Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorIşıklı, Sedat
dc.contributor.authorKayar, Aynur
dc.date.accessioned2021-01-22T11:57:04Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2021-01-06
dc.identifier.citationKayar, A. (2021). Üniversite öğrencilerinde çocukluk çağı travmasının depresif belirtiler ve kendine zarar verme davranışı ile ilişkisinde öz eleştirinin ve duygu düzenleme güçlüğünün aracı rolünün incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/23297
dc.description.abstractThe aim of the current study was to investigate the mediating role of self-criticism and emotion dysregulation on the relationship of childhood trauma with depressive symptoms and non-suicidal self-injury in university students. The sample of this study consisted of 532 university students between the ages of 18 and 30. Demographic Information Form, Childhood Trauma Questionnaire, Beck Depression Inventory, Inventory of Statements about Self-injury, The Levels of Self-Criticism Scale and Difficulties in Emotion Regulation Scale were administered to the participants. In order to examine the mediation models in the study, Parallel Multiple Mediator Analysis was carried out. As a result of the analysis, it was found that the mediating role of self-criticism and emotion dysregulation on the relationship between childhood trauma and depressive symptoms was significant. Also, the mediating role of emotion dysregulation was stronger than the mediating role of self-criticism in this relation. In addition, it was revealed that the mediating role of self-criticism and emotion dysregulation on the relationship of childhood trauma with non-suicidal self-injury was significant. In this relationship, there was no significant difference between the mediating roles of self-criticism and emotion dysregulation. The findings of the current study were discussed in the scope of the literature. Lastly, clinical implications, limitations of the study and the suggestions for further studies were explained.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectÇocukluk çağı travmasıtr_TR
dc.subjectDepresif belirtitr_TR
dc.subjectKendine zarar verme davranışıtr_TR
dc.subjectÖz eleştiritr_TR
dc.subjectDuygu düzenleme güçlüğütr_TR
dc.subject.lcshPsikolojitr_TR
dc.titleÜniversite Öğrencilerinde Çocukluk Çağı Travmasının Depresif Belirtiler ve Kendine Zarar Verme Davranışı ile İlişkisinde Öz Eleştirinin ve Duygu Düzenleme Güçlüğünün Aracı Rolünün İncelenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetMevcut çalışmada, üniversite öğrencilerinde çocukluk çağı travmasının depresif belirtiler ve kendine zarar verme davranışı ile ilişkisinde öz eleştirinin ve duygu düzenleme güçlüğünün aracı rolünün incelenmesi hedeflenmiştir. Çalışmanın örneklemi 18-30 yaş aralığında, Türkiye’de üniversite öğrencisi olan 532 kişiden oluşmuştur. Çalışmanın hedefleri doğrultusunda katılımcılara, Demografik Bilgi Formu, Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği, Beck Depresyon Envanteri, Kendine Zarar Verme Davranışı Değerlendirme Envanteri, Öz Eleştiri Ölçeği ve Duygu Düzenlemede Güçlükler Ölçeği uygulanmıştır. Çalışmadaki aracı değişken modellerini test etmek için Paralel Çoklu Aracı Değişken Analizi yapılmıştır. Yapılan analiz sonucunda, çocukluk çağı travmasının depresif belirtiler ile ilişkisinde öz eleştirinin ve duygu düzenleme güçlüğünün aracı rolü anlamlı bulunmuştur. Ayrıca, bu iki değişken arasındaki ilişkide duygu düzenleme güçlüğünün aracı rolünün öz eleştirinin aracı rolünden daha güçlü olduğu saptanmıştır. Bununla birlikte, çocukluk çağı travmasının kendine zarar verme davranışı ile ilişkisinde öz eleştirinin ve duygu düzenleme güçlüğünün aracı rolünün anlamlı olduğu görülmüştür. İki değişken arasındaki ilişkide öz eleştiri ve duygu düzenleme güçlüğünün aracı rollerinin anlamlı bir fark göstermediği saptanmıştır. Çalışmada elde edilen bulgular alanyazın ışığında tartışılmıştır. Son olarak, çalışmanın klinik doğurgularına, sınırlılıklarına ve gelecek çalışmalar için önerilere değinilmiştir.tr_TR
dc.contributor.departmentPsikolojitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2021-01-22T11:57:04Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess