Dosya Biçimi"Yok" Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu için listeleme
Toplam kayıt 316, listelenen: 1-20
-
10. Sınıf Felsefe Dersinde Zenginleştirilmiş Öğretim Programının Öğrencilerin Üst Düzey Düşünme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The purpose of this research is to determine the effect of the enriched curriculum on the subject of Philosophy of Knowledge in the 10th grade Philosophy Course on the cognitive skills of the students. The research was ... -
1923-2018 Yılları Arasında Uygulanan Ortaöğretim Matematik Dersi Öğretim Programlarının Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this study, fifteen high school mathematics curricula implemented between 1923 and 2018 were analysed with the program analysis steps of Posner (2004). The qualitative research method and “Holistic multiple case study”, ... -
1923-2018 Yılları Arasında Uygulanan Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programlarının Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, curricula of Turkish language and literature applied between 1923-2018 were analyzed. In the research, one of the qualitative research methods document analysis design was used. The primary data source of ... -
6. Sınıf Öğrencilerinin İngilizce Dersinde Dinlediğini-Okuduğunu Anlama ve Yazma Becerilerine Ulaşma Düzeyi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-07-25)The purpose of this study is to investigate the attainment level of 6th grade students to the objectives in the national English curriculum in terms of listening-reading comprehension and writing skills. The research, ... -
8. Sınıf Öğrencilerinin Uluslararası Temel Müzik Yeterliklerine Ulaşma Düzeyleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-03)The aim of this research was to determine the level of 8th-grade students' attainment of essential international music competencies. The survey model was used in this research. The population of the research consisted of ... -
9. Sınıf İngilizce Dersi Öğretme-Öğrenme Süreçlerinin Zenginleştirilmesine Yönelik Bir Eylem Araştırması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This study aims to investigate the effectiveness of teaching-learning processes designed to meet the objectives of the 9th grade English curriculum. In this study, conducted through action research, also known as teacher ... -
Açık Öğretim Lisesi Sınavlarının Farklı Engel Gruplarına Göre Madde Yanlılığı Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-12-29)In the Turkish education system, with formal education at high school level, there are also open high schools. It is known that some of the disabled students prefer these high schools. In this study, it is aimed to investigate ... -
Açıklayıcı Madde Tepki Modellerinin Bilgisayar Ortamında Bireye Uyarlanmış Testlerde Kullanımı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-01-02)The item bank development stage in computer adaptive testing is extremely challenging. It is assumed that the item difficulties are constant among different sub-groups, different positions and various test forms. The items ... -
Ailelerin Eğitim Süreçlerine Katılımları Üzerine Bir İnceleme
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study was carried out to determine the areas and frequencies of family involvement in school and home education processes and to make sense of the relationships between the scores obtained from these parts and demographic ... -
Akademik Başarıya Etki Eden Öğrenci ve Okul Düzeyli Faktörlerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The purpose of this research is to examine the relationship between the academic performance of high school students and student and school-level factors. In this study, which was designed in a quantitative correlational ... -
Akran Grup Süpervizyonu Programı’nın Psikolojik Danışma Becerileri, Öz-Yeterlik, Terapötik İttifak ve Psikolojik Esnekliğe Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-02-27)The purpose of this study was to examine the effect of the Peer Group Supervision Program (PGSP), which was developed to be used in applied courses such as Counseling Practice with Individuals 1 and 2, on counseling skills, ... -
Ankara İli Kamu ve Özel Lise Öğrencilerinin Gelecek Beklentileri ve Öz Yeterlikleri Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-07-04)The main purpose of this study is to examine the future expectations and self-efficacy of public and private high school students studying in nine central districts of Ankara according to various variables. The research ... -
Annelerin Çocuklarının Eğitimlerine Sundukları Desteğin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)In this study, it was aimed to measure whether students’ sexes, grades, number of siblings, birth order, the mothers’ ages, occupational status and level of education effect mothers’ support for their children’s’ education. ... -
AVUSTRALYA-WALDORF VE TÜRKİYE ORTAÖĞRETİM MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRMALI OLARAK İNCELENMESİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of the study was to investigate the similarities and differences between the Australian Steiner Mathematics High School Curriculum Framework (ASHMC) and Turkish National High School Mathematics Curriculum (TNHMC) ... -
Aynı Özelliği Ölçmeye Yönelik Olarak Hazırlanan Çoktan Seçmeli ve Karma Testlerin Psikometrik Özelliklerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-12-07)This research was conducted in two forms: multiple choise test and mixed test. This study was carried out to determine whether there is a significant difference between the item difficulty indices, item discrimination ... -
Ayrık Seçenekli Çoktan Seçmeli Testlerin Uygulanabilirliği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aims to examine the applicability of multiple-choice items with discrete options. To achieve this aim, a test consisting of 25 questions was used within the scope of the secondary school mathematics course. While ... -
Bağlanma Stilleri, Cinsiyetçilik ve Benliğin Ayrımlaşmasının İlişki Etiği Üzerindeki Yordayıcı Etkisinde Mizacın Düzenleyici Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-03)Relational ethics, in contextual therapy, refers to the value each partner attributes to the give and take of love, attention, support, care and loyalty in an intimate relationship. This approach ascribes relationship ... -
Bayesci Madde Tepki Kuramı Modellerinde Ölçme Değişmezliğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-01)The aim of this study is to examine measurement invariance in Bayesian IRT models with Bayes factor in simulated data generated under different conditions and to examine measurement invariance in real data with MGCFA and ... -
Bilgisayarda Bireyselleştirilmiş Test Uygulamalarında Maddeyi Yeniden Cevaplayabilmenin Ölçme Hatasına ve Yanlılığına Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)While computerized adaptive testing (CAT) is a preferred form of test practice because of providing more accurate and reliable results with fewer items, it also has some limitations. At the beginning of these restrictions, ... -
Bilgisayarda Bireyselleştirilmiş Testlerde Madde Cevaplama Süresi Yetenek Düzeyi ve Madde Parametreleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-09-28)This research was conducted to examine the relationship between item response time, ability level and item parameters in Computerized Adaptive Test (CAT). For this purpose, real-time CAT was prepared with the 2017 autumn, ...