Başlık için Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 594, listelenen: 264-283
-
Matematik Başarısını Etkileyen Duyuşsal Özelliklerin Yem ve Mars Yöntemleri ile İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The aim of the study is to examine the affective characteristics that affect mathematics achievement with Structural Equation Modeling and MARS data mining methods. Structural Equation Modeling is a model that requires ... -
Matematik Eğitiminde Matematik Tarihinin Kullanılmasının Farklı Bakış Açılarından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of the study is to investigate the reflections of the history of mathematics from the perspectives of the middle school students (6th-8th grade), mathematics teachers, mathematics/mathematics education faculty ... -
Meslek Seçiminde Toplumsal Cinsiyet Rolü Tutumları, Aile Desteği ve Kariyer Kararı Yetkinlik Beklentisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The aim of this research is to determine how family support in high school students' career choices affect the relationships between gender role attitudes and career decision self-efficacy. It was also investigated whether ... -
Mesleki ve Teknik Eğitimde Program Geliştirme ve Eğitim Programına İlişkin Öğretmenler Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of the present study was to investigate the teachers’ opinions about the theoretical and practical aspects of curriculum and curriculum development process in vocational and technical education. Employing ... -
Mesleki ve Teknik Eğitimde Yöneticilerin Glokal Liderlik Davranışları İle Paydaşlarla Etkileşiminin Sosyal İlişki Ağı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study, which analyzes the level of realization of the glocal leadership behaviors of the managers in the vocational and technical education process and their interactions with the stakeholders, was carried out in the ... -
Mesleki ve Teknik Lise Öğrencilerinin İnsana Yakışır İş Algılarının Yordayıcı ve Sonuç Değişkenleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The main purpose of this study is to test a model for the future decent work perceptions of vocational and technical high school students based on the Psychology of Working Theory. The study was conducted with a total of ... -
Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumlarının Finansmanı: Ankara İli Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-05)The aim of this research is to reveal the financial sources, problems that encountered in practice, and solutions of vocational and technical secondary education institutions in Turkey. It was designed as a ‘jumbled single ... -
Mevsimlik Tarım İşçisi Çocukların Eğitim Hakkına Erişim Durumları ve Sosyal Beceri Yeterliliklerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Belirlenmesi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)In this study, seasonal agricultural workers (children) status of access to educational right and social skill competencies were investigated via teachers views. The aim of this study is to stress the difficulties the ... -
Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Bilişim Ağı’nda Bulunan Biyoloji Dersi Elektronik İçeriklerinin Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Besides the hardware and software components of the FATİH Project, one of the most important components is the EBA platform where e-content is published. In this platform, there are e-contents for the educational programs. ... -
Milli Eğitim Bakanlığı’na Bağlı Yurt Dışı Okulların Swot Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)One of the most important factors of strategic planning is the situation analysis through which an institution is guided for evaluating its inner and external environment. In all the ways of situation analyzing, SWOT ... -
Milli Eğitim Şuralarında Öğretmen Yetiştirmeye İlişkin Görüşler, Kararlar ve Önerilerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-08-03)This study aims to investigate the opinions, decisions and the suggestions related to the teacher education in National Supreme Education Committee Meetings in a meaningful whole within a historical process. This study was ... -
Millî Eğitim Bakanlığı Stratejik Planlarının Hedefleri Açısından İncelenmesi ve Uygulamaya Dönük Yansımalarının Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this research, it has been aimed to examine the Turkish education system in terms of the Strategic plans of the Ministry of National Education (MONE) and to evaluate and discuss related to the performance values. In the ... -
Moğolistan ve Türkiye Ortaöğretim Sistemlerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)A comparative study is crucial when comparing similarities and differences between education systems and finding solutions for certain educational issues. As secondary education plays a vital role in a country’s education ... -
Müfettiş ve Müdürlerin Ders Denetimi Uygulamalarının Çağdaş Denetim Özellikleri ve İlkeleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-04-06)In this research, it was aimed to evaluate the suitability of course supervision performed by supervisors between 1999 and 2014, and he suitability of course supervision performed by administrators after 2014 to contemporary ... -
Mülteci Çocukların Psikolojik Sağlamlıkları ve Kültürlenme Stratejileri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The aim of the study was to examine the psychological resilience of the Syrian refugee children (11-18 ages) and their acculturation strategies.The quantitative data were collected from 957 Syrian refugee children and the ... -
Mültecilerin Sosyal İçerilmeleri Bağlamında Eğitime Erişmelerinde Yaşanılan Problemler ve Çözüm Önerileri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-12-28)The purpose of this research is to reveal the problems faced by and solution proposals of teachers, counselors/psychological counselors and managers working in educational institutions with students of different nationalities ... -
Mınnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri İçin Makine Öğrenmesi Temelli Bireyselleştirilmiş Bilgisayarlı Test Uygulamasının Geliştirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study highlights adaptive tests in a computer environment that offered individual differences. MMPI, which has 13 factors and 566 items and an important place in personality tests, has been studied in this context. ... -
Nedelsky, Sınır Grup ve Karşıt Gruplar Standart Belirleme Yöntemlerinin Norma Dayalı Değerlendirmelerle Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-09-09)In this research, the relationship between cut-off scores obtained from Nedelsky, borderline group, contrasting group and norm referenced assessment; T score was examined. Also, it was examined the percentage of students ... -
Norm ve Ölçüt Dayanaklı Değerlendirmelerin Karşılaştırılmasına İlişkin Bir Çalışma
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)This correlational research model investigates that whether the decisions based on norm and criterion referenced assessment change by the type of assessment.In the first phase of data collection, the multiple choice ... -
Oecd Ülkeleri İle Türkiye'nin Eğitim Harcamalarının Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this study is to analyze the relationship between Turkey and the selected OECD countries related to educational expenditures and academic success. The content of this study consists of the selected 5 countries ...