Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorSenemoğlu, Nuray
dc.contributor.authorEminoğlu, Emel
dc.date.accessioned2023-04-11T11:44:46Z
dc.date.issued2023-03
dc.date.submitted2023-01-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/29604
dc.description.abstractThe aim of this research was to determine the level of 8th-grade students' attainment of essential international music competencies. The survey model was used in this research. The population of the research consisted of 8th-grade students who continued their education in the official secondary schools affiliated with the Ministry of National Education in Ankara and the music teachers working in these schools. The sample of the study was determined using the stratified proportional sampling method. The research was carried out with the participation of 445 students and 8 teachers in the 2nd term of the 2020-2021 academic year. The research was applied by video conferencing method due to the transition to distance education in schools within the scope of COVID-19 pandemic measures. The data of the research were collected by performing a literature review and document analysis, as well as the “Musical Evaluation and Context Test”, “Musical Performance and Creativity Test”, and a semi-structured interview form, which were prepared by the researcher. Percentage, frequency and arithmetic mean values, t-Test, and Mann-Whitney U test were used in the analysis of quantitative data; content analysis technique was used in the analysis of qualitative data. As a result of the research, it was determined that the international essential music competencies and the music competencies expected to be acquired in the curriculum applied in Turkey were largely similar, but there were differences in the areas of polyphony, essential instrument playing skills, music technology, and evaluation. It was determined that 8th-grade students only reached the criterion of acquiring musical competencies in the item “Pronunciation of the words of the song” included in the “Essential Singing Skills” theme of the “Musical Performance and Creativity Test”, and that this criterion could not be reached in any of the other competencies. It was observed that the level of reaching the competencies did not display a significant difference with respect to the lower and upper level schools. In line with the teachers' opinions, it was determined that the existing physical conditions of the music class environments should be improved and that the support given to the music course by the stakeholders should be increased.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectGenel müzik eğitimitr_TR
dc.subjectKarşılaştırmalı müzik eğitimi
dc.subjectMüzik öğretim programı
dc.subjectMüzik yeterlikleri
dc.subjectMüzik testi
dc.subjectProgram değerlendirme
dc.subject.lcshL- Eğitimtr_TR
dc.title8. Sınıf Öğrencilerinin Uluslararası Temel Müzik Yeterliklerine Ulaşma Düzeyleritr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu araştırmanın amacı 8. sınıf öğrencilerinin uluslararası temel müzik yeterliklerine ulaşma düzeylerini belirlemektir. Bu araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Ankara ilinde bulunan T.C. Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ortaokullarda öğrenimlerine devam etmekte olan 8. sınıf öğrencileri ve bu okullarda görev yapan müzik öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi tabakalı oranlı örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Araştırma 2020-2021 eğitim-öğretim yılı II. döneminde, 445 öğrenci ve 8 öğretmenin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Uygulama Covid-19 salgını tedbirleri kapsamında okullarda uzaktan eğitime geçilmesi nedeniyle video konferans yöntemi ile yapılmıştır. Araştırmanın verileri alanyazın taraması, doküman analizi, araştırmacı tarafından hazırlanan “Müziksel Değerlendirme ve Bağlam Testi”, “Müziksel Performans ve Yaratıcılık Testi” ve yarı yapılandırılmış görüşme formu yardımıyla toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde yüzde, frekans ve aritmetik ortalama değerleri, t-Testi, ve Mann-Whitney U testi; nitel verilerin analizinde ise içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda uluslararası temel müzik yeterlikleri ile Türkiye’de uygulanan öğretim programında kazanılması beklenen müzik yeterliklerinin büyük oranda benzerlik gösterdiği ancak çok seslilik, temel enstrüman çalma becerileri, müzik teknolojisi ve değerlendirme alanlarında farklılıkların bulunduğu görülmüştür. 8. sınıf öğrencilerinin müzik yeterliklerini kazanma ölçütüne yalnızca “Müziksel Performans ve Yaratıcılık Testi”nin “Temel Müziksel Söyleme Becerileri” temasında yer alan “Şarkının sözlerini telaffuz etme” maddesinde ulaştığı, diğer yeterliklerin hiçbirinde bu ölçüte erişilemediği tespit edilmiştir. Yeterliklere ulaşma düzeyinin alt ve üst düzey okullara göre anlamlı bir farklılık göstermediği görülmüştür. Öğretmen görüşleri doğrultusunda ise müzik dersi ortamlarının mevcut fiziksel koşullarının iyileştirilmesi ve müzik dersine paydaşlar tarafından verilen desteğin artırılması gerektiği tespit edilmiştir.tr_TR
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleritr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-04-11T11:44:46Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster