Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorSeber, Handetr_TR
dc.contributor.authorŞentürk, Eminetr_TR
dc.date.accessioned2015-10-14T13:03:49Z
dc.date.available2015-10-14T13:03:49Z
dc.date.issued2015tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/1261
dc.description.abstractDystopian fiction is a genre which critically portrays an oppressive society with its mostly totalitarian governmental system. This dissertation analyses Rupert Thomson's Divided Kingdom (2005), Kazuo Ishiguro's Never Let Me Go (2005), and Jasper Fforde's Shades of Grey (2010) as examples of contemporary British dystopian fiction. In this sense, this study is an attempt to analyse and discuss how these three contemporary novels present both a similar picture to their precursors and also a different one from them. This dissertation aims to analyse how these three novels focus on the dilemma of the individual's blindness and awareness in the oppressive society in the light of utopian studies and cultural theories. These novels propose that the awareness of the individual will raise some questionsin his/her mind. Although the choice to be submissive or subversive is left to the individuals, no opportunity or possibility for an escape and an alternative life is offered in the novels.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.subjectDivided kingdomtr_TR
dc.titleIndividuals Oppressed by Society: Rupert Thomson's "Divided Kingdom," Kazuo Ishiguro's "Never Let Me Go," and Jasper Fforde's "Shades Of Grey."tr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.callno2015/2088tr_TR
dc.contributor.departmentoldİngiliz Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.description.ozetDistopik roman, kontrol ve baskı altında tutulan toplumları ve bu toplumlarda genellikle görülen totaliter devlet modelini yansıtan ve eleştiren bir yazım türüdür. Bu çalışmada Rupert Thomson'ın Divided Kingdom (2005), Kazuo Ishiguro'nun Never Let Me Go (2005) ve Jasper Fforde'un Shades of Grey (2010) adlı romanları günümüz İngiliz distopik romanının örnekleri olarak incelenmektedir. Bu bağlamda, çalışmanın konusunu oluşturan bu üç çağdaş romanın öncüleriyle hem aynı hem de onlardan farklı bir tabloyu nasıl ortaya koydukları incelenmekte ve tartışılmaktadır. Bu tez, ütopya çalışmaları ve kültür kuramları ışığında bu üç romanın bireyin görmezliği ve farkındalığı arasındaki çelişkiye nasıl dikkat çektiğini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu romanlar, bireyin farkındalığının onu sorular sormaya yönlendirdiği önermesinde bulunmaktadır. Her ne kadar itaatkar veya tepkisel olma tercihi bireye kalsa da bu romanlarda bir kaçış veya farklı bir hayat için ne olanak ne de olasılık sağlanmaktadır.tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster