Başlık için Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 656, listelenen: 177-196
-
Hacettepe Üniversitesi’nde Çalışan Araştırma Görevlilerinin Psikolojik İyi Oluş Düzeylerinin Yordanması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The purpose of this study was to examine whether psychological well-being level of research assistants working at Hacettepe University was significantly predicted by their gender, type of employment (cadre), levels of ... -
Hayat boyu öğrenme becerilerinin İngilizce dil öğretim süreçlerine yansıtılması: İngilizce öğretmenlerinin görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The purpose of this study was to investigate English teachers’ opinions about the reflection of lifelong learning skills in English language teaching process. Employing the phenomenology design, which is one of the qualitative ... -
Heteroseksüel Çiftlerde Cinsiyetçilik Türleri ile Yakın İlişki Şiddeti Arasındaki İlişkide Baskınlık Düzeyinin Aracı Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aimed to examine the mediation role of dominance in the relationship between ambivalent sexism and intimate partner violence in heterosexual dyads and to adapt the Dominance Scale into Turkish. The design was a ... -
Hizmet Öncesi İngilizce Öğretmen Eğitiminde Çok Kültürlü Eğitime Yönelik Bir Olgu Bilim Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)This purpose of this study was to analyze pre-service English teachers’ opinions about multicultural education, to determine perceptions of multicultural efficacy and experiences related to multicultural education. For ... -
Hizmet Öncesi Öğretmen Adaylarının Çok Kültürlü Eğitim Algıları ve Mesleki Hazırlık Düzeylerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study was conducted in order to examine the multicultural education perceptions and professional preparation levels of pre-service teacher candidates and was carried out with mixed research method and partial mixed ... -
Hizmet Öncesi Öğretmen Adaylarının Çok Kültürlü Eğitim Algıları ve Mesleki Hazırlık Düzeylerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study was conducted in order to examine the multicultural education perceptions and professional preparation levels of pre-service teacher candidates and was carried out with mixed research method and partial mixed ... -
Hlm ve Ysa Yöntemlerinin Pısa 2018 Okuduğunu Anlama Becerilerini Yordama Düzeylerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-10)In this research, it is aimed to compare hierarchical linear modeling and artificial neural network estimation methods in predicting students' reading literacy in the Program for International Student Assessment (PISA) ... -
Hofstede’in Kültür Boyutları Bağlamında Okul Kültürünün İnşası: Fenomenolojik Bir Araştırma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this research is to examine the organizational culture, school culture and the factors that make up school culture, the role of internal and external stakeholders in school culture, the strength and weakness ... -
Hong Kong ve Türkiye Temel Dil Eğitim Programlarının Okuma - Yazma Becerileri Açısından Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)This study aims at investigating formal language education curriculums developed for the basic education in Hong Kong and Turkey in terms of curriculum items within the context of groups responsible with curriculum development ... -
Ingilizce Okuma Becerisindeki Gelişimin Madde Tepki Kuramı ve Örtük Büyüme Modellemesiyle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)This study aims at investigating the development in English reading skill of students who started the English Preparatory Program at beginner level and continued for a year at TOBB University of Economics and Technology ... -
Investigating the Variables Affecting Students' Perceptions of 21st Century Skills and Problem-solving Skills
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The aim of this study is to investigate the effects of programme (IB vs non-IB) on students’ perceptions of 21st century skills (PoTCS) and problem-solving skills (PSS) in relation with English comprehension, age, achievement, ... -
İç Denetim Sisteminin Milli Eğitim Bakanlığı Taşra Örgütü Denetim Sistemine Uyarlanması ve Bir Model Önerisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this research is to provide a control model for provincial national education directorates in accordance with contemporary supervision approaches. The level of adoption and applicability of the internal audit ... -
İç Göç Yaşamış ve Yaşamamış Ergenlerin Benlik Kurguları, Uyum Sorunları ve Başa Çıkma Tarzları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)This study is a descriptive one conducted to investigate whether self- construals,adjustment levels, adjustment problems and styles of coping with stress of internalmigrant and non-migrant adolescents differentiate ... -
İlkokul 2. Sınıf İngilizce Dersi Öğretim Programının Eklektik Modele Göre Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this study is to make an eclectic evaluation of the primary second grade English curriculum starting 2013-2014 academic year. Partially mixed sequential equal status design of mixed method research was used. ... -
İlkokul Bahçelerinin Mevzuata Uygunluğu ve Eğitim Paydaşlarının Okul Bahçesinin Kullanımına İlişkin Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study is to identify the appropriateness of primary schoolyards’ to the legislation and the stakeholders’ opinions concerning the schoolyard usage. After analyzing the schoolyard regulations, schoolyards’ ... -
İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okula Uyumu: Bir Model Testi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2016)In Turkey, children often meet with "school" in elementary school within the scope of compulsory education. Pre-school education is not compulsary and the service is limited. The child who first meets the school will ... -
İlkokul Çevre Konularında Uygulanan Yaratıcı Drama Yönteminin Öğrencilerin Başarılarına, Kalıcılığa Ve İlgilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)This research aims at investigating the effects of creative drama method on 3th and 4th grade students’s achievements, learning retention and attitudes towards science and environment in the environment subjects. For ... -
İlkokul Ders Kitaplarının Karakter Eğitiminin Altı Temel Değeri Bakımından Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)One of the resources that teachers and students use most in teaching-learning environments is textbooks. The purpose of this study is to determine to what extent The Six Pillars of Character are included in textbooks. ... -
İlkokul Dördüncü Sınıf Matematik Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The adequacy of an educational program can be determined by identifying the positive and negative views of teachers and students, who are stakeholders in the programs, based on the situations they experience during the ... -
İlkokul Fen Bilimleri Dersi Resmi Öğretim Programlarının Gıda Okuryazarlığı Kavramı Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This study aims to elucidate how the concept of food literacy is addressed in the official curriculum of primary school science courses implemented between 1923 and 2023 in Turkey. Qualitative research methods have been ...