Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorKarabulut, Doğan
dc.contributor.authorTonta, Yaşar
dc.date.accessioned2019-10-24T08:35:22Z
dc.date.available2019-10-24T08:35:22Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/11805
dc.description.abstractElectronic discussion lists are widely used as a professional and scientific communication tool. Analyzing discussion lists provides useful information on professional and scientific communication patterns. This study aims to find out list members’ professional and scientific communication patterns using KUTUP-L, a Librarians’ Discussion List, as a case study. Descriptive statistics and bibliometric analysis are based on a total of 19,827 messages posted on KUTUP-L between 1994 and 2008. Content analysis is based on a stratified sample of 977 messages. Findings indicate that communication in the list has increased continuously over the years. The intent analysis of the messages shows that initiatory messages are sent to the list more often than reflexive ones. Distribution of messsages conforms to Pareto and Price laws but not to Lotka’s Law. Content analysis results show that almost half the messages (40%) were off-topic. Topical analysis shows that issues of professional-scientific communication (17%), interlibrary loan activities (12%), collections (10%) and professional issues (7%) were discussed most often in the list. Nondiscussion, postings on celebrations (16%), condolences (9.4%) and job ads (8.7%) were widely included in the list communication. Findings of the study indicate that KUTUP-L seems to have an impact on professional lives of many Turkish librarians in that they use it as a venue to ask questions, share news and information with their colleagues, follow up current developments and discuss professional as well as social issues.
dc.language.isotur
dc.publisherH.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectBilgisayara Dayalı Iletişim
dc.subjectTartışma Listeleri
dc.subjectTartışma Grupları
dc.subjectE-posta
dc.subjectComputer-mediated communication
dc.subjectDiscussion lists
dc.subjectDiscussion groups
dc.subjectE-mail
dc.titleMesleki Bir Tartışma Listesi Olarak KUTUP-L’nin İçerik Analizi.
dc.title.alternativeContent Analysis of the Turkish Professional Librarians’ Discussion List KUTUP-L
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPart
dc.description.ozetMesleki-bilimsel iletişimde yaygın olarak kullanılan elektronik tartışma listelerine gönderilen mesajlar analiz edilerek belli bir alandaki mesleki-bilimsel iletişim örüntüleri ortaya çıkarılabilir. Bu çalışmada kütüphanecilerin tartışma listesi KUTUP-L’ye gönderilen mesajlar incelenerek liste üyelerinin mesleki-bilimsel iletişim örüntüleri incelenmektedir. Tanımlayıcı istatistikler ve bibliyometrik analizler 1994-2008 arası listeye gönderilen 19.827 mesaj üzerinden, içerik analizi ise tabakalı örneklemle oluşturulan 977 mesaj üzerinden gerçekleştirilmiştir. KUTUP-L’ye gönderilen mesajlar yıllara göre sürekli artış göstermektedir. Listeye gönderilen mesajların %76’sı iletişim başlatmayı amaçlayan (inisiyatifli) mesajlardır. Tartışma ya da cevap verme amaçlı (dönüşlü) mesajlar ise toplam mesajların yaklaşık dörtte birini (%24) oluşturmaktadır. Listedeki iletişimin Pareto ve Price yasaları ile uyumlu, Lotka yasası ile uyumlu olmadığı gözlenmiştir. Listeye gönderilen mesajların %40‘ı listenin konusuyla ilgili değildir. Listede en çok gündeme gelen konular bilimsel-mesleki iletişim (%17), kütüphanelerarası işbirliği (%12), derme (%10) ve mesleki sorunlar (%7) ile ilgilidir. Tartışma konuları dışında kutlama (%16), vefat/taziye (%9,4) ve iş ilanları (%8,7) da listeye gönderilmektedir. Araştırma sonuçları KUTUP-L’nin soru sorma, bilgi ve haber paylaşımı, güncel gelişmeleri izleme ve mesleki-sosyal konuları tartışma amacı ile kullanıldığını ve Türkiye’de kütüphanecilerin mesleki yaşantıları üzerinde etkili olduğunu göstermektedir.
dc.contributor.departmentBilgi ve Belge Yönetimi


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster