Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorBaşlamışlı, Selahattin Çağlar
dc.contributor.authorGüran, Fetihhan
dc.date.accessioned2021-10-13T07:46:29Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2021-06-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/25514
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to create a simulation environment that can model non-linear dynamics of tracked vehicles and wheeled vehicles including track-ground and tire-ground relations. Firstly, three different tracked vehicles and two different wheeled vehicles have been modelled in MATLAB SIMULINK environment. The tracked vehicles are six, eight and ten road wheel vehicles, while wheeled vehicles are Ackermann steered and skid steered 6x6 wheeled vehicles. The dynamic models of tracked and wheeled vehicles differentiate in terms only tire and track; all the parameters of the hulls of the vehicles are the same. For traction force calculation, the flexible pad formula has been used for tracked vehicles and has been adopted to wheeled vehicles. Also, stability definitions that are available in the literature for linear and simple vehicle models have been implemented for all vehicles and, the transitions between neutral steer to understeer or neutral steer to oversteer behaviors have been represented for created non-linear vehicle models. After the analysis it has been concluded that, for tracked vehicles, as the number of the road wheels increases the agility of the vehicle increases. Moreover, with this thesis parameter set, skid steering vehicles show oversteering behaviors whereas Ackermann steering vehicle shows understeering behaviors. In addition to these, adopted flexible pad formula for wheeled vehicles performs coherent responses with the literature and reveals expected results.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherFen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectHandlingtr_TR
dc.subjectTracked vehicles
dc.subjectSkid steering
dc.subjectCombined slip force generation
dc.titleHandling Analysis of Tracked and Wheeled Military Vehiclestr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu tezin amacı; palet-zemin ve lastik-zemin ilişkilerini de içeren, paletli araçların ve 6x6 lastik tekerli araçların geçici rejim dinamiklerini modelleyebilen bir simülasyon ortamı yaratmaktır. Öncelikle üç farklı paletli araç ve iki farklı lastik tekerli araç MATLAB SIMULINK’de modellenmiştir. Paletli araçlar altı, sekiz ve on yol tekerli, lastik tekerli araçlar Ackermann manevrası ve kızak manevrası yapan 6x6 araçlardan oluşmaktadır. Bu paletli ve lastik tekerli araçların dinamik modelleri teker ve palet olarak farklılaşmaktadır, araçların gövdelerinin özellikleri aynıdır. Çekiş kuvveti hesabı için esnek pabuç formülü paletli araçlarda kullanıldı ve lastik tekerli araçlara uyarlandı. Ayrıca tüm araçlar için literatürde bulunan, doğrusal ve basit araç modelleri için geçerli olan istikrar tanımlamaları ortaya konulmuştur ve yaratılmış olan doğrusal olmayan araç modelleri için nötr kaymadan önden kaymaya ve nötr kaymadan arkadan kaymaya davranış geçişleri gösterilmiştir. Analizlerden sonra, paletli araçlarda yol tekerlerinin sayısı arttıkça aracın kıvraklığının arttığı sonucuna varılmıştır. Dahası, bu tezin değişkenleriyle, Ackermann manevrası yapan araç önden kayma davranışları gösterirken kızak manevrası yapan araçlar arkadan kayma davranışları gösterirler. Bunlara ek olarak, lastik tekerli araçlara uygulanan esnek pabuç formülü literatüre uygun davranışlar vermiştir ve beklenen sonuçları göstermiştir.tr_TR
dc.contributor.departmentMakine Mühendisliğitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2021-10-13T07:46:29Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster