Başlık için Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 656, listelenen: 388-407
-
Öğrenci, Öğretmen Ve Öğretim Programı Açısından Matematik Eğitimi Değerlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-06-29)The purpose of this study is to investigate mathematics educational values of 8th grade middle school students, mathematics teachers and middle school mathematics curriculum. Employing partially mixed concurrent equal ... -
Öğrencilerin Hazırbulunuşluk Düzeyleri ve Tutumları İle Matematiksel Düşünme Becerisi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, the predictive power of factors thought to affect middle school students' mathematical thinking skills was examined. The study group consisted of 6th and 7th grade students studying at two private schools ... -
Öğrencilerin Matematik Öğrenme Düzeylerinin Ardışık Olarak Birbirini Yordama Gücü İle Öğrenme Eksiklerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this research is to determine prediction strengths of the successive learning levels at primary and secondary schools for the learning area of ‘’Numbers and Operations’’ included in the mathematics curriculum ... -
Öğrencilerin PISA Matematik Başarılarının Yordanmasında Veri Madenciliği Yöntemlerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-01-31)The purpose of this study is to examine the performance of Naive Bayes, nearest neighborhood, artificial neural networks, and logistic regression analysis in terms of sample size and test-data ratio in classifying students ... -
Öğretim Elemanlarının Algıladıkları Örgütsel Destek Düzeyinin Örgütsel Bağlılıkları Üzerine Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)In this study it is aimed (1) to examine the effect of perceived organizational support on organizational commitment and it s sub dimensions (affective, normative and continuance commitment) and (2) to compare perceived ... -
Öğretim Elemanlarının Algılarına Göre Örgütsel Sinizm İle Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)In the current study, it was aimed to investigate the relationship of organizational cynicism and burnout of the academicians working in different faculties of four state universities located in Ankara. The participant ... -
Öğretim Elemanlarının Örgütsel Demokrasi Algıları İle Örgütsel Sinizm Düzeyleri Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)In this study, it was aimed to analyze the relationship of organizational democracy and organizational cynicism of the academic staff. Research population consists of academicians who are working in different faculties of ... -
Öğretim Liderliği, Mesleki İşbirliği, Kolektif Sorumluluk ve Akademik Başarı Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)In this study, it is aimed to examine the relationship between these three variables at school level, namely the instructional leadership behavior of school principals, teacher collaboration and collective responsibility ... -
Öğretim Üyelerinin Lisansüstü Öğrencilerden Beklentilerine İlişkin Nitel Bir Araştırma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-01-03)The purpose of this study is to examine the expectations of faculty members on graduate students. The research was conducted with 12 faculty members working in the Department of Educational Administration in Hacettepe ... -
Öğretimin Denetiminde Kurum Yöneticilerinin Etkililiğine İlişkin Öğretmen Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)This research was made for determining opinions of primary, elementary and high schools’ teachers about institution principal’s efficiency on education’s supervision. Study’s target population consists of 22474 teachers ... -
Öğretimsel liderlik ile öğretmen performansı ilişkisi: Örgütsel destek aracı etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-08-08)In this study, based on the views of 8241 teachers working in primary schools affiliated to the Ministry of National Education (MEB) in eighty-one provinces of Türkiye, the multifaceted relationships between instructional ... -
Öğretmen Adaylarının Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Dersindeki Kavram Yanılgılarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)The purpose of this study was to determine pre-service teachers’ common misconceptions in measurement and evaluation concepts. In accordance with this objective a two-tier multiple choice test which consists of 22 questions ... -
Öğretmen Adaylarının Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (FeTeMM) Entegrasyonuna Yönelik Özyeterlik Algılarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The purpose of the study was to determine the self-efficacy levels of pre-service teachers in STEM-related teaching departments. For this purpose, a scale has been developed by the researchers. After a literature review ... -
Öğretmen Adaylarının Matematiğe Yönelik İmajları, Tutumları ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)This study aims to investigate the images of first- and fourth-year elementary mathematics, science and elementary education teacher candidates about mathematics, mathematicians, mathematics teachers and students, ... -
Öğretmen Adaylarının Öğrenme Sürecinde Yaşadıkları Zorluklar ve Öğrenme Stratejilerini Kullanma Düzeyleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this research is to determine the learning strategies that prospective teachers’ use, to determine whether their levels differ according to various variables, and to get their views on the importance of learning ... -
Öğretmen Eğitiminde İnsan Hakları Eğitimine Yönelik Program Geliştirmeye İlişkin Öğrenci-Öğretim Elemanı Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Based on the views of faculty members and pre-service teachers, this study aimed to conduct a needs assessment for curriculum development in human rights education in teacher education programs. The parallel design ... -
Öğretmen Görüşlerine Göre Okul Müdürlerinin Yönetim Tarzları, Anlam Yaratmaları, Okul Etkililiği ve Okulların Değişime Açıklığı Arasındaki İlişkiler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)With this research, it was tried to determine the relationships between school administrators' management styles, sense making competencies, openness to change and effectiveness of schools. Relational survey model was used ... -
Öğretmen Liderliğinde Liderlik Özyeterliği ve Liderlik Etme Motivasyonunun Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The purpose of this research is to examine the role of leadership self-efficacy and motivation to lead for teacher leadership. The quantitative dimension of the research designed with mixed method is in the correlational ... -
Öğretmen Liderliğine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)This study aimed to reveal the views of administrators and teachers about teacher leadership. This research was designed in descriptive phenomenological design under the qualitative research method. 16 participants that ... -
Öğretmen Mesleki Tükenmişlik Modeli: Psikolojik Esneklik, Yaşamda Anlam ve İşe Bağlılığın Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This study aimed at investigating the relationship between teachers’ occupational burnout, and their psychological flexibility, meaning in life and work engagement. Part of this correlational study, the Teacher ...