Başlık için Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 598, listelenen: 304-323
-
Okul Yöneticilerinin Öğretmenlere İlişkin İnsan Doğası Varsayımları ve Sergiledikleri Yönetim Tarzları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)This study aims to investigate school principals’ human nature assumptions for teachers and their management styles as pursuit by teachers. This is a descriptive study utilizing the survey model. The population of the study ... -
Okul Yöneticilerinin Plazma Liderlik Davranışlarının ve Öğrencilerin Vatandaşlık Algılarının Mekânsal Analiz Yöntemiyle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-07-26)This research aims to analyse the levels related to the plasma leadership behaviours of the school administrators in secondary education institutions (in high schools) and the citizenship perceptions of the students ... -
Okul Yöneticilerinin Yetiştirilmesine ve Atanmasına İlişkin Benimsenen Modellerin Karşılaştırılması (Türkiye, Fransa, Danimarka Ve İngiltere Örneği)
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)In this study, training and appointment practices of school administrators wereanalyzed comparativ Turkey, France, Denmark and England After analyzing the training and appoinment practises of school administrators in France, ... -
Okul Yönetiminde Hakim Olan Paradoksları Yönetme
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The aim of this research is to examine the paradoxes faced, the sources of these paradoxes and how the administrators manage these paradoxes in school administration. In this study, mixed methods were used. Interviews were ... -
Okul yönetişimi ile okul iklimi arasındaki ilişkinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)This study aimed to find out the relationship between school governance and school climate. The opinions of teachers working in public and special high schools located in the central distincts of Kayseri were analyzed in ... -
OKUL YÖNETİCİLERİNİN KUANTUM LİDERLİK DAVRANIŞLARININ YÖNETİM TARZLARINA VE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIK DÜZEYİNE ETKİSİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-07)This study investigated the relationships among school administrators’ quantum leadership, management styles and teachers’ organizational commitment. The study also examined whether participants’ perceptions differed ... -
Okula Yönelik Tutum ve Okul Algısının Öğrencilerin Okulu Kırma Davranışı İle İlişkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-01-30)The purpose of this study is to determine the possible sources of school truancy behaviors experienced in schools and to ensure to take measures for mitigating this problem by determining the incidence in schools. For this ... -
Okuldan İşe Başarılı Geçişte Bağlamsal ve Psikososyal Yordayıcılar
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The purpose of this study was to test part of the school-to-work transition model, developed based on the psychology of working theory, to address the role of contextual factors (economic constraints and marginalization) ... -
Okuldan İşe Geçiş Becerileri Geliştirme Programının Kariyer Uyumu ve Kariyer İyimserliğine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The purpose of this study is to examine the effectiveness of the School-to-Work Transition Skills Development Program (SWTSDP) on senior year university students’ career adaptability and career optimism. In line with this, ... -
Okullarda Ayrılma, Kayıtsız Kalma, Muhalefet ve Sadakat İle Örgütsel Adalet İlişkisinde İş Doyumunun Aracı Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-12-10)The aim of this study is to examine the multi-directional relations between organizational justice, job satisfaction and behaviours of exit, voice, loyalty and neglect according to the opinions of teachers working in state ... -
Okullarda Örgütsel Yaratıcılık ve Yönetsel İnovasyona İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this study is to examine the outlook of the relationship between organizational creativity and managerial innovation at schools based on teachers’ perceptions. Additionally, it is examined that level of ... -
Okullarda Sağlık Yönetiminin ve Gelecek Beklentilerinin Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi: (Çankaya İlçesi Yatılı Liseler Örneği)
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to investigate the effect of school health management on students’ academic achievements and future expectations. There is a statistically significant relationship between health and future ... -
Okulöncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden 5-6 Yaş Çocuklarının Korunum Kavramını Kazanma Düzeyleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The aim of this study is to determine the conservation levels of 5-6 year old children in preschool educational institutions. In this study, number, length, volume (liquid), and area conservations were investigated. The ... -
Okuma Becerilerine Yönelik Yanıt Doğruluğu ve Yanıt Sürelerinin Hiyerarşik Modellenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-06)In the current study, it is aimed to estimate and interpret the person and item parameters related to the abilities and speed of students in reading skills and to evaluate the level of fit of the behaviors exhibited by ... -
Ortak Değişkenlerin Özelliklerine Göre Kernel Eşitleme Sonuçlarının Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this research, “What kind of covariate should we use in NEC design?” search for an answer to the question. For this purpose, the path model in which the mean score and equating errors equating with Kernel are internal, ... -
Ortak Maddelerin Değişen Madde Fonksiyonu Gösterip Göstermemesi Durumunda Test Eşitlemeye Etkisinin Farklı Yöntemlerle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)The purpose of this study to compare the results of equating methods based on Item Response Theory when all the anchor items showing or not showing gender based uniform DIF. In the study the effect of items with DIF on ... -
Ortaokul 5. Sınıf Matematik Dersi Öğretim Programının Stake’in Uygunluk-Olasılık Modeline Göre Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017-12)The basic aim of the present study was to evaluate the middle school fifth grade math curriculum, which was applied as of 2013-2014 academic year, according to Stake’s Congruence-Contingency Model in terms of antecedents, ... -
Ortaokul 5.Sınıf Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this research is to evaluate the 5th Grade Science Curriculum, first implemented in 2017-2018 academic year, according to teachers’ opinions. The sample consisted of 400 science teachers in 244 secondary ... -
Ortaokul İngilizce Ders Kitaplarında Evrensel Değerlerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)In this study, the level of emphasis on universal values in coursebooks of English course which prepares students for the global world was analyzed. Survey method was used in this study. Data were collected with document ... -
Ortaokul İngilizce Öğretmenlerinin Öğretim Programına Bağlılıklarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-08)Fidelity of the curriculum is the practice of the curriculum by the program practitioners without changing the original. When changes related to programs are made, looking at only the program’s results is not enough and ...