Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorBumin, Gonca
dc.contributor.authorGündoğmuş, Ezginur
dc.date.accessioned2023-01-30T08:16:40Z
dc.date.issued2022
dc.date.submitted2022-12-22
dc.identifier.citationGündoğmuş, E. (2022). Gelişimsel Gecikme Riski Olan Çocuklarda Erken Müdahalenin Duyusal, Bilişsel ve Motor Becerilere Etkisi: Randomize Kontrollü Çalışma.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/29240
dc.description.abstractIn this study, ıt was aimed to examine the effects of an early intervention program, which includes goal-oriented activities for sensory, cognitive and motor skills, family education and environmental enrichment, on sensory, cognitive and motor outcomes in children at risk of developmental delay. Sixty-one infants aged between 24-36 months were included in the study. Infants were randomly divided into two groups as intervention (n=30) and control (n=31) groups. Infants in the intervention group were given a home program along with an early occupational therapy intervention program. Infants in the control group were given a home program. The infants in the intervention group received an early occupational therapy intervention program for 45 minutes a day, two days a week for 12 weeks. Infants in the control group were followed only with the home program. Infants in both groups before the treatment and after 12 weeks of treatment were assessed by Infants/Toddler Sensory Profile 2 (ITSP 2), Bayley Scales of Infant and Toddler Development III (Bayley III), Ages and Stages Questionnaire (ASQ) and Ages and Stages Questionnaire- Social Emotional (ASQ-SE). Before the intervention, there was no difference between groups in sociodemographic variables, BÇDP, Bayley III, EGE scores (p>0,05). Post-intervention, a significant difference was observed between the groups in favor of the early occupational therapy intervention group in terms of ITSP 2 all sensory quadrants and behavioral responses related to the sensory process scores, Bayley III cognitive, receptive language, expressive language, gross motor and fine motor sub-parameters score, and ASQ gross motor, fine motor, problem solving and personal-social parameters scores (p<0.05). As a result of this study, it was concluded that the early occupational therapy intervention program, which includes goal-oriented activities for sensory, cognitive and motor skills, family education and environmental enrichment, can be used effectively on developmental outcomes in children at risk of developmental delay.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccesstr_TR
dc.subjectErken müdahale, riskli bebek, gelişimsel gecikme, duyusal gelişim, motor gelişim, bilişsel gelişim.tr_TR
dc.subject.lcshA - Genel konulartr_TR
dc.titleGelişimsel Gecikme Riski Olan Çocuklarda Erken Müdahalenin Duyusal, Bilişsel ve Motor Becerilere Etkisi: Randomize Kontrollü Çalışmatr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışma gelişimsel gecikme riski olan çocuklarda duyusal, bilişsel ve motor becerilere yönelik hedef odaklı aktivitelerin, aile eğitiminin ve çevresel zenginleştirmenin yer aldığı erken ergoterapi müdahale programının duyusal, bilişsel ve motor sonuçlara etkisini incelemek için amacıyla planlandı. Çalışmaya yaşları 24-36 ay arasında olan 61 bebek dahil edildi. Bebekler randomize olarak müdahale (n=30) ve kontrol (n=31) grubu olarak iki gruba ayrıldı. Müdahale grubundaki bebeklere erken ergoterapi müdahale programı ile birlikte ev programı verildi. Müdahale grubundaki bebeklere 12 hafta boyunca haftada iki gün günde 45 dk erken Ergoterapi müdahale programı uygulandı. Kontrol grubundaki bebekler ise yalnızca ev programı ile takip edildi. Her iki gruptaki bebekler müdahale öncesi ve 12 haftalık müdahale sonrasında, Bebeklik Çağı Duyu Profili 2 (BÇDP 2), Bayley Bebek ve Küçük Çocuklar için Gelişim Ölçeği III (Bayley III), Erken Gelişim Evreleri Envanteri (EGE), Erken Gelişim Evreleri Envanteri- Sosyal Duygusal (EGE-SD) ile değerlendirildi. Müdahale öncesi gruplar arasında sosyodemografik değişkenler, BÇDP, Bayley III, EGE skorları arasında fark yoktu (p>0,05). Müdahale sonrası gruplar arasında BÇDP duyusal çeyreklerinde, duyusal süreçle ilgili davranışsal cevaplar parametresinde; Bayley III bilişsel, alıcı ve ifade edici dil, kaba motor ve ince motor beceri alt parametrelerinde; EGE kaba motor, ince motor, problem çözme, kişisel sosyal parametrelerinde müdahale grubu lehine anlamlı fark vardı (p<0,05). Bu çalışmanın sonucunda gelişimsel gecikme riski olan bebeklerde duyusal, bilişsel ve motor becerilere yönelik hedef odaklı aktivitelerin, aile eğitiminin ve çevresel zenginleştirmenin yer aldığı erken ergoterapi müdahale programının tüm gelişim alanları üzerinde etkin olarak kullanabileceği sonucuna varıldı.tr_TR
dc.contributor.departmentErgoterapitr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2023-08-04T08:16:40Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster