Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorOdabaşı, Orhan
dc.contributor.authorDaylanKoçkaya Pınar
dc.date.accessioned2021-10-15T12:01:06Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2021-09-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/25595
dc.description.abstractEvaluation Of The Effect Of Advanced Life Support Simulation On Final-Year Medical Students' Self-Efficacy Perceptions, Hacettepe University, Graduate School of Health Sciences, Medical Education Doctoral Thesis, Ankara, 2021. The study was conducted to evaluate the effect of scenario-based advanced life support simulation on self-efficacy perceptions of advanced life support technical skills, performance, and simulation training experiences of the final-year medical school students. The research was completed in a mixed design with quantitative and qualitative data, with 80 final-year students studying at Kocaeli University Faculty of Medicine in 2019-2020 and 2020-2021 academic years. 53 of these students were in the experimental group and 27 of them were in the control group. According to the findings, the percentage of change in self-efficacy perception in the control group was 27% (9.58 - 54.54), while it was 52.94% (29.78 - 78.17) in the experimental group. The percentages of change of the increases of the pre- and post-self-efficacy perceptions of the experimental and control groups were found to be statistically significant (p<0.05). The Kappa statistics were calculated between the experimental group students' advanced life support technical skills self-efficacy perception pre-assessment scores and their performance during the simulation. Accordingly, the measure of agreement is low in all questions. In other words, a concordance could not be determined between the students' performances and their self-efficacy perceptions. In the qualitative analysis phase, focus group studies were carried out. The main themes accessed from the coding made with the content analysis method are self-efficacy perception, learning, simulation method, and development. The theme with the highest amount of data was 'Learning' with 32.6%. 'Perception of self-efficacy', 'Simulation Method', “Improvement” were coded as 29%, 21.3% and 16.5%, respectively.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectTıp eğitimitr_TR
dc.subjectözyeterliktr_TR
dc.subjectmedikal simülasyontr_TR
dc.subjectkardiyopulmoner resüsitasyontr_TR
dc.subjectkardiyak kompresyontr_TR
dc.subjectsenaryo temelli simülasyontr_TR
dc.titleİleri Yaşam Desteği Simülasyonunun Tıp Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Özyeterlik Algısına Etkisinin Değerlendirilmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetÇalışma, tıp fakültesi son sınıf öğrencilerine yönelik senaryo temelli ileri yaşam desteği simülasyon uygulamasının, öğrencilerin ileri yaşam desteği teknik becerilerine dair özyeterlik algılarına etkisinin, performanslarının ve simülasyon eğitimi deneyimlerinin değerlendirilmesi amacıyla yürütülmüştür. Araştırma nicel ve nitel veriler ile karma desende, 2019-2020 ve 2020-2021 eğitim-öğretim yıllarında Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesinde okuyan 2020 yılında 80 son sınıf öğrencisi ile tamamlanmıştır. Bu öğrencilerin 53’ü deney, 27’si kontrol grubunda yer almıştır. Elde edilen bulgulara göre kontrol grubundaki özyeterlik algısı değişim yüzdesi %27 (9,58 - 54,54) iken deney grubunda %52,94 (29,78 – 78,17) olarak gözlenmiştir. Deney ve kontrol gruplarının ön ve son özyeterlik algılarındaki artışların değişim yüzdeleri istatistiksel olarak anlamlı farklı bulunmuştur (p<0,05). Deney grubu öğrencilerinin ileri yaşam desteği teknik beceriler özyeterlik algısı ön değerlendirme puanları ile simülasyon uygulaması sırasında gösterdikleri performansları arasında hesaplanan Kappa uyum istatistiğine bakılmıştır. Buna göre tüm sorularda uyum düşüktür. Bir diğer ifadeyle öğrencilerin performansları ile özyeterlik algıları arasında bir uyum belirlenememiştir. Nitel analiz aşamasında odak grup çalışmaları yapılmıştır. İçerik analizi yöntemiyle yapılan kodlamalardan erişilen ana temalar özyeterlik algısı, öğrenme, simülasyon yöntemi, geliştirme şeklindedir. En fazla verinin oluştuğu tema ‘Öğrenme’ %32,6 olmuştur. ‘Özyeterlik algısı’ %29 ve ‘Simülasyon Yöntemi’ teması ise %21,3 oranında kodlanmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentTıp Eğitimi ve Bilişimitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2021-10-15T12:01:06Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster