Başlık için Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 598, listelenen: 493-512
-
TIMSS 2015 Türkiye Örnekleminde Erken Matematik Aktiviteleri Modelinin Bölgelere ve Cinsiyete Göre İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The purpose of the study is to investigate the measurement invariance of the early mathematical activities model, which was used in the TIMSS 2015 study and which was created using the home questionnaire applied to the ... -
Timss 2019 4. Sınıf Düzeyinde Yer Alan Maddelerin Değişen Madde Fonksiyonu Açısından İncelenmesİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-10-12)The purpose of this research was to determine whether the multiple-choice items in the mathematics and science subtests at the 4th grade level in the TIMSS 2019 test show Differential Item Function (DIF) by gender and ... -
TIMSS 2019 Matematik Başarısını Açıklayan Değişkenlerin Çok Düzeyli Yapısal Eşitlik Modeli ile İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it is aimed to examine the variables at the student and school level that are expected to affect the mathematics achievement scores of the eighth grade students who participated in the TIMSS 2019 Turkey ... -
TIMSS 2019 MATEMATİK BAŞARI TESTİ VE MATEMATİĞE İLİŞKİN DUYUŞSAL ÖZELLİKLERİN ÖLÇME DEĞİŞMEZLİĞİNİN İNCELENMESİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)TIMSS implementations reveal the knowledge and skills of students in mathematics and science and support countries in improving their education in these fields and predicting their achievements. With the results obtained ... -
Toplam Test Puanı ve Alt Test Puanlarının Kestiriminin Hiyerarşik Madde Tepki Kuramı Modelleri ile Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)In this study, the relationship between subtest and total test was investigated by using hierarchical item response theory models in order to contribute to reliable subtest and total test score estimates. The RMSE and ... -
Travma Yaşamış Üniversite Öğrencilerinde Travma Sonrası Büyümeyi Yordayan Değişkenlerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The purpose of this study is to examine whether there is a significant difference between post-traumatic growth levels according to various demographic characteristics of university students who have experienced trauma, ... -
Türk Halkbilimi Bölümü Lisans Programı Yeterliklerine İlişkin Öğrenci Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-11-13)In this research, it is aimed to explore the qualifications of Turkish Folklore Department undergraduate programs in terms of students perceptions. Survey was used in the research. The undergraduate program of the Turkish ... -
Türkiye ile Brezilya’da Yükseköğretime Geçiş Sistemlerinin Karşılaştırılması ve Brezilya'da Üniversiteye Giriş Sınavlarında Başarıyı Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-11-01)This study aims to examine the educational system in Turkey and Brazil and to identify the similarities and differences in the educational system. At the same time, we sought to analyze the variables that affect the academic ... -
Türkiye ve Almanya'da hizmet öncesi yabancı dil öğretmeni yetiştirme programlarının karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)This study aimed at comparison of Pre-service Education/(Training ) Curriculum of the EFL teachers in Turkey and Germany in terms of their elements and features; determining the similarities and differences and getting the ... -
Türkiye ve Güney Kore Eğitim Sistemlerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-01)The purpose of this research is to examine the historical development stages, organizational structures, administrative and supervision subsystems of educational systems of Turkey and South Korea, the similarities and ... -
Türkiye ve Hollanda İlkokul İngilizce Öğretim Programlarının Karşılaştırmalı İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to reveal the similarities and differences by comparatively examining the basic elements of the Dutch Primary School Foreign Language Teaching Core Program and the Turkish Primary Education English ... -
Türkiye ve Hollanda İlkokul İngilizce Öğretim Programlarının Karşılaştırmalı İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to reveal the similarities and differences by comparatively examining the basic elements of the Dutch Primary School Foreign Language Teaching Core Program and the Turkish Primary Education English ... -
Türkiye ve Iran'daki Bazı Devlet Üniversitelerinde Görev Yapan Öğretim Elemanlarının Örgütsel Güvene İlişkin Görüsleri (Ankara ve Tahran Örneği)
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)Organizational trust has recently been among the subjects that draw attention in the fields of organization and management. This concept, which develops depending more on the human resource in organization, is of great ... -
Türkiye ve Yunanistan’da Yetişkin Eğitimi Sistemi: Karşılaştırmalı Bir İnceleme
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this study, the adult education systems of Turkey and Greece were examined and their similarities and differences were tried to be determined. Some basic concepts and approaches related to adult education are ... -
Türkiye'de Ilköğretim (2002-2011): Hedefler, Eğilimler ve Çözümlemeler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)This study was carried out to identify the changes in the educational indicators related to primary education in Turkey between 2002 and 2011. Fourteen educational indicators were studied and political objectives and their ... -
Türkiye'de PISA Uygulamasına Katılan Öğrencilerin Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Erişimlerinin PISA Sonuçlarını Yordama Düzeyleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this study is to assess the Turkish students’ success in science, mathematics and reading literacy in PISA 2009 and PISA 2012 according to their access and user levels of information and communication ... -
Türkiye'de Yerel Yönetimlerin Eğitim Harcamalarındaki Rolü ve Etkileri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)Recently, countries, organizations, institutions and their management are faced with new situations they had never encountered before because of the rapid changes and development in technology, social, and economic areas ... -
Türkiye'de Yükseköğretimin Uluslararasılaşmasının Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-05)This study aims to evaluate the internationalization of higher education in Turkey. In this qualitative inquiry, descriptive case study method is used. The data were collected through document review and interviews. The ... -
Türkiye'deki Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Fiziksel Özelliklerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this research is to specify physical properties of State Pre-school Education Institutions in Turkey, and makes contributions to improvement works with modern ideas. The descriptive research method is selected. ... -
Türkiye, Finlandiya, İngiltere ve Şili'deki Okul Yöneticiliğine İlişkin Yaklaşımların İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The aim of the study is to investigate approaches to school administration in Turkey and to the school leadership in Finland, England and Chile and to develop a hybrid school management approach to improving school ...