dc.identifier.citation | Antmen, A. (2008). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
Bahtin, M. (2017). Karnavaldan Romana Edebiyat Teorisinden Dil Felsefesine
Seçme Yazılar.(C. Soydemir, Çev.)İstanbul: Ayrıntı Yayınları
Bahtin, M. (2005). Rabelais ve Dünyası.( Ç. Öztek, Çev.) İstanbul: Ayrıntı
Yayınları.
Berger, J. (2018). Portreler.(B. Eyüboğlu, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
Bergson, H. (2016). Gülme Komiğin Anlamı Üzerine Deneme.( U.C. Gökduman,
Çev.)İstanbul: Zeplin Kitap.
Bosing, W. (2006). The Complete Paintings BOSCH. Köln: Taschen.
Britannica Güncel İngilizce Sözlük (2020) https://www.britannica.com/art/comedy/
Comedy-satire-and-romance#ref504546
Chao, S.-L. (2010). Rethinking the Concept of the Grotesque. New York: Modern
Humanities Research Association and Routledge.
Charrier, J. P. (2000). Bilinçdışı ve İnsan.(H. Portakal, Çev.)İstanbul: Cem
Yayınevi.
Conelly, F. S. (2003). Modern Art and Grotesque.ABD: Cambridge University
Press.
Danto, A. C. (2014). Sanatın sonundan Sonra Çağdaş Sanat ve Tarihin Sınır
Çizgisi. (Z. Demirsü, Çev.)İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Danto, A. C. (2019). Sıradan Olanın Başkalaşımı.(E. Berktaş, Ö. Ejder,
Çev.)İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
De Rynck, P. (2016). Resim Nasıl Okunur.(N. K. Gökçe, S. Yüzgüller,
Çev.)İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
Eco, U. (2009). Çirkinliğin Tarihi.(A. U. diğ., Çev.) İstanbul: Doğan Egmont
Yayıncılık ve Yapımcılık Tic. A.Ş.
Eco, U. (2016). Güzelliğin Tarihi.(A. U. diğ., Çev.) İstanbul: Doğan Egmont
Yayıncılık ve Yapımcılık Tic. A.Ş.
Erdoğan, F. C. (2019). Egon Schiele. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
Farthing, S. (2017). Sanatın Tüm Öyküsü.(G. Aldoğan, F. C. Çulcu, Çev.)İstanbul:
Hayalperest Yayınevi.
63
Fischer, W. G. (2004). SCHIELE. Köln: TASCHEN.
Foster, H. (2017). Gerçeğin Geri Dönüşü Yüzyılın Sonunda Avangard.(E. Hoşsucu,
Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Foster, H. (2011). Zoraki Güzellik.(Ş. Kaptan, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Freud, S. (2010). Ket Vurma Belirti ve Korku.( L. Yarbaş, Çev.) İzmir: İlya
Yayınevi.
Freud, S. (1919). the Uncanny. 07 ,08, 2020 tarihinde alındı http://web.mit.edu/
allanmc/www/freud1.pdf
Freud, S. (2003). Totem ve Tabu .(A. Kanat, Çev.) İzmir: İlya Yayınevi.
Güncel Türkçe Sözlük.(2020). TDK. https://sozluk.gov.tr/?kelime=
Harpham, G. (1976). The Grotesque: First Principles. The Journal of Aestheticsand
Art Criticism (s. 461-468). içinde
İpşiroğlu, M. Ş., & Eyüboğlu, S. (2013). Avrupa Resminde Gerçek Duygusu.
İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
Kafka, F. (2010). Dönüşüm.( E. T. Güney, Çev.) İstanbul: Türkiye İş Bankası
Kültür Yayınları.
Kandinsky, W. (2017). Sanatta Tinsellik Üzerine.(Ö. Eroğlu, Çev.)İstanbul: Tekhne
Yayınları.
Kristeva, J. (2014). Korkunun Güçleri İğrençlik Üzerine Deneme(N. Tutal, Çev.).
İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Leroy, C. K. (2006). Gerçeküstücülük (sürrealizm).(M. T. Yalım, Çev.)İstanbul:
Remzi Kitabevi.
Marie, R., & Hagen, R. (2003). Goya. Köln: Taschen.
Rabelais, F. (2011). Gargantua.(S. Eyüboğlu, A. Erhat, V. Günyol, Çev.)İstanbul:
Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Rabelais, F. (2019). Pantagruel.(N. Yıldız, Çev.)İstanbul: Türkiye İş Bankası
Kültür Yayınları.
Rapelli, P. (2001). ArtBook-Goya Tutkulu Bir İroni Ustası.(A. Hakverdi, Çev.)
Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
Read, H. (2018). Sanat ve Toplum.(E. Kök, Çev.)İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
Thompson, J. (2014). Modern Resim Nasıl Okunur Modern Ustaları Anlamak.(F.
C. Çulcu, Çev.)İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
Tunalı, İ. (2011). Estetik Beğeni. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Ünlüaycıl, Nil.(2003) Grotesk Anlatım ve Türk Oyun Yazarlığında Kullanımı,
Tiyatro Araştırma Dergisi(68 – 84 s. ) erişim: 05.08.2020
(https://dspace.ankara.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12575/56472/1439.pdf?se
quence=1&isAllowed=y
Wilson, M. (2015). Çağdaş Sanat Nasıl Okunur, 21. Yüzyıl Sanatını Yaşamak.( F.
C. Erdoğan, Çev.)İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
Worringer, W. (2017). Soyutlama ve Özdeşleyim.(İ. Tunalı, Çev.)İstanbul:
Hayalperest Yayınevi. | tr_TR |
dc.description.abstract | Arthistic and cultural development undergoes dramatic changes throughout the
history and the concept of grotesque has been a crucial part of such changes. The meaning
behind grotesque concept has been studied by many authors, artists and theorists. The
concept is being related to the concepts such as uncanny, carnivalesque, obscenity and
another rather than it's first applications of cave drawings. The purpose of this thesis is to
investigate the artistic applications of the concept of grotesque’s meanings in the light of
esthetics rather than the endeavor of defining the concept.
In the first part of this thesis, namely “The Concept of Grotesque”, the origin of the
word Grotesque and its theoretical development throughout the history are explained.
Moreover, The art pieces that the meaning of Grotesque is expressed are investigated in an
holistic approach.
In the second part of this thesis, namely “Grotesque Temperament”, how
lituraturists and artists are used to express the contexts of Grotesque concept is
investigated. The art pieces in which the concepts of uncanny, carnivalesque and hideous,
which Grotesque concept defined by, are investigated. The data obtained through
investigation are used to create a few pieces of art.
In the third part of the thesis, namely “Distortion”, the art pieces that were created
during the research are discussed in considiration with similar explicandums in the World.
The relationship between Grotesque temperament and distortion is investigated in a
holistic view. | tr_TR |
dc.description.ozet | Sanatsal ve kültürel gelişimin köklü değişiklikler ile yoluna devam ettiği tarihsel
süreçte grotesk kavramı farklı bağlamlar ile bu değişikliklerin bir parçası olmaya devam
etmiştir. Barındırdığı anlamlar pek çok yazar, sanatçı ve kuramcı tarafından irdelenmiştir.
Kavram, ilk işaret etiği mağara süslemeleri tanımından uzaklaşarak, bugün bağlantı
kurduğu tekinsizlik, karnavalesk, iğrençlik ve öteki gibi kavramlar ile yakınlıklar
oluşturmuştur. Kavramın ifade ettiği anlamlar göz önünde bulundurulduğunda bu tez
çalışmasının amacı kavramın tanımını yapmaya çalışmaktan uzak bir biçimde, estetik çatısı
altında ifade ettiği anlamların sanatsal uygulama biçimlerini incelemektir.
Tez araştırması kapsamında bu çalışmanın Grotesk Kavramı isimli birinci
bölümünde Grotesk kavramının kelime kökeni ve tarihsel süreçte yer aldığı kuramsal
gelişimi, bütüncül bir yaklaşım oluşturularak kavramın aldığı anlamların ifade bulduğu
sanat eserleri ile birlikte incelenmiştir. Kavramın kuramsal kökeni araştırılırken, literatür
tarama yöntemi kullanılmıştır.
Çalışmanın Grotesk Mizaç isimli İkinci Bölümünde Grotesk kavramını tanımlayan
bağlamların edebiyatçılar ve sanatçılar tarafından bir ifade biçimi olarak ele alınması
incelenmektedir. Grotesk kavramının, içerisinde yer alarak kendi tanım aralığını
oluşturduğu tekinsiz, karnavalesk ve iğrenç kavramları, bir mizaç olarak yakınlık
kurdukları sanatsal çalışmalar ile bütüncül bir şekilde incelenerek ulaşılan sonuçlar, Bir
dizi sanat çalışmasının oluşturulmasında kullanılmıştır.
Çalışmanın Çarpıtma isimli Üçüncü Bölümünde, ağırlıklı olarak tez araştırması
kapsamında gerçekleştirilen sanat çalışmaları, Dünyadaki diğer çalışma örnekleri ile
birlikte bütüncül bir perspektiften ele alınarak çarpıtma öğelerinin grotesk mizaç ile
birlikte kullanımı incelenmiştir. | tr_TR |