Yayın tarihi için Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 51, listelenen: 21-40
-
Özdüzenleyici Bilişsel Stratejilerle Zenginleştirilmiş 7e Öğrenme Modelinin Öğrencilerin Enerji Konusundaki Başarılarına ve Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this study is to investigate the effects of 7E learning model enriched with self-regulated cognitive strategies and also the effects of the 7E learning model on the performance of 9th grade students in the ... -
Biyoloji Öğretmenlerinin Beyin İşlevlerine İlişkin Doğru Bilinen Yanlışlarının (Nöromitlerinin) Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)As a result of advances in medicine and neurology, neuroscience is an important research area in the literature. In the area of neuroscience education, which is a disciplinary science branch, it has attracted the attention ... -
Fizik Öğretmen Adaylarının Elektrik Alan Ve Manyetik Alan İle İlgili Zihinsel Modelleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)Within the scope of this study, 22 pre-service physics teachers were selected using maximum variation sampling method and then mental models of these students were determined about electric and magnetic field concepts. In ... -
Matematik Öğretmenliği İle Matematik Bölümü Programlarının Karşılaştırılması Ve Yeterlilikler Çerçevesinde Öğrenci Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this study is to compare Mathematics Teacher Training Programs (4 years) and Bachelor of Mathematics Programs. In Turkey, there are 13 universities having Faculty of Education that grows Mathematics teachers, ... -
Matematik Dersinde Kullanılan Öğretimsel Görevlerin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this study is to evaluate the different types of tasks in the literature in terms of succes, difficulty, appropriateness of tasks, choice of tasks, contribution to personal and social development of students, ... -
Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin TIMSS 2015 Matematik Başarılarının Bilişsel Tanı Modeli ile İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)This research was conducted with the aim of determining the learning deficits and areas that are weak and strong in the mathematics of the eighth grade students. In this context, it has also been examined whether there ... -
Fen ve Biyoloji Öğretmen Adaylarının Arkebakteri, Bakteri ve Protista Âlemleri Hakkındaki Bilgi Düzeyleri ve Kavram Yanılgıları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-07-24)This study aimed to reveal knowledge levels and the misconceptions of preservice science and biology teachers about archaeabacteria, bacteria and protista kingdoms. In this context, pre-service science and biology teachers’ ... -
Lys Matematik Sorularının Ve 11-12. Sınıf Matematik Ders Kitaplarının Dil-İçerik Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-11)In this study, 11th and 12th grade advanced mathematics textbooks and 2017 Undergraduate Placement Exam (LYS) mathematics questions were examined in terms of language, content and word frequency. In the study, a mixed ... -
Matematik Öğretmenliği Alan Bilgisi Testi Sorularının Özel Alan Yeterlikleri ve Math Taksonomiye Göre Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)This study examined the views of mathematics teachers about the Pedagogical Knowledge Test which has been applied since 2013 and whether the questions used answer the expectations of Math Taxonomy and special pedagogical ... -
Ortaöğretimde Virüs Konusunun Program, Öğretmen ve Öğrenci Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)It is considered that education can be effective and high level objectives can be achieved by the harmony between teachers, students and current teaching programs. In this study, it is aimed to examine the place of subject ... -
Dalgalar Konusunun Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımı İle Desteklenen 5e Öğrenme Modeline Göre İşlenmesi: Bir Eylem Araştırması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In the study, waves as a topic and its application were tackled according to 5E learning model which is supported by inquiry-based learning approach. Designed as an action research, it was conducted with the participation ... -
Öğrencilerin Biyoloji Süreç Diyagramlarında Öğrenme Stilleri, Öğrenme Faaliyetleri ve Öğrenme Çıktıları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this study, it is aimed to determine the learning activities and learning styles that students use while performing learning from process diagrams and to investigate the effect of learning activities and learning styles ... -
Ortaöğretim Öğrencilerinin Polen Alerjisi Konusundaki Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi: Ankara İli Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this study, it was aimed to determine the pollen allergy knowledge levels of secondary school students in Ankara. For this purpose, as a quantitative data collection tool, a “questionnaire of pollen allergy knowledge”, ... -
Biyoloji Öğretmen Adaylarının Protein Sentezi Konusundaki Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Abstract Today’s technological developments require all teachers to perform an effective and productive learning by integrating their pedagogical and content knowledge into teaching process as well as technology knowledge. ... -
Bitki Morfolojisi, Anatomisi İle Sistematiği Konularının Ortaöğretim Biyoloji Programındaki Yerinin Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study is to place the subjects of plant morphology, anatomy and systematic in the Curriculum of Biology Lesson in Secondary Education and to evaluate the suitability of practice based on the students' ... -
Artırılmış Gerçeklik ve Karekod Teknolojileri Kullanılarak Geliştirilen Mekanik Laboratuvarı Deneylerinin Bazı Değişkenler Üzerindeki Etkisinin Araştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)This research study aims to identify the impacts of augmented reality and QR code based mechanics laboratory experiments (mechanical and linear motion, simple harmonic motion, inclined plane at air table, variable “g” ... -
Süreklilik Konusunda Kavram İmajı ve İşlemsel Anlayış
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to determine the concept images and procedural understanding of the prospective mathematics teachers on the topic of continuity. For this purpose, in 2017-2018 academic year, 9 prospective mathematics ... -
Modelleme Tabanlı Argümantasyonun Öğrencilerin Bilimin Doğasını Kavramalarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study is to examine the effects of Modeling Based Argumentation (MBA) method on subject of magnets in the physical learning environment on students' nature of science conceptions, modeling and argumentation ... -
Beyin (Zihin) Haritalarının Matematik Konularına Uygulamalarının Matematiksel İfadelerin Hatırlanmasına Katkısının Araştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study is to investigate the effect of the 'Brain / Mind Mapping' technique on the recall of mathematical expressions. Private school 11th Grade students who are in the Çankaya district of Ankara and ... -
Özel Yetenekli Öğrencilerin Karmaşık Sayılar Konulu Etkinlikler ile Üstbilişsel Bilgi ve Becerilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-08-23)Gifted students can organize their own learning environments to achieve their goals and these characteristics are associated with the concept of metacognition. They can make more progress in metacognition than other students ...