Başlık için Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 598, listelenen: 412-431
-
Performans Değerlendirmede Puanlayıcılar Arası Uyum İle Göz İzleme Sonuçları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-01-02)In this study, the fit between raters, coefficients of fit, generalizability and many facet Rasch were investigated in the performance evaluation process. For this purpose, to evaluate the presentation performance of the ... -
PISA 2003-2018 Uygulamalarında Fen Okuryazarlığını Etkileyen Değişkenlerin Okul ve Öğrenci Düzeyinde İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this study, it was aimed to determine gender, type of program, home facilities, highest professional status of parents, highest level of education of parents on a yearly basis among Turkish students who participated in ... -
PISA 2012 Sonuçlarına Göre Okul Liderliği ve Okul Özerkliğinin Öğrenci Başarısına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)The study aims at examining the effects of school leadership and school autonomy on students’ reading literacy performance in Korea, Mexico and Turkey according to PISA 2012 results. In this context, in Korea, Mexico and ... -
PISA 2018 Okuma Becerileri Testinin Ülkelere ve Cinsiyete Göre Ölçme Değişmezliğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The aim of study is to examine measurement invariance of PISA 2018 reading literacy test across different countries (Turkey, Singapore and the USA) and in terms of gender variable. The research was conducted on 24 items ... -
PISA 2018 Okuma Becerilerini Yordayan Değişkenlere Göre Oluşturulan Gruplarda Ölçme Değişmezliğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The results of PISA, one of the international education researches, are used to make comparisons in different subgroups. In order for the comparisons to be meaningful, it must be proven that the applied measurement tool ... -
PISA 2018 Türkiye Örnekleminde Okuma Okuryazarlık Düzeylerinin Farklı Veri Madenciliği Sınıflandırma Yöntemleri ile İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The purpose of research is to determine the classification accuracy of students' success status and reading skills proficiency levels according to the factors affecting the success of students' reading skills and their ... -
PISA Uygulamalarında Okuma-Matematik-Fen Okuryazarlığı Puanlarındaki Değişimin Çok Değişkenli-Çok Düzeyli Model İle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this research is to determine the variables at school and student level that affect together the maths-reading-science performances of Turkish students that participated in PISA 2009-2012-2015 practices. Within ... -
Polis Meslek Yüksek Okulları Polis Etiği Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)This research was carried out to find out attainability of aimed behavioural objectives in Police Ethics Course Curriculum at Police Vocational Colleges (PVC), the effect of program on students affective characteristics ... -
Polislerin Kişilerarası Problem Çözme Becerileri, Öfke ve Öfke İfade Tarzları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)This descriptive study was conducted to examine interpersonal problem solving skills, anger and anger expression styles of police officers according to their gender, rank, tenure, graduate school and self-esteem levels. ... -
Politik Beceri ile Örgütsel Tükenmişlik İlişkisinin Ortaokul Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre İncelenmesi (Yalova İli Örneği)
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The purpose of this study is to examine the relationship between political skill and organizational burnout with regard to the opinions of the teachers working at state secondary schools in Turkey. Participants were 218 ... -
Posner’ın Program Türlerine Göre Ortaokul İngilizce Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüş Ve Deneyimleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study was conducted to investigate the middle school English language teaching curriculum based on English teachers’ views and experiences according to five concurrent curricula defined by Posner. Employing phenomenological ... -
Probleme Dayalı Öğrenmenin Akademik Başarıya Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)Individuals who are able to solve problems, discuss, examine, lead, and use rather than gather information are needed. In this study we aim to reveal the value of the problem based learning (PBL) approach in which students ... -
Probleme Dayalı Öğrenmenin Başarıya, Öz-Düzenleyici Öğrenme Becerilerine ve Akademik Özgüvene Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The aim of this study is to determine the effects of problem-based learning on academic achievement, self-regulated learning skills, academic self-concept and to identify the views of students about problem-based learning.7th ... -
Psikolojik Danışman Adaylarının Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyonuna İlişkin Değerlendirmeleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The purpose of this study was to investigate the opinions and experiences of the Guidance and Psychological Counseling undergraduate program students about the Individual Counseling Practicum course. In the current study, ... -
Psikolojik Danışman Adaylarının Psikolojik Yardım Almaya İlişkin Tutumları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)This research is a descriptive study examining the attitudes of university students studying in a Psychological Counseling and Guidance Program (PCG). This investigation sought to understand whether demographic characteristics ... -
Psikolojik Danışman Adaylarının, Yüz İfadelerindeki Duyguları Tanıma Becerileri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-06-06)Emotions have an important role in human life, and their focusing on the face, where emotions first appeared in human body, mediates understanding to emotions. The purpose of this study is to examine the ability of the ... -
Psikolojik Danışman Öz Yetkinlik Ölçeğinin Hazırlanması
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)Developing of the Counselor Self-Efficacy Scale, Master Dissertation, Ankara, 2013The purpose of the study was to develop the Counselor Self-Efficacy Scale (PDÖYÖ) and to explore its validity and reliability. This study ... -
Psikolojik Danışmanların Alet Çantasını Geliştirmek: Sözsüz Davranış Eğitimi Programı (Södep)
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Reading nonverbal behavior is important for mental health professionals. It helps clients understand their feelings and intentions. The main objective of this work is to develop a training program for nonverbal behavior ... -
Psikolojik Danışmayı Erken Bırakmanın Danışanlar ve Psikolojik Danışman Adayları Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to investigate the reasons for early withdrawal of the sessions in the counseling services carried out by the undergraduate students of Psychological Counseling and Guidance in the spring term of ... -
PSİKOLOJİK DANIŞMANLARIN ALET ÇANTASINI GELİŞTİRMEK: SÖZSÜZ DAVRANIŞ EĞİTİMİ PROGRAMI (SÖDEP)
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Reading nonverbal behavior is important for mental health professionals. It helps clients understand their feelings and intentions. The main objective of this work is to develop a training program for nonverbal behavior ...