Başlık için Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 656, listelenen: 112-131
-
Ebeveyn Duygusal Erişilebilirliği ile İyi Oluş Arasındaki İlişkide Duygu Düzenleme Güçlüğünün Aracı Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study examines the mediator role of emotion regulation difficulties in the relationship between university students’ well-being and their parents’ emotional availability. The study group consists of 541 university ... -
Ebeveyn Kaybı Yaşamış Ergenlerde Öznel İyi Oluş, Ebeveynleşme ve Benlik Algısı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study is to determine whether the subjective well-being of high school students who lost a parent due to death is predicted by self-perceptions and parentification. The other aim of the study is to examine ... -
Ebeveyn Medya Aracılığı Stilleri ile Oyun Oynama Bozukluğu Arasındaki İlişkide Kaçış Motivasyonun Aracılık Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The present study aimed to examine the indirect relationship between restrictive mediation styles and gaming disorder via escape motivation and to adapt two scales measuring online gaming motivations and parental mediation ... -
Ebeveynleri Boşanmış Ergenlerin Boşanma Sonrası Yaşama Uyumu
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of the present study is to explore whether resilience in adolescents predict their post-divorce adjustment and to analyze whether there is a significant difference in terms of various demographic variables in ... -
Eğilim Puanları Kullanılarak Abide Çalışmasındaki Maddelerin Değişen Madde Fonksiyonu Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The purpose of this study is to examine whether the items in the Turkish, mathematics and science subtests of the ABIDE 2016 research show differential item functioning (DIF) according to the school type variable before ... -
Eğitim Reformunun Başarısında Etkili Olan Etmenler: BİLSEM Modelinin Politika Nitelikleri Kuramı Bağlamında Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)In this study, the reforms related to BILSEM were analyzed in the context of Policy Attribution Theory in order to determine the factors that were successful in educational reforms. The reforms and innovative practices ... -
Eğitim Ve Okul Yönetiminde Örgütsel Belirsizlikle İlgili Temel Konuları Ele Alan Bilimsel Yayınların Analizi 1990-2016
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The economical, political, social and technological changes which have taken place in the recent years have had an impact on organizations, as much as on individuals, with regard trying to keep up and stay up to date ... -
Eğitim Yönetimi Alanındaki Kuram-Uygulama Boşluğunun Nedenleri ve Çözüm Önerileri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)Theory-practice gap is described as “not to relate or apply the concepts, ideas or theories with professional conditions.” Aim of this study was to explore the reasons and solution suggestions for theory-practice gap in ... -
Eğitim Yönetimi Modelinin Ekolojik Sistemler Kuramı Bağlamında Geliştirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The aim of this study is to develop educational management models for the current and ideal state of the Turkish education system within the context of Bronfenbrenner’s (1979) ecological systems theory. For this purpose, ... -
Eğitim Yönetimi Öğretim Elemanlarının Alanın Bilgisine Dair Epistemik İnançları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)This current study aims at inquiring into and discovering the epistemic beliefs of lecturers working at Educational Administration Departments through qualitative methods. The adopted research design is descriptive ... -
Eğitim Yönetiminin Ontolojik ve Epistemolojik Temellerinin Üretilen ve Tüketilen Kavramlar Üzerinden İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aims to explore the ontological and epistemological foundations of the field of educational administration (EA) through the produced and consumed concepts in the field. For this purpose, the interaction of ... -
Eğitsel Verilerde Weka ve Orange Veri Madenciliği Yazılımlarından Elde Edilen Analiz Sonuçlarının Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)In this study, WEKA and Orange programs, which are frequently used in data mining, are compared based on the classification methods that can be used in data mining in education. The results of the ABIDE exam conducted by ... -
Ergen-Ebeveyn İlişkileri: Bir Model Testi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The purpose of this study is to determine the factors that affect the quality of the relationship between adolescent and their parents. In this context, the effects of spousal support, peer relationship, sibling relationship ... -
Ergenlerde Antisosyal Davranışlar: Koruyucu Faktörler ve Risk Faktörleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Adolescent antisocial behaviors within and out of school contexts that cause significant physical and psychological problems both in adolescence and adulthood are considered significant problem behaviors. Given that studies ... -
Ergenlerde Belirsizliğe Tahammülsüzlük, Öznel İyi Oluş ve Psikolojik Sağlamlığın Yordayıcısı Olarak Koronavirüs Fobisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study is to reveal how intolerance of uncertainty, subjective well-being and psychological resilience of adolescents who experience coronavirus phobia during the coronavirus pandemic are affected. The study ... -
Ergenlerde Sosyal ve Duygusal Öğrenmenin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)This study intended to examine the student and school level factors associated with social and emotional learning (SEL) skills in adolescents. The research group consisted of 3017 high school students selected by random ... -
Ergenlerde Teknoloji Kullanımının Öz-Belirleme Kuramı Temelinde İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-04)The aim of this study is to determine whether adolescents' use of information technologies and their basic psychological needs differ by gender, duration of internet use, purposes of internet use and duration of social ... -
Ergenlerin Kimlik Gelişimi İle Akademik Motivasyon ve Umudun İlişkisinde Psikolojik İhtiyaçların Aracı Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study was to investigate the mediating role of basic psychological needs in the relationship of adolescent identity development, academic motivation and hope. Participants of the study were 480 volunteering ... -
Erkek Toplumsal Cinsiyet Rolü Çatışması, Psikolojik Yardım Arama, Erkekliğe Yönelik Algılanan Tehdit
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)This research aims to develop a scale to measure the gender role conflict of male university students studying in Turkey. It also aims to examine various sociodemographic variables and "Perceived Threats to Manhood" and ... -
Erken Yaşta İngilizce Konuşma Becerisi Öğretimi ve Öğrenme: Bir Karma Desen Araştırması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)With the 4 + 4 + 4 education system English language learning age decreased to the second grade in Turkey and communication skills gained prominence in the renewed English curricula. The aim of this study is to investigate ...