Başlık için Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 594, listelenen: 340-359
-
Ortaöğretim Okul Yöneticilerinin Örgütsel/Yönetsel Değerlerinin Okul Toplumuna Yansımaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The purpose of this study is to ascertain the perceptions of school principals, teachers, and students regarding the reflection of secondary school principals' organizational values within the school society. Conducted ... -
Ortaöğretim Öğretmenlerinin Eğitimde Dijital Dönüşümden Yararlanma Düzeylerinin Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)This study aims to determine the level of benefiting from digital transformation on education for secondary education teachers. The fourth industrial revolution, which is accepted as the pioneer of digital transformation, ... -
Ortaöğretimde Eğitim Hakkı İhlallerine İlişkin Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri: Bir Durum Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aims to determine students’ and teachers’ views on the causes and effects of violations of the right to education in secondary-level education. This study was conducted through a descriptive case study, a research ... -
Ortaöğretime Geçiş Sınavlarında Ölçme Değişmezliği ve Dmf’nin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The aim of this study is to examine the measurement invariance and changing item function of the verbal part Turkish subtest of secondary education transition exams in terms of gender and school type variables, respectively. ... -
Ortaöğretime Geçişte Kullanılan Ortak Sınavların Değişen Madde Fonksiyonu Açısından Kitapçık Türlerine Göre Farklı Yöntemlerle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)In the context of this study, whether the items of TEOG Common Exam include Differential Item Functioning (DIF) or not in terms of booklet types were investigated. DIF analyses were carried out by using Mantel-Haenszel ... -
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SINAVLARINDA ÖLÇME DEĞİŞMEZLİĞİ VE DMF’NİN İNCELENMESİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The aim of this study is to examine the measurement invariance and changing item function of the verbal part Turkish subtest of secondary education transition exams in terms of gender and school type variables, respectively. ... -
Otantik Liderlik ile Duygusal Emek İlişkisi: Akademik İyimserlik, Duygusal Bağlılık ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışının Aracılık Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, the multiple mediating effects of teacher academic optimism, affective commitment and organizational citizenship behavior variables on the relationship between principal authentic leadership and teachers’ ... -
Otizm Sosyal Beceriler Profili Ölçeğinde Puanlayıcılar Arası Güvenirliğin Klasik Test Kuramı ve Genellenebilirlik Kuramına Göre Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)In this study, interrater reliability was compared based on classical test theory and generalizability theory according to the scores which were obtained from five raters’ ratings with Autism Social Skills Profile. Levels ... -
Otizm Spektrum Bozukluğu Tanısı Olan ve Olmayan Çocuğa Sahip Ebeveynlerde Aile Yaşam Kalitesi ve Psikolojik Esneklik
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This research is a correlational survey study examining the family quality of life perceptions and psychological flexibility levels of parents who have children with and without autism spectrum disorder. The aim of the ... -
Öğrenci Başarısına Okul Etkisinin Araştırılması: Tımss 2015 Türkiye Verisine Göre Çok Düzeyli Bir Analiz
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)This study was conducted to investigate the effect of schools on student achievement in the context of some school-level variables. The research is a descriptive study in sense of correlational model. In this study, school ... -
Öğrenci ve Mezun Psikolojik Danışman Gruplarında Çeyrek Yaşam Krizinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The quarter life crisis, which refers to the ups and downs between adolescence and adulthood, which is also called emerging adulthood, has to do with developmental challenges and tasks experienced by individuals in the ... -
Öğrenci ve Öğretme-Öğrenme Süreci Özelliklerinin Fizik Dersi Öğrenme Düzeyini Yordama Gücü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)This study aims to determine (1) the prediction strength of student and teaching-learning processes on the learning level of physics course, (2) whether these variables are significantly differing from school achievement ... -
Öğrenci, Öğretmen ve Okul Özelliklerinin Öğrencilerin TEOG Matematik Başarıları Üzerindeki Etkilerinin Hiyerarşik Doğrusal Modelle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The aim of this study is analyzing whether there is a relationship between students, teachers and characteristics of a school in Maths points gotten in the first session of TEOG, the exam for passing from secondary school ... -
Öğrenci, Öğretmen Ve Öğretim Programı Açısından Matematik Eğitimi Değerlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-06-29)The purpose of this study is to investigate mathematics educational values of 8th grade middle school students, mathematics teachers and middle school mathematics curriculum. Employing partially mixed concurrent equal ... -
Öğrencilerin Matematik Öğrenme Düzeylerinin Ardışık Olarak Birbirini Yordama Gücü İle Öğrenme Eksiklerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this research is to determine prediction strengths of the successive learning levels at primary and secondary schools for the learning area of ‘’Numbers and Operations’’ included in the mathematics curriculum ... -
Öğrencilerin PISA Matematik Başarılarının Yordanmasında Veri Madenciliği Yöntemlerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-01-31)The purpose of this study is to examine the performance of Naive Bayes, nearest neighborhood, artificial neural networks, and logistic regression analysis in terms of sample size and test-data ratio in classifying students ... -
Öğretim Elemanlarının Algıladıkları Örgütsel Destek Düzeyinin Örgütsel Bağlılıkları Üzerine Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)In this study it is aimed (1) to examine the effect of perceived organizational support on organizational commitment and it s sub dimensions (affective, normative and continuance commitment) and (2) to compare perceived ... -
Öğretim Elemanlarının Algılarına Göre Örgütsel Sinizm İle Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)In the current study, it was aimed to investigate the relationship of organizational cynicism and burnout of the academicians working in different faculties of four state universities located in Ankara. The participant ... -
Öğretim Elemanlarının Örgütsel Demokrasi Algıları İle Örgütsel Sinizm Düzeyleri Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)In this study, it was aimed to analyze the relationship of organizational democracy and organizational cynicism of the academic staff. Research population consists of academicians who are working in different faculties of ... -
Öğretim Liderliği, Mesleki İşbirliği, Kolektif Sorumluluk ve Akademik Başarı Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)In this study, it is aimed to examine the relationship between these three variables at school level, namely the instructional leadership behavior of school principals, teacher collaboration and collective responsibility ...