Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorErten, Sinan
dc.contributor.authorDemirkazan, Yusuf Kadir
dc.date.accessioned2023-02-27T05:52:03Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-01-19
dc.identifier.citationDemirkazan, Y. K. (2023). Ortaokul Fen Bilimleri Ders Kitaplarının Yenilikçi Düşünme Bağlamında Değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Demirkazan, Yusuf Kadir. "Ortaokul Fen Bilimleri Ders Kitaplarının Yenilikçi Düşünme Bağlamında Değerlendirilmesi". Yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, 2023.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/29407
dc.description.abstractThe understanding prevailing in the age we live in changes and shapes the skills and attitudes expected from individuals. Thanks to the updates, the education system is involved in this change process at the point of supplying qualified manpower. Renewing the curriculum in accordance with the changing goals of education makes it inevitable to update the textbooks. Innovative thinking, one of the 21st century skills that our age expects from individuals, has taken its place in the Turkish education system with the change made by the Ministry of National Education in 2018. The aim of this research is to evaluate the secondary school science textbooks, which were updated according to the changed science course curriculum in 2018, in the context of innovative thinking skills from field-specific skills. In the research, 5th, 6th, 7th and 8th grade science textbooks distributed to secondary schools in Kırıkkale by the Ministry of National Education in 2020 were examined. Document analysis, one of the qualitative research methods, was used in the research. Nine key concepts (invention, thinking, idea generation, imagination, discovery, originality, discussion and design) were determined, which were finalized with the opinions of field experts. Key concepts are scanned in selected textbooks and their frequencies are calculated according to learning areas. In addition, in the curriculum, there are four themes at the 5th, 7th and 8th grade levels and 21 activities in these themes, which are stated in the theme descriptions that aim to provide innovative thinking skills. The competencies of these activities according to the innovative thinking sub-dimensions (creativity, entrepreneurship, problem solving and curiosity) were examined. In conclusion; Innovative thinking skills are adequately represented in the context of key concepts in the contents of secondary school science textbooks. In the context of innovative thinking skills sub-dimensions, from the themes and activities specified in the curriculum; It was determined that 5th grade 3rd theme activities were insufficient, 7th grade 5th theme activities were insufficient, 7th theme activities were sufficient, and 8th grade 5th theme activities were sufficient.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectfen bilimleritr_TR
dc.subjectders kitabıtr_TR
dc.subjectyenilikçi düşünmetr_TR
dc.subjectyenilikçiliktr_TR
dc.subjectmühendislik ve tasarımtr_TR
dc.subjectortaokultr_TR
dc.subject.lcshDers kitaplarıtr_TR
dc.subject.lcshBilgi kaynaklarıtr_TR
dc.titleOrtaokul Fen Bilimleri Ders Kitaplarının Yenilikçi Düşünme Bağlamında Değerlendirilmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetYaşadığımız çağda hâkim olan anlayış bireylerden beklenen beceri ve tutumları değiştirmekte ve şekillendirmektedir. Yapılan güncellemeler sayesinde eğitim sistemi, nitelikli insan gücünün temini noktasında bu değişim sürecine dâhil olur. Eğitimin değişen hedeflerine uygun olarak öğretim programlarının yenilenmesi ders kitaplarının güncellenmesini kaçınılmaz kılmaktadır. Çağımızın bireylerden beklediği 21. yüzyıl becerilerinden biri olan yenilikçi düşünme, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından 2018 yılında yapılan değişiklikle Türk eğitim sisteminde yerini almıştır. Bu araştırmanın amacı 2018 yılında değişen Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programına göre güncellenen ortaokul fen bilimleri ders kitaplarının alana özgü becerilerden yenilikçi düşünme becerisi bağlamında değerlendirilmesidir. Araştırmada 2020 yılında Millî Eğitim Bakanlığı tarafından Kırıkkale ilinde ortaokullara dağıtılan Fen Bilimleri 5, 6, 7 ve 8. sınıf ders kitapları incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Alan uzmanlarının görüşleri ile son hali verilen dokuz anahtar kavram (buluş, düşünme, fikir üretme, hayal etme, keşif, özgün, tartışma ve tasarım) belirlenmiştir. Seçilen ders kitaplarında anahtar kavramlar taranıp, öğrenme alanlarına göre frekansları hesaplanmıştır. Ayrıca Öğretim Programında yenilikçi düşünme becerisi kazandırmayı amaçladığı ünite açıklamalarında belirtilen 5, 7 ve 8. sınıf düzeyinde dört ünite ve bu ünitelerde 21 etkinlik yer almaktadır. Bu etkinliklerin yenilikçi düşünme alt boyutlarına (yaratıcılık, girişimcilik, problem çözme ve merak) göre yeterlikleri incelenmiştir. Sonuç olarak; yenilikçi düşünme becerileri ortaokul düzeyinde Fen Bilimleri ders kitapları içeriklerinde, anahtar kavram bağlamında yeterli düzeyde temsil edilmektedir. Yenilikçi düşünme becerileri alt boyutları bağlamında öğretim programında belirtilen ünite ve etkinliklerden; 5. sınıf 3. ünite etkinliklerinin yetersiz, 7. sınıf 5. ünite etkinlikleri yetersiz, 7. ünite etkinliklerinin yeterli, 8. sınıf 5. ünite etkinliklerin yeterli olduğu saptanmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentMatematik ve Fen Bilimleritr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-02-27T05:52:03Z
dc.fundingYoktr_TR
dc.subtypeannotationtr_TR
dc.subtypeworkingPapertr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster