Show simple item record

dc.contributor.advisorÖksüz, Çiğdem
dc.contributor.authorCimilli, Elif
dc.date.accessioned2021-10-18T10:21:18Z
dc.date.issued2021-10-13
dc.date.submitted2021-09-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/25599
dc.description.abstractThe aim of this study is to investigate the cognitive and executive functions of children with Obstetric brachial plexus injury (OBPI). 23 children with brachial plexus injury and 22 healthy children aged 6-12 years were included in the study. Dynamic Occupational Therapy Cognitive Assessment (DOTCA-Ch) was used to assess cognitive functions of participants, Childhood Executive Functioning Inventory for Parents and Teachers (CHEXI) was used to assess executive functions of participants. The difference between cognitive and executive functions children with brachial plexus and healthy children was analyzed via Mann Whitney U Test. Cognitive and executive functions of healthy children were significantly higher than children with brachial plexus (p<0.05). All parameters of the cognitive functions of children with brachial plexus except orientation were found to be lower than those of healthy children (p<0.05). Working memory and inhibition skills, which are among the evaluated executive functions, of children with brachial plexus were found to be weaker than healthy children (p<0.05). Cognitive and executive functions resulting from the interaction of multiple sensorimotor processes are affected due to sensory involvement and cortical changes after OBPI. It is believed that person-centered, cognitive occupational therapy interventions will improve the cognitive functions of children with brachial plexus and contribute to their learning and academic skills.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectObstetrik Brakiyal Pleksus Yaralanması; Çocuk; Bilişsel Fonksiyontr_TR
dc.titleObstetrik Brakiyal Pleksus Yaralanması Olan Çocuklarda Bilişsel Fonksiyonların İncelenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışmanın amacı, Obstetrik brakiyal pleksus yaralanması (OBPY) olan çocukların bilişsel ve yürütücü fonksiyonlarını incelemektir. Çalışmaya 6-12 yaşları arasında brakiyal pleksus yaralanması olan 23 çocuk; sağlıklı 22 çocuk katılmıştır. Bireylerin bilişsel fonksiyonlarını değerlendirmek için Dinamik Ergoterapi Biliş Ölçeği Çocuk Versiyonu (DEBÖ-Ç), yürütücü fonksiyonlarını değerlendirmek için Aileler ve Öğretmenler için Çocukluk Çağı Yürütücü Fonksiyon Envanteri (CHEXI) kullanılmıştır. Brakiyal pleksuslu ve sağlıklı çocukların bilişsel ve yürütücü fonksiyonları arasındaki fark Mann Whitney U Testi ile incelenmiştir. Sağlıklı çocukların bilişsel ve yürütücü fonksiyonları, brakiyal pleksuslu çocuklara göre istatistiksel açıdan daha yüksek bulunmuştur (p<0,05). Brakiyal pleksuslu çocukların bilişsel fonksiyonlarının oryantasyon haricindeki tüm parametreleri sağlıklı çocuklara göre daha düşük bulunmuştur (p<0,05). Brakiyal pleksuslu çocukların değerlendirilen yürütücü fonksiyonlarından olan çalışma hafızası ve inhibisyon becerileri sağlıklı çocuklara göre daha zayıf bulunmuştur (p<0,05). OBPY sonrası yaşanan duyusal etkilenim ve kortikal değişiklikler nedeniyle, çoklu sensorimotor süreçlerin etkileşimiyle ortaya çıkan bilişsel ve yürütücü fonksiyonlar etkilenmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentErgoterapitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2021-10-18T10:21:18Z
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record