Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorTerviel, Candan
dc.contributor.authorÖzkanlı, Nilüfer Nazende
dc.date.accessioned2021-03-18T05:55:55Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2021-02-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/23570
dc.description.abstractThe work of art report titled ‘‘The Concept of Transmittance in the Forms of Ceramics’’ is a study through which the concept of transmittance in the relationship of art and life is addressed, and the works of art by the artists from different disciplines are examined and subjective ceramic practices are performed over this concept. In this study, the concepts of transparency and light transmittance, which are mostly associated with porcelain in ceramics, are addressed as rendition and discussion of a mental process rather than a technical requirement in the field of ceramics. It is aimed to create a transmittance effect visually in the front/ behind, consecutively, before/ after through the spaces opened on the form surfaces made of clay and shaped manually or by placing the shapes that make layers consecutively. The devastating loss experienced during the Proficiency in Art process and the association of the fact that the soul separates from the body with the emptiness due to this loss has attributed a new meaning and perspective to the concept of transmittance. There are two significant concepts in the fields of literature and psychology guiding this study. The stream of consciousness technique and the technique of free association used in psychoanalysis were also effectively guided this study and discussed in this study. In the free association technique, the person expresses his/ her thoughts without intellectualising them. An abstract stream between the thoughts are observed in this technique. In this context, the stream between the thoughts is combined with the transmittance created by the space made on the ceramic forms and surfaces, and personal perception is materialized. The personal approach to the concept of transmittance is supported by the works performed through plastic arts and literature. Practices in ceramics have turned into concrete forms where the concepts of death and transmittance meet, and issues such as the separation of the soul from the body after death and its transition to the afterlife were also examined together with the concept of transmittance, and it was tried to be reflected in the practices of ceramics by means of an artistic languagetr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherGüzel Sanatlar Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectPlastik sanatlartr_TR
dc.subjectSeramiktr_TR
dc.subjectGeçirgenliktr_TR
dc.subjectFormtr_TR
dc.subjectBoşluktr_TR
dc.titleSeramik Sanat Formunda Geçirgenlik Kavramıtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozet“Seramik Sanat Formunda Geçirgenlik Kavramı” başlıklı sanat eseri raporu; sanat, yaşam ilişkisi içinde geçirgenlik kavramının ele alındığı, farklı disiplinlerden sanatçı eserlerinin irdelenerek, bu kavram üzerinden öznel seramik uygulamaların gerçekleştirildiği bir çalışmadır. Seramik sanatında çoğunlukla porselen ile birlikte anılan saydamlık, ışık geçirgenliği kavramları bu çalışmada seramik alanındaki teknik bir gereklilikten ziyade zihinsel bir sürecin yorumlanması, tartışılması şeklinde ele alınmaktadır. Kilden elde şekillendirilen form yüzeyleri üzerine açılan boşluklar ya da arka arkaya katmanlar oluşturan biçimlerin yerleştirilmesiyle görsel bağlamda önde /arkada, ard/arda, önce /sonra ilişkili ile geçirgenlik etkisi yaratmak amaçlanmıştır. Sanatta Yeterlik sürecinde yaşanılan acı bir kayıp ve bu kaybın yarattığı boşlukla ilişkili ruhun bedenden ayrılması gerçeği, geçirgenlik kavramına yeni bir anlam ve bakış açısı kazandırmıştır. Bu çalışmaya yön veren edebiyat ve psikoloji alanları içinde yer alan iki önemli kavram bulunmaktadır. Bilinç akımı/akışı tekniği ve psikanalizde serbest çağrışım tekniği bu çalışmada da etkin bir biçimde yol gösterici olmuş ve tartışılmıştır. Serbest çağrışım tekniğinde kişi düşüncelerini hiçbir şekilde akıl süzgecinden geçirmeden söyler. Düşünceleri arasında soyut bir akış vardır. Bu bağlam üzerinden düşünceler arasındaki akış seramik form ve yüzeylerde oluşturulan boşluğun yarattığı geçirgenlik ile birleştirilerek kişisel anlayış somutlaştırılmıştır. Geçirgenlik kavramı üzerine kişisel yaklaşım plastik sanatlardan ve edebiyat alanından örneklerle beslenmiştir. Seramik uygulamalar ölüm ve geçirgenlik kavramlarının buluştuğu somut biçimlere dönüşmüş, ölüm sonrası ruhun bedenden ayrılması, öbür dünyaya göçü gibi konular da geçirgenlik kavramı ile birlikte irdelenerek seramik uygulamalara sanatsal bir dille yansıtılmaya çalışılmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentSeramik ve Camtr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2021-03-18T05:55:55Z
dc.fundingYoktr_TR
dc.subtypeproficiencyinarttr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster