Başlık için Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 598, listelenen: 314-333
-
Okullarda Örgütsel Yaratıcılık ve Yönetsel İnovasyona İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this study is to examine the outlook of the relationship between organizational creativity and managerial innovation at schools based on teachers’ perceptions. Additionally, it is examined that level of ... -
Okullarda Sağlık Yönetiminin ve Gelecek Beklentilerinin Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi: (Çankaya İlçesi Yatılı Liseler Örneği)
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to investigate the effect of school health management on students’ academic achievements and future expectations. There is a statistically significant relationship between health and future ... -
Okulöncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden 5-6 Yaş Çocuklarının Korunum Kavramını Kazanma Düzeyleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The aim of this study is to determine the conservation levels of 5-6 year old children in preschool educational institutions. In this study, number, length, volume (liquid), and area conservations were investigated. The ... -
Okuma Becerilerine Yönelik Yanıt Doğruluğu ve Yanıt Sürelerinin Hiyerarşik Modellenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-06)In the current study, it is aimed to estimate and interpret the person and item parameters related to the abilities and speed of students in reading skills and to evaluate the level of fit of the behaviors exhibited by ... -
Ortak Değişkenlerin Özelliklerine Göre Kernel Eşitleme Sonuçlarının Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this research, “What kind of covariate should we use in NEC design?” search for an answer to the question. For this purpose, the path model in which the mean score and equating errors equating with Kernel are internal, ... -
Ortak Maddelerin Değişen Madde Fonksiyonu Gösterip Göstermemesi Durumunda Test Eşitlemeye Etkisinin Farklı Yöntemlerle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)The purpose of this study to compare the results of equating methods based on Item Response Theory when all the anchor items showing or not showing gender based uniform DIF. In the study the effect of items with DIF on ... -
Ortaokul 5. Sınıf Matematik Dersi Öğretim Programının Stake’in Uygunluk-Olasılık Modeline Göre Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017-12)The basic aim of the present study was to evaluate the middle school fifth grade math curriculum, which was applied as of 2013-2014 academic year, according to Stake’s Congruence-Contingency Model in terms of antecedents, ... -
Ortaokul 5.Sınıf Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this research is to evaluate the 5th Grade Science Curriculum, first implemented in 2017-2018 academic year, according to teachers’ opinions. The sample consisted of 400 science teachers in 244 secondary ... -
Ortaokul İngilizce Ders Kitaplarında Evrensel Değerlerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)In this study, the level of emphasis on universal values in coursebooks of English course which prepares students for the global world was analyzed. Survey method was used in this study. Data were collected with document ... -
Ortaokul İngilizce Öğretmenlerinin Öğretim Programına Bağlılıklarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-08)Fidelity of the curriculum is the practice of the curriculum by the program practitioners without changing the original. When changes related to programs are made, looking at only the program’s results is not enough and ... -
Ortaokul Öğrencilerinde Dijital Oyun Bağımlılığının Psikolojik İyi oluş, Yaşam Doyumu ve Öz-Yeterlikle İlişkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-11-02)This study aims to examine digital game addiction in middle school students in terms of personal variables such as gender, duration of owning digital devices, and primary purposes of using digital devices, as well as ... -
Ortaokul Öğrencilerine Verilen Matematik Ödevleri Hakkında Öğrenci, Öğretmen Ve Veli Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-07-31)Study aimed to reveal mathematics homework implementations in middle schools, kinds of parents’ involvement in homework and feedback given to homework. Study also attempted to investigate students’, mathematics teachers’, ... -
Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Görsel Mesleki İlgi Envanterinin Geliştirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-06)The aim of this research, based on Holland's Personality Theories, is to develop the Visual Vocational Interest Inventory to help secondary school students recognize their vocational interests. Since the existing interest ... -
Ortaokul Öğretmenlerinin Program Okuryazarlık Düzeyleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)In this research, curriculum literacy levels of teachers working at secondary school are aimed to examine. This study is performed with Turkish, Math, Social Studies, and Science teachers. During the study, 311 teachers ... -
Ortaokul Son Sınıf Öğrencilerinin Matematik Başarısını Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi: Nijer-Zinder Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)This work aims at putting forth the effects of personal, sosioeconomic and attitude factors and the level of effect for each factor on the performance of final yers students i the junior high school in mathematics. The ... -
Ortaokul Yöneticilerinin Kullandıkları Etkileme Taktiklerine İlişkin Öğretmen Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this research is to reveal the influence tactics adopted by the school principals and deputy principals working in the official secondary schools of Kırıkkale city center and its districts to activate the ... -
Ortaokul Zeka Oyunları Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)This research has been practiced in order to determine teachers' and students' remarks about the instruction schedule of Intelligent Games, which is taught at secondary school grade as elective course at state schools ... -
Bir Ortaokulun Zeki Okul Özelliklerinin Öğretmen ve Yönetici Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi: Durum Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this study is to reveal to what extent nine types of intelligence constituting an intelligent school and the dimensions of each type of intelligence exist in a secondary school. The model of the research is ... -
Ortaöğretim 9.Sınıf İngilizce Dersi Öğretim Programına Yönelik Öğretmen Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The basic aim of this study is to gather information about the learning outcomes, content(theme), teaching-learning process, evaluation and general characteristics on the Renewed Secondary Education 9 th Grade English ... -
Ortaöğretim İngilizce Öğretmenlerinin Programı Bağlılıkla Uygulama Durumlarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study was to investigate the fidelity of 2018 secondary school English curriculum implementation and affecting factors, through the views of the teachers. Employing embedded single case study design that ...