Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÜlger, Özlem
dc.contributor.authorBaşkal, Tuğba
dc.date.accessioned2023-01-31T06:50:37Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2022-12-20
dc.identifier.citationBaşkal T.Uzaktan Eğitim Sürecinin Üniversite Öğrencilerinde Kas İskelet Sistemi Problemleri, Stres Düzeyi ve Yaşam Kalitesi Üzerine Etkileri [Yülsek lisans tezi]. Ankara: Hacettepe Üniversitesi; 2023.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/29248
dc.description.abstractThis study was conducted to examine the musculoskeletal system problems, stress levels, and quality of life of university students during distance education and after face-to-face education and to determine the related factors. 71 university students were included in the study. Data was collected by sending an online survey link to the volunteer participants. Physical activity levels, musculoskeletal system problems, stress levels, quality of life, Covid-19 fear levels, daily sitting times, and time of using technological devices were compared during the distance education period and after face- to-face education. Physical activity levels were assessed by the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) Short Form, musculoskeletal problems were assessed by the Extended Nordic Musculoskeletal System Questionnaire and Numerical Pain Scale (NPS), the stress level was assessed by the Perceived Stress Scale (PSS), quality of life was assessed by the Nottingham Health Profile (NHP), and Covid-19 fear level was assessed by the Coronavirus-19 Phobia Scale (C19P-S). In the pre-pandemic, pandemic period, and post-face-to-face education comparisons of the students, a significant difference was found between their sitting time and their phone and laptop usage time (p<0.001). After face-to-face education, students achieved significant improvement in IPAQ, PSS, NHP, and C19P-S levels (p<0.05). During the distance education period and after face-to-face education, the painfull areas were found frequently in back, neck, and waist. There was a significant negative and weak relationship between UFAA and PSS, NHP Chapter 1 total score, energy, and pain (p<0.05). There was a significant positive and high relationship was found between NHP and PSS (p<0.05).There was a significant positive and weak relationship between NHP and C19P-S and NPS pain levels (p<0.05). There was no significant relationship between PSS-4 and C19P-S (p>0.05). A significant positive and moderate relationship was found between PSS-4 and back and low back pain level (p<0.05). There was a significant positive and weak relationship between back pain level and mobile phone and laptop use time (p<0.05). The pandemic, which is seen to adversely affect health, is seen to cause inactivity-related musculoskeletal problems in university students. With the foresight that the effects will continue in the post-pandemic periods, holistic and sustainable measures should be taken and necessary support should be supplied to protect and improve the health of young adults.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccesstr_TR
dc.subjectCovid-19tr_TR
dc.subjectUzaktan Eğitimtr_TR
dc.subjectKas iskelet sistemitr_TR
dc.subjectStrestr_TR
dc.subjectYaşam Kalitesitr_TR
dc.titleUzaktan eğitim sürecinin üniversite öğrencilerinde kas iskelet sistemi problemleri, stres düzeyi ve yaşam kalitesi üzerine etkileritr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışma uzaktan eğitim sürecinde ve yüz yüze eğitim sonrasında üniversite öğrencilerinin kas iskelet sistemi problemlerini, stres düzeylerini, yaşam kalitelerini incelemek ve ilişkili faktörleri belirlemek amacıyla yapıldı. 71 üniversite öğrencisi çalışmaya dahil edildi. Gönüllü katılımcılara çevrim içi anket linki gönderilerek veriler toplandı. Katılımcıların uzaktan eğitim döneminde ve yüz yüze eğitim sonrasında fiziksel aktivite düzeyleri, kas iskelet sistemi problemleri, stres düzeyleri, yaşam kaliteleri, Covid-19 korku düzeyleri, günlük oturma süreleri, teknolojik cihazları kullanma süreleri karşılaştırıldı. Fiziksel aktivite düzeyleri Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (UFAA) Kısa Form, kas iskelet sistemi problemleri Genişletilmiş Nordic Kas İskelet Sistemi Anketi ve Numerik Ağrı Skalası (NAS), stres düzeyi Algılanan Stres Ölçeği (ASÖ), yaşam kalitesi Nottingham Sağlık Profili (NSP), Covid-19 korku düzeyi Koronavırüs-19 Fobisi Ölçeği (C19P-S) ile değerlendirildi. Öğrencilerin pandemi öncesi, pandemi dönemi ve yüz yüze eğitim sonrası karşılaştırmalarında oturma süreleri arasında ve telefon, laptop kullanım süreleri arasında fark bulundu (p<0,01). Yüz yüze eğitim sonrasında öğrencilerin UFAA, ASÖ, NSP ve C19P-S düzeylerinde iyileşme görüldü (p<0,05). Uzaktan eğitim döneminde ve yüz yüze eğitim sonrasında en sık ağrı görülen bölgeler sırt, boyun, bel olarak bulundu. UFAA ile ASÖ, NSP 1.bölüm toplam puan, enerji, ağrı arasında anlamlı negatif yönlü zayıf bir ilişki bulundu (p<0,05). NSP ile ASÖ arasında pozitif yönlü yüksek ilişki bulundu (p<0,05). NSP ile C19P-S ve NAS ağrı düzeyleri arasında pozitif yönlü zayıf ilişki bulundu (p<0,05). ASÖ ile C19P-S arasında anlamlı bir ilişki yoktu (p>0,05). ASÖ ile bel ve sırt ağrı şiddeti arasında pozitif yönlü orta şiddette bir ilişki bulundu (p<0,05). Sırt ağrı düzeyi ile cep telefonu ve laptop kullanım süresi arasında pozitif yönlü zayıf bir ilişki bulundu (p<0,05). Sağlığı olumsuz etkilediği görülen pandeminin, üniversite öğrencilerinde inaktiviteye bağlı kas-iskelet problemlerine yol açtığı görülmektedir. Pandemi sonrası süreçlerinde etkilerinin devam edeceği öngörüsü ile, genç yetişkinlerde sağlığın korunması ve iyileştirilmesi için bütüncül ve sürdürülebilir önlemler alınmalı ve gerekli destekler sağlanmalıdır.tr_TR
dc.contributor.departmentFizyoterapi ve Rehabilitasyontr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2023-08-05T06:50:37Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster