoğraf 49 Halka Atma (Ayvacık Panayırı) 259
Fotoğraf 50 Çarkıfelek (Bayramiç Panayırı) 259
Fotoğraf 51 Para Makinesinde Şansını Deneyen Gençler(Gönen Panayırı) 260
Fotoğraf 52 Zar Oyunu Oynayan Gençler (Ayvacık Panayırı) 260
Fotoğraf 53 Bul Karayı Al Parayı Oyunu (Savaştepe Panayırı) 261
Fotoğraf 54 Çevirmeci (Ayvacık Panayırı) 261
Fotoğraf 55 Köfte Tezgahı (Çardak Panayırı) 262
Fotoğraf 56 Dondurma-Limonata (Yenice Panayırı) 262
Fotoğraf 57 Helvacı (Ayvacık Panayırı) 263
Fotoğraf 58 Meşhur Köpük Helva Satılan Bir Tezgah (Şamlı Panayırı) 263
Fotoğraf 59 Gözlemeciler (Savaştepe Panayırı) 264
Fotoğraf 60 Panayır Yerinde Pişmaniye Yapımı (Çan Panayırı) 264
Fotoğraf 61 Panayır Yerinde Bir Çay Bahçesi (Çardak Panayırı) 265
Fotoğraf 62 Panayır Meyhanesi (Ayvacık Panayırı) 265
Fotoğraf 63 Kepsut Yağlı Güreşleri (Kepsut Panayırı) 266
Fotoğraf 64 Çardak Yağlı Güreşleri (Çardak Panayırı) 266
Fotoğraf 65 Hayvan Malzemeleri Satan Bir Tezgah (İvrindi Panayırı) 267
Fotoğraf 66 Çancı (Ayvacık Panayırı) 267
Fotoğraf 67 Hırdavatçı (Çardak Panayırı) 268
Fotoğraf 68 Kuşçu (Bayramiç Panayırı) 268
Fotoğraf 69 Çoğu Panayırda Yok Olan Hayvan Panayırları (Biga Panayırı) 269
Fotoğraf 70 Bir Diğer Hayvan Panayırı Örneği (Manyas Hayvan Panayırı) 269
Fotoğraf 71 Hayvan Panayırlarının Yerini Alan Fuarlar (Şamlı Panayırı) 270
Fotoğraf 72 Bir Diğer Araç Fuarı (Pazarköy Panayırı) 270
Fotoğraf 73 Panayır Yerinde Bir Berber (Akçakoyun Panayırı) 271
Fotoğraf 74 Panayır Yerinde Bir Dövmeci ( Çan Panayırı) 271
Fotoğraf 75 Panayır Yerinde Bir Usta (Lapseki Panayırı) 272
Fotoğraf 76 Yöresel Kıyafetiyle Panayıra Gelen Kadınlar (Ayvacık Panayırı) 272
Fotoğraf 77 Aya Paraskevi İkonası (Ayazma Panayırı) 273
Fotoğraf 78 Ayin İçin Hazırlanan Şarap, Ekmek, Zeytinyağı ve Mum (Ayazma Panayırı) 273
Fotoğraf 79 Efsaneye Konu Olan Ayazma Kuyusu (Ayazma Panayırı) 274
Fotoğraf 80 Aya Paraskevi Ayininin Sonuna Doğru (Ayazma Panayırı) 274
Fotoğraf 81 Ayazma Panayırında Ayinden Sonra Yenilen Yemek 275
Fotoğraf 82 Gökçeada Meryem Ana Panayırı Akşam Eğlencesi 275
Fotoğraf 83 Hayvanat Bahçesi Çadırı (Biga Panayırı) 276
Fotoğraf 84 Sağ Tarafta Motor Üstüvanesinin İçinde Döndüğü Fıçı (Biga Panayırı) 276
Fotoğraf 85 Panayır Alanında Çay Bahçesinde Panayır Böreği Yiyen Bir Aile (Gönen Panayırı) 277
Fotoğraf 86 Bigadiç Panayır Yeri (1962) 277
Fotoğraf 87 Panayırda Çadır Tiyatrosu (Aç Aç) (Çardak Panayırı) 278
Fotoğraf 88 Eski Bir Panayır Güreşi (Çardak Panayırı) 278
Fotoğraf 89 Panayır Yerinde Saatçi ve Sarraflar (Manyas Panayırı) 279
Fotoğraf 90 Gondolun Eski Hali Tahta Kayıklar (Manyas Panayırı) 279
Fotoğraf 91 İvrindi Eski Panayırı Alanı 280
Fotoğraf 92 Panayırda Bir Bakırcı (İvrindi Panayırı) 280
Fotoğraf 93 Balıkesir Fuarı Giriş Kapısı 281
Fotoğraf 94 Balıkesir Milli Fuarı İçin Basılmış Sigaralar 281
Fotoğraf 95 Karesi Belediyesi Tarafından Hazırlanan Şamlı Panayırı Afişi 282
Fotoğraf 96 İvrindi Panayırları Afişi 282
Fotoğraf 96 Çardak Panayırı Afişi 283
Fotoğraf 97 Son Sındırgı Panayırı Afişi 283
Ek 1. Orijinallik Raporu 284
Ek 2. Etik Kurul İzni 285
ÖZGEÇMİŞ 286 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Panayır, Balıkesir, Çanakkale, Halkbilimi, Ticaret, Kültür, Türk Kültürü | tr_TR |
dc.title | Güney Marmara Panayırları | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Dünyada insanlık tarihi kültürle beraber gelişmektedir. Bu gelişim içerisinde farklı milletlerin katkıları vardır. Bu katkılar kimi zaman ortak bir ürün üzerinde birleşebilir. Panayırlar da birçok milletin kültürel olarak katkı verdiği ortak ürünlerden birisi olarak sayılabilir. Panayırlar, gezici birer ticaret ve kültür merkezi olarak insanlık tarihi içinde uzun zamandır varlıklarını korumakta ve birçok milletin de kültür hazinesi içinde yer almaktadır.
Bu çalışmada da amaç panayır olgusunun Güney Marmara örneklemiyle Türk kültürü içindeki yerini görmek ve toplumda yarattığı etkiyi ortaya koyabilmektir. Panayırlar ile ilgili olarak Türkiye’de yapılan çalışmalara bakıldığında bunların çoğunlukla ekonomi ve tarih alanlarında yapıldığını ancak halkbilimi alanında böyle bir çalışmanın olmadığı fark edilmiştir. Sadece ekonomik ve tarihi olarak değil kültürel olarak da önemli bir oluşum olan panayırların incelenmesi bu yüzden gerekli görülmüştür. Bu yönden de panayır kavramını, içeriğini, işleyişini ve etkilerini halkbilimi açısından değerlendirmek için bu konuda bir çalışma yapmak istenilmiştir. Çalışmada, Balıkesir ve Çanakkale illerinde kurulan panayırlar örnek alan olarak seçildi. Bu iki ilin ilçe ve köylerinde kurulan panayırların yapısı, özellikleri ve içerikleri değerlendirilerek Türk kültürü içinde panayır kavramını açıklayarak; panayırların sosyal, kültürel ve ekonomik etkileri gösterilmek istenmektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Türk Dili ve Edebiyatı | tr_TR |