Başlık için Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 656, listelenen: 166-185
-
Genelleştirilmiş Tahmin Denklemleri ve Regresyon Yöntemi İle Başarı Kestiriminde Karşılaştırılması
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)In this research, the purpose is to compare the efficiency of generalized estimating equations (GEE) with fixed effect logistic regression (FELR) method for the analysis of clustered binary data variable in terms of different ... -
Gerçek ve Üretilmiş Veri Setlerinde Çok Boyutlu Bireyselleştirilmiş Bilgisayarlı Test Uygulama Sonuçlarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)This study aims to develop a multi-dimensional computerized adaptive test (MCAT) that measures grammar and vocabulary knowledge as well as general ability of the students attending Anadolu University School of Foreign ... -
Gerçekçi Matematik Eğitiminin 9. Sınıf Matematik Dersi Öğretiminde Başarıya Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to find out the effects of lesson activities which based on Realistics Mathematcis Education (RME) on students’ mathematical success. The study group was selected by non-random sampling method. ... -
Gerçeklik Şoku İle Örgütsel Tükenmişlik İlişkisinin Resmi Liselerde Görev Yapan Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi (Muş İli Örneği)
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017-04)This study aims to investigate the relationship between reality shock and organizational burnout regarding opinion of highschool teachers. Participants were 755 teachers who works at state highschool in Muş central district. ... -
Gey ve Lezbiyenlerde Açılma Süreci: Nitel Bir Araştırma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)This qualitative study aimed to comprehensively examine the process of coming-out by gays and lesbians in a holistic manner. Qualitative research design was used in order to reflect the individual experiences of gays and ... -
Göçmenlerle İlgili Eğitim Politikaları: Türkiye ve Almanya Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)Education is the most basic human right that enables individuals to participate in society equally regardless of their legal status. Therefore, the fact that the increase in the number of people who have to leave their ... -
Görsel Tasarım İlkelerine Göre Hazırlanmış Çalışma Yapraklarının Öğrencilerin Öğrenme Ürünleri Üzerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this study, it is aimed to examine the effect of English worksheets designed in accordance with the visual design principles used in higher education on English teaching. Partially mixed sequential dominant status design ... -
Göz İzleme Yönteminden Elde Edilen Ölçümler ile Test ve Madde İstatistikleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The aim of this research is to examine the relationships between time, location and count-oriented visual measurements obtained from a wearable eye tracker and test and item statistics. With this purpose, first of all, an ... -
Gözlenen Gruplara ve Örtük Sınıflara Göre Belirlenen Değişen Madde Fonksiyonunun Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)Reference and focal groups are formed by generally regarding manifest variables (for example; gender) while differential item functioning (DIF) being examined. It is assumed that responses, by individuals to the item, ... -
Grup İçi Varyanslar Heterojen Olduğunda Çok Düzeyli Madde Tepki Modelinin Bayes Yaklaşımı ile Modellenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)In educational and behavioral sciences, it is very common to work with hierarchical data structures where individuals are nested in upper-level units such as schools, neighborhoods etc. Hierarchical data are even inevitable ... -
Günlüklerle Desteklenmiş Araştırmaya Dayalı Öğretim Stratejisinin Biyoloji Programı Öğrenme Çıktıları Üzerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-02-23)In this study, it is aimed to examine the effect of journal assisted inquiry-based biology teaching (JAIBBT) on the learning outcomes of secondary school biology curriculum. The study was carried out with 73 students ... -
Hacettepe Üniversitesi’nde Çalışan Araştırma Görevlilerinin Psikolojik İyi Oluş Düzeylerinin Yordanması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The purpose of this study was to examine whether psychological well-being level of research assistants working at Hacettepe University was significantly predicted by their gender, type of employment (cadre), levels of ... -
Hayat boyu öğrenme becerilerinin İngilizce dil öğretim süreçlerine yansıtılması: İngilizce öğretmenlerinin görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The purpose of this study was to investigate English teachers’ opinions about the reflection of lifelong learning skills in English language teaching process. Employing the phenomenology design, which is one of the qualitative ... -
Heteroseksüel Çiftlerde Cinsiyetçilik Türleri ile Yakın İlişki Şiddeti Arasındaki İlişkide Baskınlık Düzeyinin Aracı Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aimed to examine the mediation role of dominance in the relationship between ambivalent sexism and intimate partner violence in heterosexual dyads and to adapt the Dominance Scale into Turkish. The design was a ... -
Hizmet Öncesi İngilizce Öğretmen Eğitiminde Çok Kültürlü Eğitime Yönelik Bir Olgu Bilim Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)This purpose of this study was to analyze pre-service English teachers’ opinions about multicultural education, to determine perceptions of multicultural efficacy and experiences related to multicultural education. For ... -
Hizmet Öncesi Öğretmen Adaylarının Çok Kültürlü Eğitim Algıları ve Mesleki Hazırlık Düzeylerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study was conducted in order to examine the multicultural education perceptions and professional preparation levels of pre-service teacher candidates and was carried out with mixed research method and partial mixed ... -
Hizmet Öncesi Öğretmen Adaylarının Çok Kültürlü Eğitim Algıları ve Mesleki Hazırlık Düzeylerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study was conducted in order to examine the multicultural education perceptions and professional preparation levels of pre-service teacher candidates and was carried out with mixed research method and partial mixed ... -
Hlm ve Ysa Yöntemlerinin Pısa 2018 Okuduğunu Anlama Becerilerini Yordama Düzeylerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-10)In this research, it is aimed to compare hierarchical linear modeling and artificial neural network estimation methods in predicting students' reading literacy in the Program for International Student Assessment (PISA) ... -
Hofstede’in Kültür Boyutları Bağlamında Okul Kültürünün İnşası: Fenomenolojik Bir Araştırma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this research is to examine the organizational culture, school culture and the factors that make up school culture, the role of internal and external stakeholders in school culture, the strength and weakness ... -
Hong Kong ve Türkiye Temel Dil Eğitim Programlarının Okuma - Yazma Becerileri Açısından Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)This study aims at investigating formal language education curriculums developed for the basic education in Hong Kong and Turkey in terms of curriculum items within the context of groups responsible with curriculum development ...