Tür "info:eu-repo/semantics/doctoralThesis" Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Bölümü Tez Koleksiyonu için listeleme
Toplam kayıt 19, listelenen: 1-19
-
Açık Alan Etkinlikleri İle Desteklenmiş Biyoloji Öğretim Programının Öğrenci Başarı ve Tutumu Üzerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The effect of the tenth-grade biology curriculum integrated with outdoor education (OE) on students' success and attitude towards biology compared to indoor education and the long-term retention were investigated at current ... -
Belgesel Temelli Artırılmış Gerçeklik Uygulamalı Çevre Eğitiminin Etkililiği Üzerine Bir Çalışma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)In this study, determining the effect of environmental education based on documentary-based augmented reality applications on dimensions of critical thinking and science literacy in environmental problems was aimed. The ... -
Dalgalar Konusunun Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımı İle Desteklenen 5e Öğrenme Modeline Göre İşlenmesi: Bir Eylem Araştırması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In the study, waves as a topic and its application were tackled according to 5E learning model which is supported by inquiry-based learning approach. Designed as an action research, it was conducted with the participation ... -
Fizik Öğretmen Adaylarının Elektrik Alan Ve Manyetik Alan İle İlgili Zihinsel Modelleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)Within the scope of this study, 22 pre-service physics teachers were selected using maximum variation sampling method and then mental models of these students were determined about electric and magnetic field concepts. In ... -
Fizik Öğretmenlerinin ve Fizik Öğretmen Adaylarının Elektrik Konusudaki Orantısal Akıl Yürütmeye Dayalı Pedagojik Alan Bilgilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-02-09)The aim of this study is to examine the pedagogical content knowledge of physics teachers and physics teacher candidates based on proportional reasoning on electricity. 10 physics teachers working in various secondary ... -
İşbirlikli Öğrenme Modelinde Kullanılan Kavram Haritalarının Öğrencilerin Asitler-Bazlar Konusundaki Başarı ve Tutumlarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The goal of the chemistry curriculum is for students to identify semantic associations between concepts, resulting in meaningful learning rather than simply memorising the concepts. The purpose of this study is to determine ... -
Kanıt Yapma Sürecinin Habermas Akılcı Davranış Modeli İle Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)Habermas’ construct of rational behaviour is one of the means whose adaptation is made with the aim of determining the difficulties learners go through in the process of proof and arranging the proof teaching to reduce ... -
Kavram Haritalarıyla Desteklenen 5E Öğrenme Modelinin Öğrencilerin Kimya Kavramlarını Anlamalarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The aim of this study is to investigate the effect of 5E learning model supported by concept maps on eight grade students’ conceptual understanding of some basic chemical concepts and students’ motivation. The study carried ... -
Lise Modern Fizik Konularının İki Farklı Öğretim Programına Göre Öğrenilme Durumlarının Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)In the present study, the effects of teaching modern physics subjects with two different physics course books on students achievement, problem solving skills and attitudes were investigated. One of these books was written ... -
Modelleme Tabanlı Argümantasyonun Öğrencilerin Bilimin Doğasını Kavramalarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study is to examine the effects of Modeling Based Argumentation (MBA) method on subject of magnets in the physical learning environment on students' nature of science conceptions, modeling and argumentation ... -
Modern Fizik Öğretiminde Argümantasyona Dayalı Sorgulama: Bir Durum Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this study focusing on technology-supported modern physics teaching based on the Argument Based Inquiry (ABI) approach, the purpose was threefold: (i) to investigate the development of pre-service physics teachers’ ... -
Online Eğitimde Bilişsel Faktörler ve Kimya Başarısı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The purpose of this thesis research students attending online chemistry class is to investigate whether their metacognitive avarenes and self-regulation skills of students have on effect on their academics success. ... -
Ortaöğretimde Sağlık Okuryazarlığı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)Objective of this study is to determine the health literacy level of students who are attending to secondary education and their attitudes against health literacy and evaluating biology and medical knowledge books with ... -
Özdüzenleyici Bilişsel Stratejilerle Zenginleştirilmiş 7e Öğrenme Modelinin Öğrencilerin Enerji Konusundaki Başarılarına ve Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this study is to investigate the effects of 7E learning model enriched with self-regulated cognitive strategies and also the effects of the 7E learning model on the performance of 9th grade students in the ... -
Özel Yetenekli Öğrencilerin Karmaşık Sayılar Konulu Etkinlikler ile Üstbilişsel Bilgi ve Becerilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-08-23)Gifted students can organize their own learning environments to achieve their goals and these characteristics are associated with the concept of metacognition. They can make more progress in metacognition than other students ... -
Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin TIMSS 2015 Matematik Başarılarının Bilişsel Tanı Modeli ile İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)This research was conducted with the aim of determining the learning deficits and areas that are weak and strong in the mathematics of the eighth grade students. In this context, it has also been examined whether there ... -
Ses Bilgisi Ve Akustik Konusunda Geliştirilen Etkinliklerin Müzik Ve Fizik Öğretmen Adaylarının Tutum ve Başarı Düzeylerine Olan Etkisinin Araştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2013)When physics education area literature is examined, it is seen that understanding of interdisciplina -
Süreç Odaklı Rehberli Sorgulayıcı Öğrenme Ortamında Öğrencilerin Elektrokimya Konusundaki Kavramsal Anlamaları ve Özdüzenleyici Öğrenme Becerilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)The purpose of this study was to investigate the effect of Process Oriented Guided Inquiry Learning (POGIL) method compared to traditional teaching method on 11th grade students’ conceptual understanding of electrochemistry ... -
Uzamsal Yetenek, Bileşenleri ve Uzamsal Yeteneğin Geliştirilmesi Üzerine
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2013)One of the aim of this study is; to determine the spatial ability in terms of components; such as m