Başlık için Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 656, listelenen: 396-415
-
Öğretim Üyelerinin Lisansüstü Öğrencilerden Beklentilerine İlişkin Nitel Bir Araştırma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-01-03)The purpose of this study is to examine the expectations of faculty members on graduate students. The research was conducted with 12 faculty members working in the Department of Educational Administration in Hacettepe ... -
Öğretimin Denetiminde Kurum Yöneticilerinin Etkililiğine İlişkin Öğretmen Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)This research was made for determining opinions of primary, elementary and high schools’ teachers about institution principal’s efficiency on education’s supervision. Study’s target population consists of 22474 teachers ... -
Öğretimsel liderlik ile öğretmen performansı ilişkisi: Örgütsel destek aracı etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-08-08)In this study, based on the views of 8241 teachers working in primary schools affiliated to the Ministry of National Education (MEB) in eighty-one provinces of Türkiye, the multifaceted relationships between instructional ... -
Öğretmen Adaylarının Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Dersindeki Kavram Yanılgılarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)The purpose of this study was to determine pre-service teachers’ common misconceptions in measurement and evaluation concepts. In accordance with this objective a two-tier multiple choice test which consists of 22 questions ... -
Öğretmen Adaylarının Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (FeTeMM) Entegrasyonuna Yönelik Özyeterlik Algılarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The purpose of the study was to determine the self-efficacy levels of pre-service teachers in STEM-related teaching departments. For this purpose, a scale has been developed by the researchers. After a literature review ... -
Öğretmen Adaylarının Matematiğe Yönelik İmajları, Tutumları ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)This study aims to investigate the images of first- and fourth-year elementary mathematics, science and elementary education teacher candidates about mathematics, mathematicians, mathematics teachers and students, ... -
Öğretmen Adaylarının Öğrenme Sürecinde Yaşadıkları Zorluklar ve Öğrenme Stratejilerini Kullanma Düzeyleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this research is to determine the learning strategies that prospective teachers’ use, to determine whether their levels differ according to various variables, and to get their views on the importance of learning ... -
Öğretmen Eğitiminde İnsan Hakları Eğitimine Yönelik Program Geliştirmeye İlişkin Öğrenci-Öğretim Elemanı Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Based on the views of faculty members and pre-service teachers, this study aimed to conduct a needs assessment for curriculum development in human rights education in teacher education programs. The parallel design ... -
Öğretmen Görüşlerine Göre Okul Müdürlerinin Yönetim Tarzları, Anlam Yaratmaları, Okul Etkililiği ve Okulların Değişime Açıklığı Arasındaki İlişkiler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)With this research, it was tried to determine the relationships between school administrators' management styles, sense making competencies, openness to change and effectiveness of schools. Relational survey model was used ... -
Öğretmen Liderliğinde Liderlik Özyeterliği ve Liderlik Etme Motivasyonunun Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The purpose of this research is to examine the role of leadership self-efficacy and motivation to lead for teacher leadership. The quantitative dimension of the research designed with mixed method is in the correlational ... -
Öğretmen Liderliğine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)This study aimed to reveal the views of administrators and teachers about teacher leadership. This research was designed in descriptive phenomenological design under the qualitative research method. 16 participants that ... -
Öğretmen Mesleki Tükenmişlik Modeli: Psikolojik Esneklik, Yaşamda Anlam ve İşe Bağlılığın Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This study aimed at investigating the relationship between teachers’ occupational burnout, and their psychological flexibility, meaning in life and work engagement. Part of this correlational study, the Teacher ... -
Öğretmen Performansı, Örgütsel Sadakat ve Karizmatik Liderlik Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)This study aims at investigating the multilateral relations among charismatic leadership, organizational loyalty and teacher performance according to the perceptions of teachers at state schools in Ankara. The researcher ... -
Öğretmen ve Yöneticilerin Cam Tavan Algıları ile Örgüt Kültürü Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aims to examine the glass ceiling perceptions of female teachers and education administrators working in preschool, primary and secondary public schools affiliated to the Ministry of National Education (MoNE) ... -
Öğretmen Yetiştirme ve Atanmasına İlişkin Azerbaycan ve Türkiye Yasal Düzenlemelerinin Karşılaştırılması ve Azerbaycan İçin Öneriler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)One of the most important regulations for the development of education systems is the regulations regarding teacher training and appointment. The aim of this research is to examine the regulations on teacher training ... -
Öğretmenlerde Kültürel Zeka, Yaşam Doyumu ve İş Performansı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Teachers play an important role in shaping the future. It is seen that many teachers in Turkey work in different cultural contexts. It has been thought that the differences they have in their cultural intelligence ... -
Öğretmenlerde Yaşamda Anlam, Özgecilik ve Umut
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Abstract This study was conducted to examine the relationship between meaning in life, hope and altruism levels in teachers. Another aim of the research was to examine whether there is a significant difference meaning ... -
Öğretmenlere Göre Okul Müdürlerinin Teknolojik Liderlik Davranışları Ve Bilgi Yönetimini Gerçekleştirme Düzeyleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-12-04)This research aims to examine technological leadership behaviors exhibited by in teachers’ use of technology and school’s knowledge management according to secondary school teachers’ views on the basis of some variables. ... -
Öğretmenlerin Aktivist ve Teknisyen Mesleki Kimliklerinin Psikolojik İyi Oluşları İle İlişkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The purpose of this study is to explore which professional identity teachers adopt and the relationship between the teacher professional identity adopted and pshycological well being in terms of ‘activist’ and ‘technician’ ... -
Öğretmenlerin Bilişsel Esneklik ve Dijital Okuryazarlıklarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aiming to examine teachers’ cognitive flexibility and digital literacy scores, was carried out as a survey research of quantitative methods. Study group of the research consisted of teachers working in pre-schools, ...