Başlık için Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 598, listelenen: 456-475
-
Sosyal Adalet Liderliği ve Etik İklim Arasındaki İlişkiye Yönelik Öğretmen Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-07)The purpose of this study is to examine the relationship between social justice leadership (SJL) and ethical climate according to the views of teachers working in lower secondary schools. The study was conducted with ... -
Sosyal Adalet Liderliği ve Okul İklimi Arasındaki İlişkiye Yönelik Öğrenci Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The purpose of this research is to examine the relationship between social justice leadership (SJL) and school climate according to the views of students studying in 9th grade at Anatolian High Schools, Anatolian ... -
Sosyal Adalet Liderliği, Okul Yaşam Kalitesi ve Okula Aidiyet Duygusu İlişkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-06)In this study, it is aimed to examine the relationship between social justice leadership, quality of school life and sense of school belonging based on students’ responses. The research is a relational descriptive study. ... -
SOSYAL ADALET LİDERLİĞİ, OKUL YAŞAM KALİTESİ VE OKULA AİDİYET DUYGUSU İLİŞKİSİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-06)In this study, it is aimed to examine the relationship between social justice leadership, quality of school life and sense of school belonging based on students’ responses. The research is a relational descriptive study. ... -
Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programlarının (1924-2018) Çoğulculuk Perspektifinden İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-01)Ensuring different cultures to develop tolerance and empathy towards each other should be one of the aims of the curricula. The curricula not carrying this aim are not compatible with the world getting more and more ... -
Sosyal Medya Bağımlılığının Yordayıcıları Olarak Temel Psikolojik İhtiyaçlar ve Utangaçlık
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This research aims to examine university students’ levels of social media addictions according to such variables as parents’ level of education, the daily social media use time, basic psychological needs, and shyness. The ... -
Sosyal Medya Ortam ve Araçlarının Eğitimde Kullanımına İlişkin Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Görüşleri
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)Technology advances with an unbelievable speed in the global world. Technological advancements offer new instruments and provides occurrence of new methods in order for all disciplines to reach their goal. Today s people ... -
Sosyal Medya Ortam ve Araçlarının Öğrenci Davranışlarına Etkisi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)It was determined that the main purpose of the study should be to present the students , counsellors and school disciplinary committee members views related to the impact of being in social media environments and using ... -
Sözel Olmayan Kapsamlı Zeka Testinin İkinci Versiyonunun Türk ve Arap Kültürüne Uyarlanması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-04)The aim of this research is to perform validity and reliability studies for the adaptation of the second version of Comprehensive Test of Nonverbal Intelligence - CTONI-2 developed by Pearson, Donald, and Wierdeholt (2009) ... -
Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarının Gerçekleştirilmesinde STEM Yaklaşımı: Türk Eğitim Sistemi İçin Politika Önerisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)Once STEM education is considered from an international angle, it is observed that countries differ in terms of several titles and headings found in their STEM policy documents although there exists an apparent consensus ... -
Sürdürülebilir Liderlik ile Öğrenen Örgüt Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-04-30)In this study, the relationship between sustainable leadership behaviors of state school principals of Yozgat province and the behavior of schools as a learning organization is tried to be determined. Another aim of the ... -
Sınav Kaygısına Yönelik Bilişsel Davranışçı Terapi Odaklı Oyunlaştırılmış Kendine YardımUygulamasının Geliştirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The purpose of this study was to develop a desktop/mobile-based application that will enable students to reduce the level of test anxiety they experience by themselves and by playing games using cognitive behavioral therapy ... -
Sınıf Düzeyine, Bölgelere, Okul Türü ve Ders Türüne Göre Not Enflasyonunun İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)In this study, 7th and 8th grade students who were educated in 2015-2016, 2016-2017 and 2017-2018 academic years examined to determine whether there is grade inflation or not and the level of inflation according to grade ... -
Sınıf Öğretmenlerinin Farklılaştırılmış Öğretime Yönelik Yeterlik Ve Uygulama Düzeylerine İlişkin Algıları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)Differentiated instruction is a teaching approach which advocates planning, implementing, and evaluating instruction, diagnosing and addressing the individual characteristics of the students. The purpose of this research ... -
Sınıf Öğretmenlerinin Hayat Bilgisi Programındaki Sürdürülebilir Gelişmeye Yönelik Görüşleri, Yeterlik Algıları ve Uygulamaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The aim of this research is to examine primary school teachers' views, competence perceptions and practices towards sustainable development-oriented education. The study group of the research consisted of classroom teachers ... -
Sınıf Öğretmenlerinin İlkokuma-Yazma Öğretimine İlişkin Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of the present study is to determine the views of elementary school teachers about reading-writing teaching. Mixed method was used in the study. Sample of the study consisted of 151 first grade teachers who ... -
Sınıf Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Ortamları Kullanımlarına Yönelik Öz Yeterlik Algılarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)With the changes in education, there have been developments in strategies, methods, and techniques of learning. Today, education is not limited to classrooms and schools. The fact that educational activities are not ... -
Sınıf Öğretmenlerinin Öğrenmeyi Öğrenme Becerisine İlişkin Görüş ve Yeterlikleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-08-08)This research was conducted to determine the opinions and competences of primary school teachers about learning to learn. The fact that teachers have a high level of competence related to learning to learn, have the necessary ... -
Şans Başarisinin Test Eşitlemeye Etkisinin Farkli Eşitleme Teknikleriyle Araştirilmasi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of the study is to investigate whether guessing is a factor or not to equate English tests by using linear and equipercentile equating with single group design. In addition, it was aimed to equate the scores of ... -
Şans Başarısı Düzeltme ve Kayıp Veri Yöntemlerine Göre Test ve Madde İstatistiklerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The aim of this study is to examine test and item statistics according to chance success correction formulas and methods of coping with missing data. For this purpose, data sets of 500, 1000 and 1500 people consisting of ...