Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorGüray, Cenk
dc.contributor.authorGüvener, Duygu
dc.date.accessioned2023-01-04T08:30:41Z
dc.date.issued2022
dc.date.submitted2022-07-28
dc.identifier.citationGüvener, Duygu (2022). Gomidas Vartabed'in Halk Ezgileri Repertuvarından 14. Cilt 6. Kitaptaki Ezgilerin Çekirdek Analizi Yöntemiyle Makamsal Özellikleri Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü. Geleneksel Türk Müzikleri Anabilim Dalı. Ankaratr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/28512
dc.description.abstractANALYSIS OF TUNES IN THE VOLUME 14, BOOK 6 OF THE FOLK SONGS REPERTOIRE BY GOMIDAS VARTABED IN TERMS OF MAKAM CHARACTERISTICS WITH THE METHOD OF MELODIC NUCLEI Supervisor: Prof. Dr. Cenk Güray Author: Duygu Güvener ABSTRACT The folk songs compilation studies are closely related to the rising Nationalism and Westernization movement in the Ottoman and Europe during the nineteenth century. Gomidas Vartabed who is a composer, singer, compiler, teacher, choir conductor and a priest was the first music researcher who compiled folk songs in Anatolia, at the end of the nineteenth century. The music studies of Gomidas are important in terms of reflecting folklore movement and musical appreciation. It is observed that Gomidas who is accepted as a founder of Armenian national music, put great effort in conceiving the common of roots of the cultural heritages of different folks living in Anatolia besides Armenian music. It is possible to regard Gomidas as a pioneer in terms of ethnomusicology discipline with the earliest compilation study in Anatolian music history. In this study, selected tunes from Gomidas Vartabed’s compilation book, which involves Turkish, Kurdish, Armenian compilations were analyzed in their makam characteristics. In the first part of the study, it is informed about the historical process of Anatolian Armenians, their meeting with Christianity, Armenian liturgic music and the effects of Westernization in Armenian religous music and Church music, musical traditions and its relationship with the tradition of Minstrelsy. In the second part, the life of Gomidas, the view to the way of his compilator and compositor, his music education, compilation studies, Armenian traditional music and his relationship of nationalism, his place in folklore movements are emphasized. In the last part, the works in compilation studies numbered as Volume 14, Book 6, were studied with makam analysis based on “melodic nuclei”. The tunes to be analyzed were rewritten with a preference compatible with the makam family determined in accordance with the melodic movements and the melodic nuclei are revealed.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherGüzel Sanatlar Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectGomidastr_TR
dc.subjectAnaliztr_TR
dc.subjectMakamtr_TR
dc.subjectEzgi çekirdeğitr_TR
dc.subjectRitimtr_TR
dc.subject.lcshMüziktr_TR
dc.titleGomidas Vartabed’in Halk Ezgileri Repertuvarından 14. Cilt 6. Kitaptaki Ezgilerin Çekirdek Analizi Yöntemiyle Makamsal Özellikleri Açısından İncelenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetGOMİDAS VARTABED’İN HALK EZGİLERİ REPERTUVARINDAN 14. CİLT 6. KİTAPTAKİ EZGİLERİN ÇEKİRDEK ANALİZİ YÖNTEMİYLE MAKAMSAL ÖZELLİKLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ Danışman: Prof. Dr. Cenk Güray Yazar: Duygu Güvener ÖZ Halk şarkılarının derleme çalışmaları, on dokuzuncu yüzyılda Osmanlıda ve Avrupa’da yükselen Ulusalcılık ve Batılılaşma hareketiyle yakından ilgilidir. Besteci, şarkıcı, derlemeci, öğretmen, koro şefi ve din adamı Gomidas Vartabed, on dokuzuncu yüzyılın sonunda Anadolu’da halk ezgilerini derleyen ilk müzik araştırmacısıdır. Gomidas’ın müzik araştırmaları on dokuzuncu yüzyılda başlayan folklor hareketini ve müzik anlayışını yansıtması açısından önemlidir. Ermeni ulusal müziğinin kurucusu kabul edilen Gomidas’ın Ermeni müziğinin yanında Anadolu’da yaşayan farklı halkların kültürel mirasını ortaya çıkarmak için yaptığı çalışmaların büyük bir gayret sonucu ortaya konulduğu anlaşılmaktadır. Anadolu müzik tarihinde yapılmış bu en eski yazılı derleme çalışmasıyla Gomidas’ı etnomüzikoloji disiplini açısından bir öncü olarak görmek mümkündür. Bu çalışmada, Gomidas Vartabed’in Türkçe, Kürtçe, Ermenice Derlemelerin yer aldığı derleme kitabından seçilmiş parçalar, makamsal özellikleri açısından incelenmiştir. Çalışmanın ilk bölümünde Anadolu Ermenilerine dair tarihsel süreç, Hıristiyanlıkla tanışmaları, Ermeni dini müziği ve Kilise müziğinde Batılılaşma etkileri, müzik gelenekleri, Âşıklık geleneği ile ilişkisi hakkında bilgi verilmiştir. İkinci bölümde Gomidas’ın hayatı, besteci ve derlemeci yönlerine bakış, müzik eğitimi, derleme çalışmaları, Ermeni geleneksel müziği ve milliyetçilikle ilişkisi, folklor hareketindeki yeri üzerinde durulmuştur. Son bölümde Gomidas’ın 14. Cilt 6. Kitap olarak numaralandırılmış derleme çalışmasındaki eserler, “ezgi çekirdeği” temelli makam analizi ile incelenmiştir. Analiz edilecek eserler, ezgi hareketlerine uygun olarak tespit edilen makam ailesine uyumlu bir tercihle yeniden yazılmış, ezgi çekirdekleri ortaya konmuştur.tr_TR
dc.contributor.departmentMüzik Teorileritr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-01-04T08:30:41Z
dc.fundingYoktr_TR
dc.subtypeproficiencyinarttr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster