• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   Ana Sayfa
  • Sağlık Bilimleri Fakültesi
  • Ergoterapi Bölümü
  • Ergoterapi Bölümü Tez Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   Ana Sayfa
  • Sağlık Bilimleri Fakültesi
  • Ergoterapi Bölümü
  • Ergoterapi Bölümü Tez Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Üniversite Öğrencilerinin Okupasyonel Dengesi ile Stres, Stres Karşısındaki Tepkileri ve Başa Çıkma Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Göster/Aç
Fatıma Zehra Doğan YL Tez.pdf (6.150Mb)
Tarih
2021
Yazar
Doğan, Fatıma Zehra
Ambargo Süresi
Acik erisim
Üst veri
Tüm öğe kaydını göster
Özet
This study aimed at analyzing the relationships between university student’s occupational balance and stress, their reaction to stress, resources of this stress, and their coping attitudes towards stress. 170 university students included in this study. . Their data was analyzed through sociodemographic information questionnaire, Occupational Balance Questionnaire, Perceived Stress Scale, Student-life Stress Inventory-Revisited (SSI) and Coping Attitudes Evaluation Scale-Revised(COPE-R). A negative relationship was found between occupational balance and perceived stress (r=-0.55, p=0.001). The relationship between student’s occupational balance and SSI-R total scales, and subscales, when analyzed, showed a significantly negative relationship between occupational balance and SSI-R total scores, frustrations, pressure, alterations, conflicts, behavioural reactions, physiological reactions, and evaluative reactions subgroups (p<0.05). No significant relationship was found between occupational balance and self-attribution subgroup (r=-0.11, p=0.123). A significantly positive relationship was found between total COPE score and self-help, approach, and accommodation subscales, and occupational balance (p<0.05). Meanwhile the avoidance and self-punishment subgroups of COPE demonstrated a significantly negative relationship to occupational balance (p<0.05). In conclusion, our study established that reducing the level and resources of, and reactions to stress promotes the attainment of occupational balance. Concurrently, an increase in the occupational balance of university students was identified as they adopted the right coping attitudes such as self-help, approach, and accommodation. It is also conceived that in order to ensure occupational balance in university students, implementing interventional programs aiming at stress and at the right ways of coping with it might be beneficial to the their lives.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11655/25196
Koleksiyonlar
  • Ergoterapi Bölümü Tez Koleksiyonu [83]
Künye
Vancouver
Hacettepe Üniversitesi Kütüphaneleri
Açık Erişim Birimi
Beytepe Kütüphanesi | Tel: (90 - 312) 297 6585-117 || Sağlık Bilimleri Kütüphanesi | Tel: (90 - 312) 305 1067
Bizi Takip Edebilirsiniz: Facebook | Twitter | Youtube | Instagram
Web sayfası:www.library.hacettepe.edu.tr | E-posta:openaccess@hacettepe.edu.tr
Sayfanın çıktısını almak için lütfen tıklayınız.
İletişim | Geri Bildirim



DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Theme by 
Atmire NV
 

 


DSpace@Hacettepe
huk openaire onayı
by OpenAIRE

Hakkımızda
Açık Erişim PolitikasıVeri Giriş RehberleriÜyeliklerİletişim

livechat

sherpa/romeo

Göz at

Tüm Açık ArşivBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreBölüme GöreYayıncıya GöreDile GöreErişim Şekline GöreDizinleme Kaynağına GöreFonlayan Kuruma GöreAlt Türe GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreBölüme GöreYayıncıya GöreDile GöreErişim Şekline GöreDizinleme Kaynağına GöreFonlayan Kuruma GöreAlt Türe Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Kullanım İstatistiklerini Göster

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Theme by 
Atmire NV