dc.contributor.advisor | Erçetin, Şefika Şule | |
dc.contributor.author | Çevik, Mehmet Sabir | |
dc.date.accessioned | 2021-09-24T13:00:55Z | |
dc.date.issued | 2021-07-26 | |
dc.date.submitted | 2021-07-02 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/25369 | |
dc.description.abstract | This research aims to analyse the levels related to the plasma leadership
behaviours of the school administrators in secondary education institutions (in high
schools) and the citizenship perceptions of the students through the spatial
analysis method. Research population is composed of the teachers and students
of secondary education institutions (high schools) in the city center of Siirt and its
districts as Baykan, Eruh, Kurtalan, Pervari, Şirvan, Tillo, in the 2020-2021 school
year. Participants of the research were determined through “stratified sampling”.
Plasma leadership behaviours of the school administrators were measured with
“Multidimensional Plasma Leadership Scale” and citizenship perspectives of the
students with “Citizenship Perspective Scale”. According to the research results, it
has been determined that the perceptions of the teachers regarding the plasma
leadership behaviours of the school administrators and perceptions of the students
regarding citizenship are at “high” levels in general. It has been found out in the
research that the plasma leadership perceptions of the participants differ
significantly according to “title, place of work, school type, duration of working with
the school administrator, branch, and educational background” and citizenship
perceptions of the students according to the “gender, place of birth, place of
residence, school type, current class, districts, number of family members and
educational background of the father”. Through the spatial analysis method, it has
been determined that generally, plasma leadership behaviours of the school
administrators display a higher pattern in the district of Sirvan, while citizenship
perceptions display a higher pattern in the district of Pervari. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | liderlik, | tr_TR |
dc.subject | Plazma | |
dc.subject | Plazma liderlik | |
dc.subject | Okul yöneticileri | |
dc.subject | Vatandaşlık | |
dc.subject | Ortaöğretim (lise) kurumları | |
dc.title | Okul Yöneticilerinin Plazma Liderlik Davranışlarının ve Öğrencilerin Vatandaşlık Algılarının Mekânsal Analiz Yöntemiyle İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırma ortaöğretim kurumlarında (lisede) görev yapan okul yöneticilerinin
plazma liderlik davranışlarının ve öğrencilerin vatandaşlık algılarının düzeyini
mekânsal analiz yöntemiyle incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın evreni
2020-2021 eğitim-öğretim yılında Siirt il merkezi ile Siirt iline bağlı Baykan, Eruh,
Kurtalan, Pervari, Şirvan, Tillo ilçelerinde ortaöğretim kurumlarında (lisede) görev
yapan öğretmenlerden ve bu okullarda öğrenim gören öğrencilerden oluşmaktadır.
Araştırmanın katılımcıları “tabakalı örnekleme” yöntemiyle belirlenmiştir. Okul
yöneticilerinin plazma liderlik davranışları “Çok Boyutlu Plazma Liderlik Ölçeği
(ÇBPLÖ)” ile; öğrencilerin vatandaşlık algısı ise “Vatandaşlık Alıgısı Ölçeği (VAÖ)”
ile ölçülmüştür. Araştırma verilerinin incelenmesinde aritmetik ortalama, frekans,
standart sapma, t testi, tekyönlü varyans analizi (ANOVA), LSD testi, MannWhitney U testi, Kruskal-Wallis H testi ve Mekânsal analizlerden yararlanılmıştır.
Araştırmada ortalamalar arasındaki farkın istatistiksel anlamlılığının yanı sıra etki
büyüklük değerleri de hesaplanmıştır.Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin
okul yöneticilerinin plazma liderlik davranışlarına ilişkin algıları ile öğrencilerin
vatandaşlığa yönelik algılarının genel olarak “yüksek” düzeyde olduğu tespit
edilmiştir. Araştırmada katılımcıların plazma liderlik algısının “unvana, görev
yerine, okul türüne, okul müdürüyle çalışma süresine, branşa ve öğrenim
durumuna”; öğrencilerin vatandaşlık algılarının ise “cinsiyete, doğum yerine,
kalınan yere, okul türüne, okunan sınıfa, ilçelere, ailedeki kişi sayısına ve baba
eğitim durumuna” göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı saptanmıştır. Mekânsal
analiz yöntemine göre okul yöneticilerinin plazma liderlik davranışlarının genel
olarak Şirvan ilçesinde, öğrencilerin vatandaşlık algılarının ise Pervari ilçesinde
daha yüksek düzeyde bir dağılım gösterdiği belirlenmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2021-09-24T13:00:55Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |