Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorSoysal, Mehmet
dc.contributor.authorKöseli, İlker
dc.date.accessioned2021-07-13T08:15:39Z
dc.date.issued2021-07
dc.date.submitted2021-06-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/25042
dc.description.abstractAs a result of the increase in negative environmental conditions such as greenhouse gas emissions and global warming, ecological awareness has increased worldwide. Moreover, social sustainability has come to the fore with the decrease in social rights such as the growth in the number of occupational accidents and the noise level. Therefore, it has become inevitable for companies to carry out their operations by taking environmental and social externalities into account. Under globalization and increased competition, companies aiming to reduce their costs focus on the efficiency of inventory and transportation activities, which are among the highest cost items in logistics operations. In the literature, the problem of inventory routing, which addresses inventory and routing decisions simultaneously, has been frequently studied by researchers. In this study, a mixed integer linear programming model is proposed for the sustainable inventory routing problem. While trying to achieve cost minimization in the developed mathematical model, attention is also paid to environmental and social sustainability issues. The following features distinguish this study from the existing attempts, i.e., explicit fuel consumption calculation, the use of refrigerated vehicles for perishable products, waste collection and delivery to the disposal center, employees opportunity to regulate their working hours. Besides, customer demand uncertainty is respected to better address real-life problems. Numerical analyses show that the use of the proposed mathematical model contributes to social sustainability in terms of providing the advantage of organizing working hours for employees, and to environmental sustainability by collecting waste products and minimizing fuel consumption.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectLojistik yönetimitr_TR
dc.subjectSürdürülebilirliktr_TR
dc.subjectSatıcı güdümlü envantertr_TR
dc.subjectEnvanter rotalama problemitr_TR
dc.subjectKapalı döngü tedarik zinciritr_TR
dc.subject.lcshMühendisliktr_TR
dc.titleSürdürülebilir Envanter Rotalama Problemi İçin Bir Matematiksel Model Önerisitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetSon yıllarda sera gazı salınımı ve küresel ısınma gibi olumsuz çevresel şartların artması sonucunda dünya genelindeki ekolojik farkındalık seviyesi yükselmiştir. Bununla birlikte iş kazası sayısı ve gürültü seviyesinin artması gibi sosyal hakların azalması ile de sosyal sürdürülebilirlik ön plana çıkmıştır. Dolayısıyla işletmelerin operasyonlarını çevresel ve sosyal dışsallıkları dikkate alarak gerçekleştirmeleri kaçınılmaz olmuştur. Küreselleşme ve artan rekabet ortamı ile birlikte maliyetlerini azaltmak isteyen işletmeler lojistik operasyonlarındaki en yüksek maliyet kalemlerinden olan envanter ve taşımacılık faaliyetlerinin verimliliğine yoğunlaşmaktadır. Literatürde hem envanter hem de rotalama kararlarını eş zamanlı ele alan envanter rotalama problemi, araştırmacılar tarafından sıklıkla çalışılmaktadır. Bu çalışmada sürdürülebilir envanter rotalama problemi için karışık tam sayılı doğrusal programlama modeli önerilmektedir. Geliştirilen matematiksel modelde maliyet minimizasyonu sağlanmaya çalışılırken çevresel ve sosyal sürdürülebilirlik ile ilişkili konulara da önem verilmektedir. Bu çalışmayı literatürde bulunan benzer çalışmalardan ayıran özellikler; detaylı yakıt tüketiminin hesaplanması, bozulabilir ürünler için soğutmalı araç kullanımını dikkate alması, elde kalan atık ürünlerin toplanarak gıda atık ayrıştırma merkezine bırakılması ve çalışanlara çalışma saatlerini düzenleme hakkı vermesidir. Ayrıca, gerçek hayat problemlerini daha iyi ele alabilmek için müşteri taleplerindeki belirsizlik dikkate alınmıştır. Nümerik analizler sonucunda, geliştirilen matematiksel modelin kullanımı ile çalışanlara çalışma saatlerini düzenleme avantajı sağlaması bakımından sosyal sürdürülebilirliğe, atık ürünlerin toplanması ve yakıt tüketiminin minimize edilmesi ile de çevresel sürdürülebilirliğe katkı sağlandığı gözlenmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentİşletmetr_TR
dc.embargo.termsAçık erişimtr_TR
dc.embargo.lift2021-07-15T08:15:39Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster