Başlık için Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 127, listelenen: 64-83
-
Okul Öncesine Yönelik Geliştirilen Bilgisayarsız Kodlama Etkinliklerinin Motivasyon, Bilgi İşlemsel Düşünme Ve Problem Çözme Becerilerine Etkilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this research is to examine the effects of electronic material-based unplugged coding activities carried out with preschool children on motivation, computational thinking and problem-solving skills. In the ... -
Okul Sonrası Robotik Kodlama Eğitiminde Öğretmenlerin Rolleri ve Görevlerinin Sosyal Duygusal Öğrenme Temelinde İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The duties and responsibilities of teachers vary depending on the circumstances. The functions and responsibilities of the teacher vary depending on whether formal education in schools or after-school education, one sort ... -
Ortaokul Öğrencilerinin Web Tabanlı Biçimlendirici Değerlendirme Sistemini Kabul Yapılarının ve Sistemdeki Dönütlerle Etkileşimlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)In this study, a web-based formative assessment system has been developed for learners to assess themselves and to receive feedback for their performances based on item-based elaborated with test based norm-references, ... -
Ortaöğretim Öğrencilerinin Dijital Ayak İzi Farkındalıkları ve Bilgi Güvenliği Farkındalıkları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-03-19)The purpose of this study is to develop a digital footprint awareness scale for high school students and to examine the relationship between digital footprint awareness and information security awareness. Digital footprint ... -
Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocukların Bilişsel Ve Sosyal Becerilerinin Geliştirilmesinde Mobil Sosyal Öykü Haritaları Kullanımı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-02)The main objective of this study is to develop a mobile technology-based learning environment that will improve the cognitive and social skills of children with autism spectrum disorder (ASD) and to test its effectiveness. ... -
Oyunlaştırma Özellikleri ve İçsel Motivasyon İlişkisinin Öz Belirleme Kuramı Çerçevesinde İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This study aimed to examine the relationship between gamification features and intrinsic motivation from the perspective of Self Determination Theory (SDT). SDT states that feelings of autonomy, competence and relatedness ... -
Oyunlaştırmada Hikaye Kullanımı İle Oyuncu Türünün Bağlılık ve İngilizce Akademik Yazmadaki Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-01-18)Research examines the positive impact of gamification on engagement and academic performance and its impact on different game elements. However, there is little research investigating the impact of the use of stories. ... -
Oyunlaştırılmış E-Değerlendirme Ortamlarında Öğrencilerin Yardım Arama Davranışları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The development of technology has affected learning processes. Assessment systems used for improving or increasing learning have been reshaped with the development of technology and needs. Along with the developing evaluation ... -
Oyunlaştırılmış Bir Öğrenme Ortamının Tasarlanması, Uygulanması ve Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)Aim of this study was to design an online learning environment including different gamification components, to describe flow, emotional engagement, motivation, and achievement of the participants in this environment, and ... -
Oyunlaştırılmış İngilizce Dersinde Başarı, Tutum ve Motivasyon Değişkenlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)Gamification can be defined as using game design elements in non-game contexts. Although most of the studies indicate that gamification has a positive impact on achievement, some of them claim that the effect is not ... -
Oyunlaştırılmış İşe Özgü Çevrimiçi Öğrenme Ortamının Geliştirilmesi ve Etkisinin Değerlendirilmesi: İş Sağlığı ve Güvenliği Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The research’s aim is developing a gamified online occupational health and safety learning environment. Design-based research method was followed. First, the online learning readiness and expectations of the train shunters ... -
Öğrenci, Öğretmen ve Velilerin Gözünden Ortaokul Öğrencilerinin Sanal Zorbalık Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this thesis is to investigate middle school students' cyber bullying awareness levels based on students’, teachers’ and parents’ views. In this context, the opinions were taken to determine the demographic ... -
Öğrencilerin Akademik Erteleme Davranışlarının Öğrenme Analitikleri Bağlamında Modellenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this study, it is aimed to model academic procrastination behaviors by using the traces in the online learning environment. In this context, by examining the students' homework submission behaviors; Students were grouped ... -
Öğrencilerin Sosyal-Duygusal Öğrenmelerini Desteklemek Amacıyla Öğretmenlere Yönelik Geliştirilen Çevrimiçi Ortamın Kullanılabilirliğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-05-15)Social emotional skills, which mean being aware of one's feelings and thoughts, managing emotions, empathising, controlling relationships and making responsible decisions, have an important place in order to lead a qualified ... -
Öğrenme Analitiklerine Dayalı Gösterge Paneli Müdahalesinin Öğrenci Etkileşimi ve Akademik Başarısına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Along with the developing technology, an increase is observed in the use of distance education environments. In distance education, unlike traditional education environments, learner-instructor interaction, learner-learner ... -
Öğrenme Nesnesinin Yeniden Kullanılabilirliğine Yönelik Yazarlık Aracının Tasarımı ve Kullanılabilirliğinin Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)This study is designed as a design and development research to design and evaluate an authoring tool that is aimed at enabling reuse and re-packaging of learning objects (LOs) according to instructional needs by re-purposing ... -
Öğrenme Yönetim Sistemlerinde Öğrenen-Değerlendirme Etkileşiminin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)This study has primarily investigated the learner-assessment interaction based on learners navigational behaviors in the learning management system (LMS). Within this context, a learning management system was established, ... -
Öğrenme – Öğretme Süreçlerine Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Entegrasyonunu Sağlamaya Yönelik Yapının Modellenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2013)This study aims to model structure of ICT integration into learning and teaching process. Therefore, a three phase mixed method was utilized in this study. In the first phase, a structural equation model which aims to ... -
Öğretim Ortamlarının ve Bilişsel Yetilerin Soyutlama Performansına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-07-10)Abstraction is one of the building blocks in computer science (CS). Thus, it requires a special emphasis in teaching computer science. Abstraction is described as individuals’ ignorance of details and focusing on the ... -
Öğretmen Adaylarının Yürütücü İşlev Becerilerinin Ayrık Duygular İle Etkileşiminin Bilgisayar Simülasyonu Ortamında İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it is aimed to investigate the interaction between executive functions and affect transitions in a computer simulation-based teaching set of tasks. Executive function is one of the essential competencies for ...