Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorHimmetoğlu, Selçuk
dc.contributor.authorKamişli, Erencan
dc.date.accessioned2022-04-01T08:06:58Z
dc.date.issued2022
dc.date.submitted2021-12-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/26057
dc.description.abstractPassenger safety during a collision is a criterion taken into account in automobile designs. For this reason, it is aimed to design the vehicles in such a way that the people inside the vehicle, especially the driver and passengers, are least damaged in the collision. Some autonomous organizations subject new vehicles to tests to examine how well they meet criteria such as passenger and pedestrian safety before they are put on the market. The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) is one of these organizations. It evaluates vehicle safety from different aspects since 1979 under a program called the New Car Assessment Program (NCAP) [1] and then scores vehicle safety with a "5 Star" metric evaluation together with a detailed report. Crash tests are basically created by crashing the vehicle into a determined type of obstacle at a specified speed. Mannequins equipped with sensors called dummy are placed at various points in the vehicle that will carry out the collision. The scoring system, on the other hand, is created by scaling the sensor data levels of vehicle crash performance equivalent to serious injury in dummies. In the thesis, the crash tests made in NCAP will be done by comparing the sensor data taken from different points on the vehicle and from the dummies. After this comparison, instead of a metric system that gives a single total result corresponding to vehicle crash performance, it is aimed to evaluate vehicle crash performance with two different metric systems which are vehicle structural performance and restraint system performance. In the collision scenario, full-width rigid barrier collisions, defined as "full-width rigid barrier (FWRB)" will be examined. While the structural performance of the vehicle is defined as the concepts that absorb the vehicle kinetic energy with factors such as plastic deformation, vibration and sound during the collision, restraint systems will be defined as the factors that ensure the safety of the occupant with the aid of seat belt and airbag in the collision. While aiming to create a new crash performance score based on these two separate factors, new parameters related to acceleration and speed, which have not yet been defined for vehicle safety, are determined.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherFen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectCrash safetytr_TR
dc.subjectCrash safety scoringtr_TR
dc.subjectStructural systems’ performancetr_TR
dc.subjectFWRBtr_TR
dc.titleDevelopment Of A Metrıc System to Evaluate the Performance of Passenger Cars in Frontal Crash Teststr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetOtomobil tasarımlarında çarpışma sırasındaki yolcu güvenliği göz önünde bulundurulan bir kriterdir. Bu sebepten araçlar şoför ve yolcular başta olmak üzere, araç içindeki kişilerin çarpışmada en az zarar göreceği şekilde tasarlanması hedeflenmektedir. Bazı özerk kuruluşlar piyasaya sunulmasından önce yeni araçları yolcu, yaya güvenliği gibi kriterleri ne kadar sağladığını incelemek için testlere tabi tutarlar. The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) ise bu kuruluşlardan birisidir. New Car Assessment Program (NCAP) isimli bir program dahilinde 1979'dan beri araç güvenliğini farklı yönlerden değerlendirir [1] ve sonrasında detaylı bir raporla beraber "5 Yıldız" metrik değerlendirmesi ile araç güvenliğini puanlar. Çarpışma testleri temel olarak aracın belirlenen bir hızda belirlenen tipte engellere çarptırılması ile oluşturulmuştur. Çarpışmayı gerçekleştirecek araç içine dummy adı verilen sensörlerle donatılmış mankenler çeşitli noktalara yerleştirilir. Puanlama sistemi ise araç çarpışma performansının mankenlerdeki ciddi yaralanmaya eşdeğer sensor veri seviyelerinin ölçeklendirilmesi ile oluşturulmaktadır. Tezde NCAP'te yapılmış çarpışma testlerinin araç üzerindeki farklı noktalardan ve mankenlerden alınan sensor verilerinin kıyaslanması ile yapılacaktır. Bu kıyaslama sonrasında araç çarpışma performansının tek bir toplam sonuç veren metrik sistem yerine; araç yapısal performansı ve pasif güvenlik sistemleri olarak iki ayrı ölçeklendirilmiş sistemle değerlendirilmesi hedeflenmektedir. Çarpışma senaryosunda "full-width rigid barrier (FWRB)" olarak tanımlanan tam genişlikte sert bariyer çarpışmaları incelenecektir. Aracın yapısal performansı çarpışma esnasında plastik deformasyon, titreşim ve ses gibi etkenlerle araç kinetik enerjisini emen kavramlar olarak tanımlanırken, restraint sistemleri ise emniyet kemeri ve hava yastığının çarpışmada yolcu güvenliğini sağlayan etkenler olarak tanımlanacaktır. Bu iki ayrı etmen üzerinden yeni bir çarpışma performansı puanlaması oluşturulması hedeflenirken, araç güvenliği ile ilgili henüz tanımlanmamış ivme, hız ile ilişkili yeni parametreler belirlenmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentMakine Mühendisliğitr_TR
dc.embargo.termsAçık erişimtr_TR
dc.embargo.lift2022-04-04T08:06:58Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster