Show simple item record

dc.contributor.advisorErgül, Hakantr_TR
dc.contributor.authorKara, Umut Yenertr_TR
dc.date.accessioned2015-10-14T13:29:51Z
dc.date.available2015-10-14T13:29:51Z
dc.date.issued2013tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/1527
dc.description.abstractThis thesis tries to study the topics of new media and identity with a focus on computergames. In line with ludological approaches I argue that computer games need nonrepresentationaltheories to be adequately conceptualised. Taking this as a starting pointI attempt to introduce and discuss holistic theoretical frameworks suitable for theorizingidentity and video games by drawing from variety of fields including cognitive sciences,science and technology studies, posthumanism and philosophy. Taking Gilles Deleuzeas a central figure alongside with other influential theoreticians like Manuel de Landa,Brian Massumi, Tim Ingold, Bruno Latour, Humberto Maturana and Francisco Varela, Iargue that there is indeed a rich literature to draw on beyond representational mediatheory when thinking about computer games. I also suggest that these perspectives are fertile for much needed theoreticalwork in cultural studies when studying nature and technology related phenomena.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.subjectNon-representational theorytr_TR
dc.titleBilgisayar Oyunları, Yeni Medya ve Kimlik: Kuramsal Arayışlartr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.callno2013/520tr_TR
dc.contributor.departmentoldİletişim Bilimleritr_TR
dc.description.ozetBu tez yeni medya ve kimlik konusunu bilgisayar oyunlarını merkeze alarak incelemeyeçalışmaktadır. Ludolojik yaklaşımlarla koşut biçimde bilgisayar oyunlarının yeterli birkavramsallaştırması için temsili-olmayan kuramlara ihtiyaç duyulduğu ileri sürülmektedir.Bunu başlangıç noktası alarak bilişsel bilimler, bilim ve teknoloji çalışmaları,posthümanizm ve felsefe de dahil olmak üzere çeşitli alanlardan yararlanarak kimlik vevideo oyunlarını kuramsallaştırmak amacıyla holistik kuramsal çerçeveler ortaya konuluptartışılmaya çalışılmaktadır. Gilles Deleuze ü merkezi bir figür olarak alıp, Manuel deLanda, Brian Massumi, Tim Ingold, Bruno Latour, Humberto Maturana ve FranciscoVarela gibi önemli kuramcılardan yararlanarak, temsili medya kuramının ötesindebilgisayar oyunlarını düşünmek için epey zengin bir literatürün var olduğu gösterilmeyeçalışılmaktadır.tr_TR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record