dc.contributor.advisor | Işıksal, Aslı | |
dc.contributor.author | Beyaz, Elif | |
dc.date.accessioned | 2021-07-07T14:12:52Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2021-06-17 | |
dc.identifier.citation | Beyaz, E.(2021). Uyku resimleri. (Yayımlaşmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Resim Anasanat Dalı, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/25015 | |
dc.description.abstract | SLEEP PICTURES
Supervisor: Dr. Öğr. Üyesi ASLI IŞIKSAL
Author: Elif BEYAZ
ABSTRACT
The concept of sleep was tried to be explained with religion and mythology before
scientific findings, but it still has not lost its mystery and has been the focus of attention
of artists in many different art fields for centuries. The dream, which is an integral part of
sleep, accompanied it.
The sleeper turns his face and the arrows of thought towards himself. A person who is
conscious during the day and whose condition seems awake, but who sleeps standing up,
cannot return to himself or to his dreams. While asleep, one's consciousness is not
completely closed, but there is no full consciousness either. When consciousness comes
into play clearly, the person who is in the "vigilant" state is equipped with judgments.
These judgments begin to form from childhood, in the place where he lived his first
teachings and experiences, which we call home, and then form the personality of a
person. The person whose character is formed by those teachings is no longer very aware
of himself, except that sleep forces the arrows towards himself. At this point, sleep
emerges as a sign of rebellion. Despite the moments when the person appears to be fully
awake and conscious, but experiences a kind of conscious unconsciousness; A position of
existence is born, which appears to be supposedly asleep but is a kind of waking state.
Man's existential anxiety is symbolized by the attitude he displays while sleeping, and is
not brought to light in the waking world. In this framework, the sleeping bodies in the
works produced in the process turn into themselves at the point where many judgments
end, turn away from reality and turn their faces towards their dreams.
The aim of this thesis is by painting sleeping bodies; to analyze concepts such as sleep,
dream, consciousness, subject-object. It is to describe the map of the inner world of the
individual on the axis of dreams. The concept of 'collective sleep', which was created as
an extension of Jung's collective consciousness phenomenon, will be examined. By
explaining these concepts that define one's own inner world, accompanied by research iii
from the field of art and its auxiliary fields; It is aimed to reveal another side of the
individual with concepts such as sleep and dream. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Uyku | tr_TR |
dc.subject | Bilinç | |
dc.subject | Çocukluk | |
dc.subject | Rüya | |
dc.subject | Ev | |
dc.title | Uyku Resimleri | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | UYKU RESİMLERİ
Danışman: Dr. Öğr. Üyesi ASLI IŞIKSAL
Yazar: Elif BEYAZ
ÖZ
Uyku kavramı, bilimsel bulgulardan önce din ve mitolojiyle açıklanmaya çalışılmıştır ama
yine de gizemini yitirmemiş ve yüzyıllardır pek çok farklı sanat alanında sanatçıların ilgi
odağı olmuştur. Uykunun ayrılmaz parçalarından olan rüya da ona eşlik etmiştir.
Uykudaki insan yüzünü ve düşünce oklarını kendisine çevirir. Gündüz bilinci açık, durumu
uyanık gözüken ama ayakta uyuyan insan ise ne kendine dönebilir ne de rüyalarına.
Uykudayken kişinin bilinci tam kapanmaz ama tam bilinçlilik de söz konusu değildir. Bilinç
berrak bir şekilde devreye girdiğinde ise ‘’uyanıklık’’ halinde olan kişi yargılarıyla donatılır.
Bu yargılar çocukluktan, yuva dediğimiz ilk öğretilerini, deneyimlerini yaşadığı yerdeyken
oluşmaya başlar, ardından insanın kişiliğini oluşturur. O öğretilerle karakteri oluşan kişi ise
uykunun zoraki olarak okları kendine yöneltmesi dışında artık kendinin çok farkında
değildir. Bu noktada uyku bir başkaldırış göstergesi olarak ortaya çıkar. Kişinin tam
uyanıklık ve bilinçli gözüken lakin bir tür bilinçli bilinçsizlik yaşadığı anlarına karşın; sözde
uykuda gözüken ama bir tür uyanıklık hali olan, bir varoluş pozisyonu doğar. İnsanın
varoluş kaygısı, uyurken sergilediği tavırla sembolize edilir, uyanık dünyada gün yüzüne
çıkartılmaz. Bu çerçevede süreç içerisinde üretilen çalışmalardaki uyuyan bedenler, pek
çok yargının bittiği noktada kendi içine döner, gerçeklikten uzaklaşarak rüyalarına yüzünü
çevirir.
Bu tezin amacı uyuyan bedenleri resmederek; uyku, rüya, bilinç, özne-nesne gibi
kavramları çözümlemektir. Bireyin iç dünyasının haritasını düşler ekseninde anlatmaktır.
Jung’un kolektif bilinç olgusunun bir uzantısı olarak yaratılan ‘kolektif uyku’ kavramı
irdelenecektir. İnsanın kendi iç dünyasını tanımlayan bu kavramları açıklayarak, sanat
alanından ve ona yardımcı alanlardan yapılacak olan araştırmaların eşliğinde; bireyin
uyku, rüya gibi kavramlarla diğer bir yanının ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Resim | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2021-07-07T14:12:52Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | proficiencyinart | tr_TR |