Başlık için Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 598, listelenen: 395-414
-
Örgütsel Dışlanma, İşe Yabancılaşma ve Örgütsel Sinizm İlişkisine Yönelik Öğretmen Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)This study aims to examine teachers’ views on the relationship among organizational ostracism, work alienation and organizational cynicism. The study is carried out with the participation of 465 teachers in public secondary ... -
Örgütsel Zekâ Düzeyinin Öğretmenlerin Yenilikçi Çalışma Davranışları Üzerindeki Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aimed at determining schools’ organizational intelligence and teachers innovative work behavior levels, whether there was a difference in terms of various variables (gender, age, education level, branch, ... -
Örneklem Büyüklüğünün Test Eşitlemeye Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)In this study, equating the scores belonging to SBS 8th Grade Math Subtests, which are done in 2011 and 2012, with linear and equipercentile equating methods under the condition of different sample size and suggesting the ... -
Örneklem Büyüklüğünün ve Madde Formatının Sekizinci Sınıf Abide Testlerinin Eşitlenmesine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this study, preservation of same distributions property (SDP) and equity properties in non-equivalent groups common-item design was investigated for true score (True_Sc) and observed score (Obs_Sc) equating. Samples ... -
Özel İlköğretim ve Ortaöğretim Okullarında İnsan Kaynakları Yönetimi Işlevlerinin Gerçekleşme Derecesi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)In this study, the degree of realization of the functions of human resource management in special schools by taking the opinions of teachers working in these schools were examined. The purpose of this study is emphasize ... -
Özel Okullarda Çift Dilli Eğitim Uygulamasında Eş Öğretmenler Arasındaki Çatışma Nedenleri ve Çözüm Yolları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this case study, the reasons of the conflict, in co-teaching practice, and their possible solutions were reviewed. The method of this study is qualitative method. This study was carried out with participation of 37 ... -
Özel Okullarda Görev Yapmakta Olan Yöneticilerin Yetenek Yönetimine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study is to examine the opinions of private school administrators about talent management in Ankara. For this purpose, the thoughts of private school administrators related to talent management concept, ... -
Özel Ortaöğretim Kurumlarında Yöneticilerin İnovasyon Yeterlilikleri İle Örgütsel İmaj Algısı İlişkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The main objective of this study is to determine high schools administrators’ innovation competencies and organizational image perceptions based on the opinions of teachers. The target population of this study was the ... -
Özel ve Devlet Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi 9. ve 12. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The aim of this study is to analyze the problem solving skills of the students of a public vocational and technical Anatolian high school and a private vocational and technical Anatolian High School. In the research, ... -
Pandemi Döneminde Lise Öğrencilerinin Psikolojik Belirtilerinin Yordayıcıları Olarak Öz şefkat ve Sosyal Destek
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)At various times in human history, there have been events that have affected the whole world. The COVID-19 pandemic, which has had an impact worldwide, is a breaking situation that causes severe threats to people's physical ... -
Pandemi Döneminde Mevsimlik Tarım İşçisi Çocukların Okul Terki Riski İle İlişkili Faktörler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The main aim of this research is to examine the subjective well-being, hope, family life satisfaction, school climate, and school dropout risks of seasonal agricultural worker children based on various sociodemographic ... -
Pandemi Sürecinde Yetişkin Bireylerde Yaşamda Anlamı Yordayan Değişkenlerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The purpose of this study was to examine the relationship between meaning in life, psychological vulnerability, authenticity and perceived social support, and the effects of COVID-19 on quality of life in adults aged 18-65 ... -
Parametrik Olmayan Bayes Yöntemiyle Ortak Değişkenlere Göre Yapılan Test Eşitlemelerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-05-05)This research is based on the use of covariates to obtain equated scores with Bayesian nonparametric model. As covariates in the study; gender, mathematics self-efficacy scores and common item scores were used. The distances ... -
Parametrik Ve Parametrik Olmayan Madde Tepki Kuramı Modellerinin Farklı Örneklemler Ve Test Uzunluğunda Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2016)This research aimed to identify, for polytomous data, the effects of independent variables as sample size, sample distribution, the number of items in the test and the number of response categories of items in the test on ... -
Parametrik Ve Parametrik Olmayan Madde Tepki Kuramında Farklı Örneklem Büyüklüklerine Ve Boyutluluklarına Göre Parametre Değişmezliğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this study is to determine the invariance of the estimated parameters in regard to Item Response Theory (IRT) applications within different dimensionality and sample characteristics. To realize this aim, students' ... -
Parametrik ve Parametrik Olmayan Madde Tepki Modellerinin Kestirim Hatalarının Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The purpose of this study is to compare parametric and nonparametric item response theory models under different ability distributions, difficulty distributions, item numbers, and sample sizes. MML, MAP, DC, EH, and NBE ... -
PARAMETRİK VE PARAMETRİK OLMAYAN MADDE TEPKİ KURAMINDA FARKLI ÖRNEKLEM BÜYÜKLÜKLERİNE VE BOYUTLULUKLARINA GÖRE PARAMETRE DEĞİŞMEZLİĞİNİN İNCELENMESİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this study is to determine the invariance of the estimated parameters in regard to Item Response Theory (IRT) applications within different dimensionality and sample characteristics. To realize this aim, students' ... -
Performans Değerlendirmede Puanlayıcılar Arası Uyum İle Göz İzleme Sonuçları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-01-02)In this study, the fit between raters, coefficients of fit, generalizability and many facet Rasch were investigated in the performance evaluation process. For this purpose, to evaluate the presentation performance of the ... -
PISA 2003-2018 Uygulamalarında Fen Okuryazarlığını Etkileyen Değişkenlerin Okul ve Öğrenci Düzeyinde İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this study, it was aimed to determine gender, type of program, home facilities, highest professional status of parents, highest level of education of parents on a yearly basis among Turkish students who participated in ... -
PISA 2012 Sonuçlarına Göre Okul Liderliği ve Okul Özerkliğinin Öğrenci Başarısına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)The study aims at examining the effects of school leadership and school autonomy on students’ reading literacy performance in Korea, Mexico and Turkey according to PISA 2012 results. In this context, in Korea, Mexico and ...