dc.contributor.advisor | Coşar, H.Simten | tr_TR |
dc.contributor.author | Sağır, Merve Gonca | tr_TR |
dc.date.accessioned | 2015-10-14T13:29:52Z | |
dc.date.available | 2015-10-14T13:29:52Z | |
dc.date.issued | 2015 | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/1531 | |
dc.description.abstract | It has been provided that there is a comprehensive academic literature upon femaleand male representation in visual arts. It has been presented that the femalerepresentation is compatible with patriarchal ideology, provided that the females arecommonly as a sex object at the forefront in these movies and dependentlyrepresented to domestic area. Besides, by comparison with feminist researches,studies on masculinity are quite new and it’s main argument is that hegemonicmasculinity imposes a standard masculinity model.This work focuses on male-female positions and representations in Stanley Kubrick’smovies. According to feminist film theory that influenced with psychoanalysis, visualconsensus in main stream cinema annihilate women’s voice and psychoanalytic filmtheory by using this argument as base, concentrates on audience research. Theseresearhes influences feminist film studies and it hes been alleged that gaze belongs tomale audiences. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.subject | Gaze | tr_TR |
dc.title | Kubrick Sinemasında Kadın-Erkek Temsillerine Psikanalitik Bir Bakış | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.callno | 2015/2205 | tr_TR |
dc.contributor.departmentold | İletişim Bilimleri | tr_TR |
dc.description.ozet | Görsel sanatlardaki kadın ve erkek temsilleri üzerine geniş bir akademik literatürbulunmaktadır. Geleneksel filmlerde kadın temsillerinin ataerkil ideolojiyle uyumluolduğu ortaya konmuş, bu filmlerde kadınların genel olarak cinsel nesne olarak önplanda olduğu iddia edilmiş ve ev içi alana bağımlı olarak temsil edildiği söylenmiştir.Bunun yanında, feminist çalışmalara göre oldukça yeni bir alan olan erkeklikçalışmalarında hegemonik erkekliğin tek bir erkeklik biçimi dayattığı argümanının temelteşkil ettiği söylenebilir.Çalışma, Stanley Kubrick sinemasında kadın-erkek temsillerinin metin içerisindekikonumlarına ve temsil yollarına odaklanmaktadır.. Psikanalizden etkilenen feminist filmkuramına göre, klasik anlatı sinemasının görsel uylaşımları kadınların sesinin yokedilmesini içermektedir. Buna göre ‘Psikanalitik film kuramı, özellikle ilk evresinde,metin çalışmalarından önce seyirci çalışmalarına ağırlık vermiştir. | tr_TR |